Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 405 ggr
Dnixa
2009-09-18 02:33
0

Lite orolig.

Det ska kanske finnas någon tråd där ute ang. vatten och iller, att inte bada sin iller för ofta har jag fått läsa.

Men varför ska man inte bada en iller för ofta?

På djurkliniken Roslagstulls hemsida under skötselråd för iller så står det som ett maximum för en gång i månaden (med ett skonsamt schampo). För mycket badning kan leda till torr hud.

Om man nu inte skulle använda schampo, utan bara vanligt vatten, är det mer okej att bada illern ofta då?

Kan det vara farligt att bada en iller för ofta?

Aviendha
2009-09-18 02:41
0

Jag tycker att en gång i månaden är för ofta det med.

Det "farliga" i det hela är att tvättning tar bort hudfetterna på illern. Huden blir torr, kan börja fjälla och klia och om läget blir extremt så kan detju bli exem och annat otrevligt.

En iller behöver egentligen intetvättas ofta. Många med mighar inte badat dem på år :P De enklaste sättet att hålla lukt borta (som är en stor anledning till att folk tvättar dem) är att tvätta sakerna de sover i. Från att ha luktat unken iller till sköljmedel bara sådär.

Någon gång har de behövt tas bort lort eller klet, vatten är ju självklart det skonsammaste alternativet om det går. Men Phoeix fick en tur under kranen med schampo efter att ha rullat in bajs över hela kroppen :P Sådana gånger så är det ju kanppast att bara vänta ut det ;)

Utepromenader i gräs eller snö "tvättar" bortmycket lukt på dem, de vädras :)

UlrikaD
2009-09-18 02:41
0

Man ska inte bada en iller för ofta pga att det tar bort hudens naturliga fettlager. Vilket i sin tur resulterar i att illern luktar mer och kan t.om kännas mer smutsig. En gång i månaden är väldigt mycket, mina får knappt ett bad om året och det räcker gott och väl.

Att låta sin iller plaska runt i vanligt vatten är dock helt ok, det torkar ju inte ut så som ett shampoo gör. Dessutom så älskar ju illrarna (de flesta iallafall) att leka i vatten.

Dnixa
2009-09-18 02:54
0

En iller ska lukta iller det är inget som jag har problem med eller så och som #2 skrivit så älskar Molle att bada.

Nu är det bara det att han knappt luktar något alls på håll men luktar man honom i pälsen så luktar det men inte som jag minns han som liten. Jag är orolig som sagt och undrar om jag gjort något fel..

UlrikaD
2009-09-18 03:11
0

Jag och Aviendha skrev visst samtidigt. Men låt du honom plaska omkring i rent vatten så mycket han vill. Det är absolut inga problem.

Men shamponera honom inte ifall det inte är absolut nödvändigt.

HannaM
2009-09-18 03:15
0

Men, titta på honom så han inte får fukteksem=) Har inte träffat på någon mer osm råkat ur för det men Alinda fick det förra året.

Dnixa
2009-09-18 03:18
0

Jag ska absolut hålla koll och tack så mycket för alla svar! :)

Aviendha
2009-09-18 03:21
0

#4 Vilken tur att vi båda hade samma svar då iaf :) Även om ditt kändes mindre luddigt :P

JossanH
2009-09-18 19:57
0

En valp och en vuxen iller luktar inte likadant, så att han ändrat lukt är inte konstigt :)

Vanligt vatten är inte farligt för dom. Och ofta när dom badar själva blir dom inte helt genomblöta utan mycket av pälsen stänger ute vattnet från huden.
Gillar han att plaska i vattnet är det helt okej! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus