Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 412 ggr
Dnixa
0

Ang. foder och godis

Jag tycker att jag letat bland trådarna men inte hittat det jag söker så…

Jag har läst på en del av vad folk tycker är BRA illerfoder men undrar vad folk har för erfarenheter och tankar om kattfoder. Finns det något bra kattfoder som skulle kunna mäta sig med ett bra illerfoder?

Jag använder Orijen katt men börjar nu tveka på om det är det bästa fodret för en iller.

Sen undrar jag även vad och om ni brukar ge något litet extra som godis någon gång?

mandariiin
0

orijen funkar utmärkt till iller. jag kör det till mina fem här hemma.

dom får vetegrodds olja som godis. vid något enstaka tillfälle kan dom få varsitt russin.

mina får även råttor/möss när jag ändå matar mina ormar.

sotlynx
0

Jag har använt Orijen i ett halvår. Illrarna älskar det, katterna också. Tråkigt nog har den höga halten av gröna växter i fodret utvecklat njursten hos min ena kattflicka. Nu blir det Totally Ferret till illrarna och specialfoder för njursjuka katter…. Det känns tryggast.  Som godis ger jag torkad kycklingfilé i småbitar, alt en liiiten klick laktosfri grädde.

Dnixa
0

Då kan jag känna mig lugn :) Tack :P

Aviendha
0

Jag vet inte, Orijen används ju av en del, men ajg är lite tveksam till alla växtdelarna. RC kitten använder en del med, men då är ju Vitalin eller annat billigare och antagligen bättre. Dock kan det ju fungera utmärkt att blanda två sorter, alltså illerfoder och ett bättre kattfoder.

Loveferrets
0

Tycker vitalin är både billigt o bra, som godis får han Laktosfri grädde men dock sällan, han är inte så jätteförtjust i godis annars har jag märkt, har provat olika illersnask men nä grädden e bäst hehe.

Dnixa
0

Ja men då ser jag inget konstigt med att kunna blanda två foder då.. Att testa skadar ju inte.

Godis är jag nästan lite rädd för att ge..

Och hur mycket foder kan en iller äta med fri tillgång under ett dygn? När kan det bli för mycket och kan det vara farligt? :S

Aviendha
0

En iller ska ha fri tillgång till torrfoder eftersom deras ämnesomsättning är så snabb. Det som kommer in genom munnen är ute inom 4 timmar, alltså kan man inte ge den mat två gånger per dag som med en hund. Undantag finns när man barfar, men det har att göra med hur fodret är "sammansatt".

Illrar som äter för mycket och därför blir feta är väldigt ovanligt. Med den ämnesomsättningen de ar, och den energin de gör av med så skulle det kräva en hel del ;) Vet inte exakt hur mycket de äter, fyller bara när koppen börjar bli tom :)

Så låt maten stå framme!

Dnixa
0

#7 Okej. Tack för svar :)

Faxlin
0

Jag blandar glatt här hemma mellan Vitalin, ANF illerfoder (som tyvärr är svår att få tag i just nu) och Royal Canin kitten. På det sättet vet jag att jag alltid kan få tag på foder som de är vana med.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
0

Jag blandar!

Basen är alltid: Vitalin, Orijen, RC kitten. Ibland blandar jag i ngn provpåse av det ena och det andra. För variationens skull.

Susan
0

Jag ger mina en blandning av Acana, vitalin och Precept Feline Plus. Fungerar jätte bra på mina och dom är vana vid flera sorter. Förr gav jag mina bara Precept Feline Plus men tröttnade på att det titt som oftast var slut när jag skulle handla.

Bogey
0

Finns ett bra kattgodis i form av torkad kyckling, utan tillsatser. Inget problem att ge lite då och då som belöning för väl uträttat lådbesök eller när man vill lära tricks.

Bl.a. Djurmagazinet säljer det, även www.swecat.com