Överblivna illrar?
Jag har en fråga till uppfödarna:
Händer det ibland att illervalparna inte blir sålda? Vad händer då, behåller ni dom och hoppas få dom sålda senare?
Händer det nånsin att illrar måste avlivas för att de inte blir sålda?
Kanske låter som dumma frågor, men man måste ju fråga för att veta…
Jag är inte uppfödare men under alla dessa år jag haft iller har jag aldrig hört talas om en iller som blivit avlivad för den inte blivit såld :) Tror snarare att uppfödaren blir "fast" med de valpar som inte säljs, men det är ju ändå ett val man gör när man väljer att bli uppfödare :)
#1: Va bra! Jag anade att det var så, men ville ändå fråga. 

Föder ju inte upp iller då men chinchillor. Det händer ju naturligtvis att djur inte blir sålda. Mina bor iallafall kvar här så länge de behöver. Tar de lång tid innan de hittar nytt hem så har man hunnit bli så fäst vid dem så då är det inte till salu längre.
#3: Min Burton skulle ju bara vara hos mig 2 veckor i väntan på omplacering, det räckte för honom för att charma till sig en permanent plats i mitt hem 

Jag säger somde andra. Om valpar inte blir sålda har man kvar dem tills deblir sålda eller blir permanenta hemma liksom. Detta oavsett djurslag hos mig. Nu har jag aldrig råkat ut för det på iller fronten, men jag räknar alltid med att stå med alla kvar. Bättre det då man vet att man är petigpå köpare än att få en chock över att någon är kvar. Men än så länge har jag hittat världens bästa valpköpare.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Men det verkar väl som valpsäsongen i år är väldigt seg. Eller är det bara för att folk annonserar mer? Tycker många uppfödare sitter med valpar kvar jämfört med tidigare år. I Danmark är det också mycket valpar till salu. Medans det i Norge knappt verkat gå att få tag på valp i år. Norge där ändå en valp kostar nästan 5000kr.
#6, jissis, att det var så dyrt i Norge. Vad kostar dom i Danmark ?
Bra fråga ts, har oxå undrat lite, men dock tror jag inte att det finns nån som avlivat ett djur bara för att dom inte får dom sålda.

Det beror ganska mycket var man köper, djuraffär eller uppfödare. Och vilken uppfödare med för den delen. Men de största uppfödana där, de som man ser annonserar kostar likadant. 3500danska=4900sek ifall man köper till avel. Någon tusenlapp billigare ifall den ska vara till sällskap.
#8, nu tänkte jag enbart på uppfödare, men det var bannemej dyrt, tur man bor i Sverige då hehe. Varför är det skilllnad på pris om man har illern som avel eller bara som sällskap ? Om man först kommer på det i efterhand att man vill avla då ?

Därför att du har ju möjlighet att tjäna pengar på din iller ifall du tar kullar. I teorin iallafall.
Sen skriver du på ett kontrakt när du köper illern att den inte ska gå i avel och du måste också skicka kvitto från veterinären sedan när illern är kastrerad. Ifall det är vad ni kommit överens om från början.
Många uppfödare utomlands vill ju inte att just deras linjer ska spridas hur som helst utan de vill kanske ha lite mer koll på den. Så de kanske behåller en valp själv till avel och sen säljer en valp till avel också. Resten brukar gå som sällskap då.
#10, jaha okej, så många avlar för att "tjäna pengar" och inte bara för att föra en linje vidare ?

#11 Folk gör nog båda delarna kan jag tro.
Jag skulle ju knappast tro att alla dessa valpkullar som legat på blocket i höstas avlades för att föra någon linje vidare direkt. Speciellt när många av dem inte vetat om var föräldrarna kom ifrån. Där är nog pengar en stor anledning.
De flesta uppfödare tjänar ju inga direkta pengar på sin uppfödning. Det ska chippas, vaccineras, vet.checkas osv. Men såklart, hoppar man över allt det där, säljer valparna vid 8v. (mindre mat att betala) och ändå säljer dem för kanske 1500-2000 så lär man ju tjäna pengar på en kull. Tänk ex. 10 valpar i en kull.
#12, Ja bekostar man allt det du nämnde så kostar de en del om det är många valpar klart.
Men om sen uppfödaren får tillbaka illern så säljer dom den ju vidare igen och då blir det "dubbelt" betalt för pengar har dom ju fått en gång.
Man kanske skulle skriva på kontraktet att om illern mot förmodan inte kan vara kvar ska den lämnas tillbaka inom 3 mån med samma summa som den köptes för.

#13 Alla gör ju på olika sätt. Finns många uppfödare som får tillbaka sin uppfödda iller köper faktiskt tillbaka den för vad den kostade.
De flesta illrar som säljs på kontrakt har ju olika tidsperioder för tillbakalämnande vid tex allergi osv. Antingen mot full betalning tillbaka, en del tillbaka osv.
Men det är ju upp till de olika uppfödarna att göra det de tycker passar dem bäst.
De uppfödare som jag vet som fått tillbaka illrar utan att betala tillbaka pengar till f.d ägaren har i sin tur då omplacerat illrarna i nya hem, alltså inte sålt dem en gång till.
Poängen med att uppfödarna vill ha tillbaka valpen är ju för att de vill veta var de tar vägen så de inte vandrar runt på blocket. De är ju sällan ute efter att få dubbelt betalt för en valp utan vill bara att den ska få ett bra hem där den får stanna resten av livet.
Sen finns det ju naturligtvis den andra varianten också. Så fort du kommer utanför dörren med din iller så går uppfödaren aldrig mer att få tag på, vad det än gäller. Är inte intresserad över huvud taget bara de fått betalt och valpen flyttat. Men så är det ju med alla djur, det finns alla sorter och varianter.
Okej men det finns ju många som omplaceras och då tar dom ju betalt i sin tur om inte uppfödaren får tillbaka illern.
Naturligtvis är det upp till uppfödarna hur dom gör, men jag har fått uppfattningen av att det handlar om pengar mycket utav, det, att illern ska komma till ett hem där h*n ska stanna är en självklarhet enligt mig därav anser inte jag man behöver ta betalt om den ska ompalceras till en annan.