Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 738 ggr
torchi
2009-09-16 19:39
0

Chip = pass?

Jag har haft två illrar som har varit chippade, och båda hade också pass. Min tredje är inte chippad och saknar pass. Eftersom de alla är omplaceringsillrar har jag inte förstått hur det går till, är chip och pass samma sak? Om inte, hur skaffar man i så fall ett pass?

Jag är inte helt säker på vilken kategori denna fråga passar in på…

Aviendha
2009-09-16 19:42
0

Npe, det är inte samma sak. Att det är chippade innebär att de har ett avläsbart chip som innehåller ett specifikt nr, som ett perssonnr. Detta kan användas för att identifiera illern. Mina är chippade men har inte pass eller är reggade hos någon förening.

Exakt hur man skaffar pass för iller har jag inte så stor koll på men det vet jag att det finns andra här inne som har :)

klarsferrets
2009-09-16 19:50
0

man går till en vetrinär som då kan skriva in all info från de kort du tidgare haft för din iller.

passet ska då vara med när man besöker en vetrinär så den kan skriva in all info om vad som är gjort , vaccin och rabies sprutor.

Pass behövs om man ska ut o resa utan för sveriges gränser eller sitt eget land.

man ger bara en rabies per år till iller man ska inte lämna i väg ett blod prov som för hund eller katt.

kostnad beror lite på men mellan 450 upp till 700 kr kan ett pas kosta hos vetrinären.

O.B.S tänk på att det måste vara ett svenskt pass till en svensk iller. Endast de pass från vetrinär är god kända

torchi
2009-09-16 19:57
0

#2: Men fy så krångligt! Och dyrt! Skrikandes Jag själv behöver ju inte pass för att resa inom Norden, så varför tusan ska illrarna ha det, jag tror att jag är en större smittorisk än vad dom är, speciellt med tanke på den dunderförkylning jag dragit på mig nu…Tungan ute

torchi
2009-09-16 19:58
0

Tack för info förresten, #1 & #2!

LinaN
2009-09-16 20:00
0

#3 var glad att du inte ska fixa pass åt en häst…. de brukar rocka loss på 1500kr och uppåt. och då är inte chippet inräknat. många chippar sina hästar  numera. är glad att min häst hade pass o var chippad när jag köpte honom.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.