Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 707 ggr
emoflickan
0

Tjabo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som en del vet dog min älskade bilbo i maj..sedan blev gimli sjuk vilket resulterade i operation (där man fann en hårboll med även en insulinomtumör) trots borttagandet av tumören var gimli i mkt dåligt skick, kräktes var o varannan dag o till slut fick sättas på prednisolon…vilket har gjort att hans tillstånd är stabilt.

Hur som helst så kan ju inte ordspråket "det kan ju inte bli värre nu" stämma in på mig eftersom i slutet av juli så började tjabo tackla av,…,vinglig gång, sover hela tiden (drack sitt urin ett par gånger) jag misstänkte ju antingen insulinom eller nån slags vitaminbrist. Dessutom har han fått 2 knölar, tänk er adamsäpplet på en kille, och sen en till precis på sidan av halsen, det känns ungefär som brosk, precis vid skelettet.

Var hos vet. i linköping för ca 3 veckor sen..tog massa prover, det såg bra ut, hon visste inte vad knölarna kunde vara o glukos låg på 4,8-

Igår var vi på roslagstull. Röntgen gjordes o alla slags prover…glukos hade sjunkit till 4,2..(han hade fastat precis lika lång tid o ätit innan fastan)..knölarna på halsen är i själva verket "en knöl" som sitter ihop, och enligt Gunnel till största chans en tumör, (kan vad godartad, kan vara elakartad). Gunnel vill inte operera på Tjabo ( det vill jag inte heller) men enligt henne är han inte "gynnad" så att säga av en operation,.

Det som gäller nu är prednisolon..även om inte allt pekar på insulinom är han med all största möjlighet på väg dit, Gunnel sa att hans vinglighet kunde 50/50 bero på insulinomet eller att tumören ligger på.,prednisolonet bör dock hjälpa lite hur som helst iochmed att "tumören" kan vara lite inflammerad o då hjälper predniosolonet mot det.

Så nu sitter jag här med två dödsdömda illrar, jag vet inte vad det är som hjälper mig att inte förlora förståndet helt,…

Aviendha
0

Fy tusan! Din kvot av hemska besked är ju redan fylld för ett bra tag frammöver, och nu detta!

Jag beklagar verkligen!

Sara
0

Beklagar, det är så svårt!

Sara

Ceciliaolucifer
0

Beklagar så :( ibland går det för fort. Men vi ska hålla tummarna för att det hela kommer att bli så bra det kan bli, och att tumören växer långsamt och inte plågar hnm.

Vad är det för andra symtom du har sett?

Håller tummarna för er :)

emoflickan
0

han sover mkt, dricker en del, och just vingligheten..annars är han sitt vanliga glada jag. ganska typiska insulinomsymptom..

Sara
0

Angående glukosvärdet så höjs det om illern är stressad.

Funny har insulinom men en gång när veterinären tog provet så gick det inte så bra och Funny blev väldigt stressad. Värdet hamnade på 8,9 den gången.

Sara

JossanH
0

ja hanna, darling, du vet ju vad jag tycker och känner om det här… Det som verkligen är slaget under bältet är deras unga ålder! dryga 4 år.. Sedan så känns det nästan ännu j*vligare att allt detta händer illrarna som nästan lovprisades för att vara från en sån frisk och sund linje helt utan kända sjukdomar.. Nu vet man ju att det inte finns något sådant men man hoppades ju iaf på att dom skulle få vara friska längre än 4 år.. :(

Tänker på dig och ditt lilla päron och din lilla slädhund… Varken du eller illrarna förtjänar det här.. <3
Utan illrarna, vem är man då?

Sajtvärd på Iller.ifokus

emoflickan
0

han var ganska stressad första ggn, tror han var lugnare igår, iochmed att roslagstull ger lugnande/narknos när dom tar blodprov på illrar, det kan ju förklara den stora skillnanden i glukosvärdena.

ferretgirl
0

Knölarna på hans käle/hals verkar vara liknande som Lina fick. Henns först knöl dök upp på hennes högra käke i början av mars förra året. Den andra knölen kände jag en knapp månad senare mellan hennes bakben, den var då lite större än en ärta. Den på hennes käke var ca 3-4 cm lång och ca 1½-2 cm bred där den var bredast. Denna växte inte mer äns så, men den mellan bakbenen var i början av juli månad förra året stor som en valnöt på ett ungefär. I slutet av juli började hon andas väldigt grunt och ansträngt, tog henne då igen till veterninären där dom undersökte Lina. Cancern hade då spridit sig även till lugorna, och där var inte mer att göra för henne. Lina avlivades den 15 augusti förra året dvs 1 vecka innan hon skulle ha blivit 7 år gamal.

Jag säger inte det är samma som din Tjabo har,  men håll honom under uppsikt och känn igenom honom i magen (där jag upptäckte minst 4-5 andra små knölar som var ½ till 1½ cm stora i Lina). Kolla också om han börjar ha svårt för att andas.

Ceciliaolucifer
0

Ok, tänkte ifall du märkte några åkommor ifrån tumören, ifall den tryckte på eller så :) och skönt att höra att det inte är ngt sånt eftersom inte var lönt att operera.

Faxlin
0

Usch vad hemskt. Beklagar så. Vet inte vad jag ska säga heller. Finns inget som tröstar en sådan här gång.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

torchi
0

Beklagar så mycket, fy vilken otur! Det verkar som att sjukdomar är mer regel än undantag bland illrarna, desvärre. Sörjer själv min 4-åriga tjej som inte reagerade bra på prednisolonet GråterHoppas verkligen det går bättre för dina!

elinn
0

Beklagar så mycket och hoppas killarna och du har en lång tid kvar tillsammans.

ferretgirl
0

#9# Veternären ansåg hellre inte att Linas cancer var operabel då den redan hade börjat att sprida sig när jag upptäckte den. Och hon hade inga andra symtom än att mot slutet av sin levnad blev slöare och att hon dom sista dagarna började få svårt att andas. Det var av den anledning som jag avlivade henne.

Loveferrets
0

Men usch stackars dig, beklagar verkligen, hemskt nog med en som är dödsdömd  och då en till, fy sjutton, men vi får hoppas att du får så mycket tid o gläjde som möjligt med dom..

Madde
0

Nej vad jobbigt. Jag lider med dig. =(

Hoppas du får ha kvar dem länge till. Många kramar från Örebro

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.