Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1116 ggr
Sofieen
2009-09-11 23:41
0

Min iller

Hej, jag ska nog skaffa en iller snart, förhoppningsvis Glad

Jag hade tyckt det var kul om man kan lägga upp bilder på sina småttingar här och kanske berätta hur just er iller är.

Vad tycker ni? Jag tycker det är så kul att läsa om de olika personligheterna och se bilder på dom små liven =)

mandariiin
2009-09-11 23:55
0

man kan lägga upp bilder på sina illrar här….. många göra det. det är bara att kika runt bland trådarna :)

Ceciliaolucifer
2009-09-12 00:08
0

Här är en länk till en bildtråd som jag har gjort, det är mina pojkar :)

JossanH
2009-09-12 00:10
0

#2 fast utan länk

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
2009-09-12 00:24
0

Här är lite bilder på vår Bogey

En liten go pälskobra som inte är helt bitfri mot de i familjen som pysslar minst med honom, men för det mesta är det bara lite nabb vid bus. Han är nästan 100 på lådan och älskar att vara ute på promenad, fast helst ska han leda och husse bara följa.

Sofieen
2009-09-12 00:37
0

# 4

Åhh men du, vilken gullig. Vad många bilder du hade Glad
Låter som en duktig kille också

UlrikaD
2009-09-12 00:44
0

Jag har en presentation av mina illrar på min hemsida.

Direkt in på sidan med illrarna kommer du här:

http://www.123minsida.se/Chill-Zone/13085561

Och här på hemsidan ligger lite blandade bilder på dem.

http://www.123minsida.se/Chill-Zone/13085547

Illemann
2009-09-12 13:01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min illerhane Fritz är lite över ett år gammal,och är viltfärgad. Det tog mig ½ år innan han slutade med att bitas, och endast nu små nabb om man busar mycket med honom, men märks knappt…. Han har blivit helt pusstokig och älskar att pussas =)

Han är nästan 100% rumsren…är kräsen men om man ger honom något som han inte tycker om äter han det ändå så han matvägrar inte i mer än högst en halv till en hel dag, men jag har då valt att han själv får välja sin mat så länge det inte är onyttigt för honom…

Han älskar sin fotboll och kan spela/leka med den i flera timmar på en dag, sen tycker han mycket om att samla på pennor…promenader utomhus älskar han och vill gärna att jag ska följa honom, men han följar även gärna efter mig speciellt om han tycker att avståndet emellan oss börjar att bli för långt =P

Han älskar den största av hundarna jag har och försöker hela tiden att busa med hunden när han ser en chans, men av säkerhets skäl håller jag dem isär så att inte hunden kan skada illern….=)

Loveferrets
2009-09-13 06:14
0

Det här är Simon och han är 5 månader gammal, han var riktigt olydig de första veckorna jag fick hem honom men efter mycket tålamod och kärlek så är han idag en härlig gos iller, gilllar att pussas och ligger gärna i min famn, hans favorileksak är en pingla som hänger i ett snöre. denna vill han gärna att man jagar han med, älskar att leka kurragömma. Skor är oxå en favorit. Gillar att gå promenader så länge han själv får bestämma vart, Är väldigt duktig på lådan. Ja han är helt enkelt en toppen gosig kär underbar vän. Det bästa dju man kan tänka sig enligt mig.

Sofieen
2009-09-13 13:33
0

# 7 & 8

Men vilka söta småttingar ni har =) Det låter som att man får ställa in sig på att första tiden blir svår med hur dom testar en, biter osv. Men jag är inställd på det.

Loveferrets; Är din Simon 5 månader nu? När fick du hem honom?
Jag och min sambo ska köpa en iller som är 15-16 veckor, alltså 4 månader. Det kanske är lättare än om man får en från att den är 8-10 veckor? Det känns som det är lite bättre. Enligt uppfödaren, Murgrönan, är valparna duktiga på att gå på pottan hos henne i alla fall =)

Åh vad jag längtar nu!

ferretgirl
2009-09-13 14:50
0

Blir så ibland att vissa valpar ska testa. Säger inte alla gör det, men dom flesta. Man har för det mesta en period där valpen ska börja känna sig hemma, detta tar olika tid för olika valpar. En del visar på en gång att dom vill testa, andra börjar aldrig. Och valpen/arna är alltid 100 bitfria mot mig som uppfödare, men så har vi också fördelen att börja med träningen redan när dom bara är några dagar gamla. Jag försöker alltid att få mina köpare att komma och hälsa på sin valp så ofta dom bara kan, men jag har också förståelse för dom som bor långt iväg att dom inte kan komma ett par gånger/vecka. Men dessa valpar blir dom bästa sen i sitt nya hem. Har haft fördelen att jämnföra både dom som inte har varit här mer än en gång på 10 veckor, och dom som har varit här minst 1 gång/vecka. Dom senare valparna känner redan sina ägare när dom flyttar, så dom behöver inte testa för dom vet vad som gäller. Så detta rekomenderar jag dig att göra om du har möjligheten till det.

På fotot är det min bustjej Tiffanie när hon var ca 4 månader gamal. Idag är hon över 6 år och världens goaste tjej.

Loveferrets
2009-09-13 19:06
0

#9, ja han är 5 månader gammal nu, fick han i april och då var han 8 veckor. Väldigt svårt att svara på om det är lättare som 4 månaders, det är så olika från iller till iller. Även om valparna e duktiga hos uppfödaren betyder inte det att dom inte är det hos dig för h*n kommer att testa er, säkert till max. Men är ni konsekveneta och bestämd så kommer h*n säkert bli jätte duktig i lådan hos er oxå.

När ska du hämta ? En hona eller hane ? Förstår att du längtar hehe.

Sofieen
2009-09-13 19:41
0

# 11

Mm, kan tänka mig att det är svåt att svara på =)
Hoppas hon är duktig när hon flyttar hem till oss också.

Nu har jag inte bestämt något med uppfödaren än, men förhoppningsvis blir det fredagen den 25e. Jag hoppas innerligt på det!
Jag köpte en transportbur idag Skrattande

Loveferrets
2009-09-13 19:46
0

"12, Men så roligt hör du,, ska hålla tummarna att du blir en av dom lyckliga. Glöm då inte att updatera med bilder och div hehe.

Är du bara bestämd så ska det säkert gå jättebra, H*n kan ju förbli duktig även hos dig men du ska nog inte räkna med det då dom brukar testa, allt är ju nytt oxå och försöka går ju som det brukar heta haha. Lycka till.

Sofieen
2009-09-13 20:09
0

# 13

Jag kan lova att det kommer komma bilder =) I mängder! =)

Tack för det! Längtar jag extremt mycket! Tungan ute

Musiken
2009-09-13 22:58
0

Jag har tva alsklingar :)

Nisse ar min gullegris rakt igenom. Han ar helt underbar helt enkelt. Han charmar ALLA, till och med tanten pa apoteket som var livradd for illrar innan :) Han var en pest och pina nar jag fick honom, men nu ar han varldens gospropp (med massa energi ;) )

Musiken
2009-09-13 23:02
0

Jag har tva alsklingar :)

Nisse ar min gullegris rakt igenom. Han ar helt underbar helt enkelt. Han charmar ALLA, till och med tanten pa apoteket som var livradd for illrar innan :) Han var en pest och pina nar jag fick honom, men nu ar han varldens gospropp (med massa energi ;) )

Musiken
2009-09-13 23:05
0

Lotta ar mer reserverad av sig. Hon ar jattego, men som sagt reserverad. Man maste fortjana hennes tillit. Hon ar ocksa valdigt egocentrisk och snyltar garna sa fort hon kan. Hennes favoritmat ar moss och glass haha. Hon hatar hundar med passion, och hugger direkt i deras nosar om de kommer for nara. Men far hon ga pa promenad och fa nagra godisar sa ar hon allas hjartevan sedan :)

(den lilla viltfargade saken i famnen pa min pojkvan efter att hon insett att han ger godis haha)