Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 635 ggr
Sara
0

Rymling behöver hämtas!

Jag fick nyss ett samtal från en kvinna som har hittat en iller (mink?) i Högsäter, Färgelanda. Djuret beskrivs som en iller och i färgen mellangrå. (ljus viltfärgad?)

Han/hon är tam men lite skygg (illern alltså inte kvinnan Flört) och smal. De har varit i kontakt med polisen i fredags.

De har fått tag i en bur nu och ska fånga illern.

Så nu behövs det någon som kan se skillnad på mink och iller samt plocka med sig den.

Finns det någon i närheten som har möjlighet? Jag har ingen bil tillgänglig annars hade jag gjort det själv.

Sara

Tzatu
0

Dålig tajming. Jag har en nära vän som bor i högsäter, men han är bortrest ><

Sara
0

Typiskt eller hur… Glad

Sara

Sara
0

Jag försvinner härifrån ett slag, måååste äta nåt. Ni kan nå mig på 0322-17645.

Sara

sarae
0

om det nu är en mink (vilket jag gissar på) vad gör ni då?

enbartmalin
0

#4 Om det är en tam mink måste ju någon hållt den olagligt och då kan man inte släppa ut den, då hamnar den hos nån djurpark.

Hälsningar Malin

illernettan
0

Jag kollar bland mina kunder Glad

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

sarae
0

#5 pälsfarmar minkar brukar vara rätt så tama. Djurparker tar inte emot minkar. man får inte heller avliva dem då det räknas som brott mot jaktlagen, man kan inte heller behålla dem så de räknas som vilda djur, men släppa lös den är inte heller vra, då de egentligen inte är ett vilt djur.

enbartmalin
0

#5 Då får man leta upp närmsta mink farm, hur komemr det sig att dom inte tar emot dom på djurparker, det är så det blir om ett exotiskt olagligt djur hittas.

Hälsningar Malin

Sara
0

# 4 Jaa du, om det är en mink vad gör vi då?

Som jag ser det så finns det 4 möjligheter.

• Avlivning.
  • Släppa ut den i en skog så får den försöka klara sig.
  • Ge den till någon som har minkar.
  • Ge den till en farm.

Du har inte möjlighet att åka och kolla? Ev kan Skaraborgsillern ge bensinbidrag.

Sara

sarae
0

#9  hade gärna gjort det, men tiden räcker tyvärr inte till :( reser bort imorgon och har alldeles för mycket att fixa.

illernettan
0

Det är långt även från Skara……

Sara
0

Pratade med dem nu igen och det måste vara en mink. Den är jämngrå i färgen, ganska stor och har ingen mask.

Jag rekomenderade dem att ta kontakt med en veterinär och avliva honom.

Hemskt tråkigt men jag tror att det är mest värdigt för Minken. Jag känner ingen minkhållare och farm vill jag inte lämna till.

Sara

illernettan
0

#12 Då kan jag sluta leta?

Tråkigt att behöva avliva ett djur men så är livet ibland Rynkar på näsan. Håller med Sara att det är nog bäst som sker.

JossanH
0

Hoppas ni hittar en veterinär som går med på att göra det.

#8 mink anses ofta som ett skadedjur som tyvärr inte har några som helst rättigheter tyvärr. Ingen vill ha mink. Du får inte hålla den hemma, du kan inte rehabilitera den, du får inte avliva den och ingen vill ha med Minken att göra… Försöker du fråga polisen etc vad du ska göra så får du olika svar från olika poliser och myndigheter.. Så är det tyvärr… :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Hur går de Sara ?