Barf iFokus - Välkomna!
Jag skulle vilja välkomna er till Barf iFokus, för oss som vill ge våra djur det där lilla extra.
Barf står för biologiskt anpassad rå föda, med andra ord, det går att göra egen mat till våra djur på våra villkor.
Mvh
//MaalinF, sajtvärd
En bra meny skulle inte vara så dumt att ha, vad den ska innehålla, men framför allt vad man inte ska ge. Jag ger själv vissa av mina BARF-mat (dom som själv går dit och äter, tvingar ingen att äta av det), men är inte riktigt 100 vad som är bäst att ge. Just nu så får dom kyckling/kalkonfilé, kyckling/kalkonlever + hjärta då från båda fågelarterna. Dessutom så får dom malet oxkött eller annat oxkött i bitar + oxhjärta och lever. Men tycker ändå att något felas i denna menyn. Vet att jag borde ge även typ kycklingvingar med ben i, men är rädd för att benen ska splittras och fasta i hals eller tarmarna på dom. Så jag är tacksam för olika förslag att ersätta detta med.
Du är jättevälkommen in på sidan att diskutera detta!
Tyvärr är jag inte så duktig på illrar, men vill gärna lära mig mer om det också. Vad jag dock kan säga om kycklingvingar så splittras inte benen så länge det är råa kycklingvingar, det är då benen är mjuka och böjliga. Både katter och hundar får råa kycklingvingar.
Det är när man kokar dem som det kan bli farligt.
Lycka till med sajten!
Sara
#1 det finns ju enmassa kunniga illermänniskor som BARFar sina illrar. Dom kommer säkerligen besöka sajten, så ställ dina frågor där.
Har aldrig hört om någon iller som fått splittrade kycklingben av rå kyckling, däremot vet jag illrar som dött pga att de satt torrfoder i halsen (hade inte du själv en valp som råkade ut för det?). Så ska man kolla statestiken på detta så kan jag slå vad om att det är mer risk för kvävning av torrfoder än av råa ben.
Men som #2 säger- kokta ben kan splittras och därför ger man inte det.
Men som sagt, detta borde ju tas på nya sajten!! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4# Jo jag har haft en som har fått torrfoder i halsen och dött av det. Men jag vet också en hund som fick kyckling ben som splittrade och satte sig på tvären dels i halsen men också i tarmarna. Det finns en gamal mening som säger att man inte ska ge sina djur ben som börjar med ett F, dvs fågel och fisk. Ben från dessa djur har den benägenheten att fastna eller splittras, därför ger jag aldrig mina djur dessa ben. Dom gånger mina får fisk så är den benfri, samma gäller för fågel dom får det aldrig oavsett vad andra tycker och tänker om det.

Fläsk, Fågel och Fisk är det. Kyckling börjar mig veterligen inte på F.
Illrar behöver ju ben, brosk, senor och alltihopa. Inte filéer, färs osv. De är ju trots allt rovdjur och jag har svårt att se framför mig illrarna samlas framför trianga-köket på nätterna i skogen och koka sitt kött.
#5 Meningen är också gammal av en anledning :) Det är ingen fara att ge t.ex. katter fågel.
#6, citat : "illrarna samlas framför trianga-köket på nätterna i skogen och koka sitt kött." hehehe. vilken syn 

#7 Det har jag också hört, fast jag är inte hemma på att barfa katter så jag höll mig ifrån att kommentera det. Mina katter käkar bara en liten del kött emellanåt. De tar någon enstaka godbit när illrarna får dagligen men inte mer.

#8 Hoppas du ser att de krokar arm och sjunger "Kumbaya" också.
Men ni får komma in till barf och diskutera istället ;)
#10, hahahahaha,
Bara en fråga, får man inte diskutera de här ?

#13 Klart du får!! Maalin vill väl naturligtvis bara att fler personer ska besöka hennes nya sajt. Jag har redan blivit medlem.
#14, För mig var det inte klart därav frågan hahaha,

#5 många ger kycklingben som är KOKTA till sina hundar ocj det är livsfarligt! Annars är det ingen fara alls att ge ben. Skulle vara överlycklig om mina åt ben! Vilken tandmotion.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag vågar inte heller ge kyklingvinge, testade nångång men var jättenervös att nått skulle fastna nånstans. Ska tiilägga att den var rå.
katter klarar av att fånga o äta möss o fåglar med ben och allt, men en iller skulle inte klara av en kycklingvinge ;)
Tror vi har några överbeskyddande mammor här :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tänk vad mycket pengar jag har sparat av att slippa åka till veterinären och skrapa tandsten pga att mina käkar ben! Bara det är en en stor anledning tycker jag.
Har ju en som inte käkar kött alls, någonsin. Hans tänder är inte roliga.
#19, Japp jag är väldigt hönsig o har alltid varit. Jag betalar hellre för att åka in o rensa hans tänder än att vara orolig att nått händer.
#6# Djuret fläsk vad är det för djur?? Mig veterligen så heter det djuret gris. Däremot fläskkottlett från gris (benen då) ger jag hellre aldrig till ett djur, vare sig om det är hund eller nån annan. Även dessa ben kan splittras och göra stor skade på djuret. Och som #21# så åker även jag hellre in till veterinären och får tagit bort tandsten på mina djur, även om det kostar mer att få gjort.
Djuret är gris men köttet heter fläskkött.
Sara
suck nu var vi här igen…. 10.000 kr frågan ;) vad äter vilda djur i naturen? Nån som vet? fiskpinnar? mamma scans köttbullar? jajamen!

#24 Japp chicken mc nuggets!!!
Nej allvarligt, råa ben ska inte vara någon fara. Tillagat däremot är läskiga grejer.
Mammas köttbullar HAHAHAHA

#22 Låter lite som att säga att man hellre fettsuger sig än äter nyttigt. Eller att man hellre skaffar löständer än att sluta äta godis osv.
Varför utsätta ett djur för en jobbig veterinärprocedur när man inte måste?
#27 Nu har jag inte iller men däremot katt med tandsten och hon måste ju sövas för att skrapa den, det är man ju glad om man slipper. Oturligt nog är hon inte jtäteförtjust i ben men jag ger mig inte. :)
Kan även tillägga att djuren som får mycket tandsten och måste åka o ta bort hos veterinären förmodligen känner obehag av det och det blir lätt en inflammation i tandköttet av tandsten. ben håller alltså tänderna i trim och skadar inte djuret. Felet man däremot kan göra när man ger kött och ben är att man ger för små bitar till valpar så de sätter det i halsen för att dom inte behöver tugga det, och om jag ser till Dexter så har han varit nära att sätta i halsen och kvävas av kycklingfilé 2 ggr pga att bitarna varit i dum storlek- för han har fula tänder eftersom han aldrig tuggat ett ben i hela sitt liv och inte gör det heller… Så det är knappast benen jag hade oroat mig för…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 För små bitar kan ge stopp eller fastna om man har otur av den anledningen att djuret då inte tuggar utan mest sväljer. En hel kycklingvinge eller delar av den (en vinge ger lämpligt 4 delar ex) så tvingas de tugga sig igenom och då anpassas ju storleken på delarna till vad de klarar av att äta. Har bara hört om ett fall där ben fastnat, och den illern fick tydligen för små delar och var inte van.
Paulina
Och nu ser jag att Jossan redan hann förklara det jag plitade ner innan ;)
Bra med en sajt om det förresten, kommer besökas :) Det har enorma fördelar men kunskapen och tipsen är viktiga!
Paulina
#30 precis.,.. ett misstag många gör med barf med alla djurslag. man glömmer anpassa storleken på maten med storleken på djuret. att ge tex en kycklingvinge till en normalstor eller större hund kan vara förödande, då de ofta sväljer hela, och den kan hamna fel. til större hundar får man ge hela skrov eller hela fåglar, som de tuggar i bitar. Man får inte glömma att i naturen så fäller rovdjuren hela djur, inte bara en vinge elelr en hals, utan ett helt djur som de jobbar sig igenom och anpassar storleken på varje bit med vad de tryggt kan svälja.
#30, Men hur vet man då var som är "lagom delar" då ?

#33 Gör dom stora så fixar illern delningen själv=)
¤34, vågar inteeeeeeeeeeeeeeeeee, tänk OM de skulle fastna då ?? Han fick ju en kylingvinge en gång men jag var livrädd att nått skulle fastna nånstans o var sen jätteorolig hela den dan så han var som vanligt hehe.

#35 Tja det gör man ju som man vill men om han får en hel kycklingvinge på tvären är han rätt bredkäftad=) Jag har bestämt mig för att lita på att mina illrar har kvar såpass mycket instinkter att dom klarar av att käka ben. Enda tillbudet jag sett med egna ögon var en iller som fick en liten benbit från en "kattkorv" fast i käken bakom sista tänderna så hon inte kunde stänga munnen. Men då var det också en liten bit.
#36, Jag tänker mer att han missar tugga på nått ben eller tuggar på o helt plösligt så harklar han sig kanske för att nått råkat fastna , haha svårt att föklara

#37 Det är väl lika lätt hänt med torrfoder=) Att dom missar att tugga och försöker svälja helt..
#38, rätt men av nån konstig anledning så e jag inte lika orolig

Vi är alla olika, vill man inte, kan man inte eller är man rädd för att ge rått kött och ben så är det ju fult möjligt att låta bli=) Jag däremot tycker inte att det är läskigare än torrfoder.
#40, Kanske kan köpa han ett mini hundben hihi
har hört om fler illrar som dött eller råkat illa ut av torrfoder än illrar som råkat illa ut av att äta deras naturliga kost. Vi har knappast drivor med döda rovdjur ute i naturen. de är anpassade att äta kött och ben. inte anpassade att äta torrfoder. Tycker reseonemanget är rätt så larvigt.
#41 varför skulle det vara mindre farligt?
Sajtvärd på Iller.ifokus
När man väl ser hur en iller arbetar sig igenom kött med ben så inser man att det inte är någon fara. Torrfoder har de ju en förmåga till att slänga i sig på ett annat sätt. Lagoma delar, tja, dela en vinge i 4 delar som sagt. Den storleken är lagom, inte för stor och inte för liten.
Minihundben? De flesta hundben jag tänker på är ju de i torkad hud, vilket är hårt för en iller men kan fungera som leksak eller så, eller de där märgbenen, och de är så stora att en iller inte ens kan få in det i munnen, vad är det då för nytta?
Paulina

Justja.. när jag tänker närmare på det så var Valle en sån som vrkligen kastade i sig torrfoder, han satte det i halsen ofta när han var liten valpis innan vi slutligen gick över till kött.
¤42, Har hört, hmhm men så många är det då inte för då hade man ju inte rekommenderat torrfoder överhuvudtaget. Jag har oxå "hört" att ben fastnat i halsen eller tarmen o de blev dyra vett kostnader.
"44, ja det är torr hud på minihundben o kan fungera som leksak därav rensar de oxå hans tänder. jag menar inte dom stora.
#46 alla rekommenderar inte torrfoder :) Torrfoder är företagens sätt att förenkla djurägarnas vardag och göra det lättare att utfodra sitt djur. det betyder inte nödvändigtvis att det är vad som är bäst anpassat till djuret ifråga. Jag vidhåller fortfarande: vad äter illrar i naturen? Sedan är det upp till var och en om man vill ge barf elelr ej. Har full förståelse för dem som inte vill, kan eller orkar ge det. Det är inte helt lätt,. och kräver tid planering, och framför allt måste man stå ut med att hantera rått kött och klara av lukten. Men argumentet att benen är farliga är bara så löjligt, som enda orsak till varför man inte vill ge det.
#47, Du får tycka det är löjligt men nu är det så, jag är rädd för att de ska fastna, mer än hälften rekommenderar visst torrfoder och det är inte enbart företagre heller, enligt mig så är det inte samma sak med dom som lever ute i naturen, dom måste ju överleva på nått sätt.
#48 vad kom först? bytes djur eller torrfoder? Om djuren fick äta det de var menade att äta (ja även vi människor) så tror jag att vi skulle ha mycket sundare djur än vad vi har idag. fastna? de sväljer ju inte en vinge hel, utan tuggar den noga i små bitar innan de sväljer den. De är anpassade för att äta just sådan mat, precis som alla andra rovdjur helt enkelt. En valp ur min buffys (trollvalpens eowyn) kull dog tex av att han kvävdes av torrfoder. Jag hade kunnat råka ut för liknande med min kull 2008 när de råkade få tag på torrfoder som de lekte med, och försökte svälja hela. Visst händer olyckor med kött också, men jag tydcker att det ärmycket vanligare att det sker med produkter som vi människor tillverkat. Tex. greenies tandborsten som skulle vara så bra för ett par år sedan, Formad som en tanborste att gnaga på för att få bort tandsten. många illrar hundar och katter dog pga den här. Det den var gjord av visade sig kunna svälla i magen eller tarmen och orsaka stopp.
#49, Precis, det händer med kött och ben oxå så jag tycker tvärtom än dig. Och nej det är inte alltid dom tuggar det noga därav att det oxå kan fastna.

Det är okej att inte ha samma åsikter. Och det ärokej att tycka olika. Men det är inte okej att säga att någons åsikter är löjliga. Vi gör inte så här inne. Det här med BARF är något som är upp till var och en och anledningen till att man barfar sitt djur eller låter bli är också upp till var och en. Oavsett skäl man har är inget löjligt för den personen.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Barfar nio illrar och två katter ;) basen är kycklingskrov för allihop. Mycket ben och lite mindre kött. De får ganska tora bitar och inget fastnar.