Har någon provat denna mat??
Hejsan alla!!!
Är det någon här inne som har testat denna illermaten på era pälsklingar?? Den heter Science Pellets Iller och jag vet att Zoosajten har den ( Svedala strax utanför Malmö). Innehållsförtekning är som följer:
Science är en monobestådsdels foder, bestående av en mix av hög kvalité rå material pressad till en hög närings och välsmakande pellets.
- Hög proteinhalt 36%
- Motverkar tandproblem
- Innehåller taurin för den optimata hälsan
- Innehåller linfrö, den optimata källan för Omega 3 och 6, som främjar hälsan av hud och päls.
- Kraftigt innehåll av animaliskt proteit
- Lätt smält
- Inget socker tillsatt
- Inget tillsatt färgämne
Utfodring: En normal vuxen iller äter ca 40-60 gram science per dag.
Innehåller: kyckling (43%), vete, renodlad kycklingolja,fisk, kalkon(4%), sockerbetsmos, potatisprotein, linfrö, kycklinglever, sojaolja, vitaminer och mineraler.
Analys:
- Protein 36%
- Fibrer 2%
- Fett 19% (jag vet att detta är lite lågt halt, bör ligga på ca 20-22% egen komentar)
- Aska 8%
- Vitamin A 20 000ui/kg
- Vitamin D3 1500 ui/kg
- Vitamin E 200 mg/kg
- Koppar 15 mg/kg
Christel.
Oj ett nytt illerfoder, Vad kostar den ?
800g kostar 170:- här i Uppsala..
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
#2, aha ok, har aldrig sett den förrut hehe. men de var rätt dyrt.

Jag har provat det (utblandat med vitalin och JWB), men de ratade det..
// Amanda
fick en hel hurv med sådana påsar på VIF i helgen.. har även sett det tidigare, och är inte imponerad. Däremot hittad ejag ett annat foder i DK som var lite mer impressive, Ziwipeak.
#2# Zoosajten tar 190:- för 2 kg och 48:- för 350gr av denna maten. Om den affären du handlar hos tar 170:- för 800gr så tar dom överpris.
#5 Ja Ziwipeak kattmat ser inte alls dumt ut ens för en iller
http://www.ziwipeak.com/nzl/cuisinefamily.shtml
Tyvärr finns det inte i Sverige som man lätt kan testa utan det blir till att beställa från Danmark eller Finland.
Kanske nått för Hungryferret att kolla på som komplement till Vitalin!? 
Jag är fortfarande i starka tron om att illermat inte alltid är bäst för illern. Tror att det finns kattungefoder som är bättre än de flesta illerfoder på marknaden. Bara för att det är en iller på förpackningen behöver det inte vara det absoklut bästa för illrarna (o nu snackar jag bara torrfoder såklart)..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ska se vad mina tycker om ziwipeak.. fick en provpåse med från utställningen i helgen.
#6, Då är Vitalin ännu billigare, 80 kr för 2 kilo hehe.

kan ZiwiPeak beställas/fraktas till Sverige från DK? Isåfall vad kostar det då?
Om det nu skulle vara en så hög halt med ren kyckling så skulle detvara super! Däremot så brukar svenska översättningar fallera ibland, vilket visat sig i detta fallet.
Det är inte så hög halt av kyskling, det är "kycklingmjöl" (poultrary meal) och därför inte alls så bra som det verkar, sen var ju vetet på andra plats så njaa.. Jag är tveksam.
En engelsk innehållsförteckning finns här.
Paulina
# 12 bra att du la upp det. Som sagt så skiljer de3n svenska innehållsförteckningen markant från den engelska ;) Chicken meat och chicken meal ör två helt skilda saker. och meal innehåller oftast mindre trevliga saker :s
#13 Kycklingmjölet gör man väl av allt annat klafs som blir över när man tagit bort de fina bitarna man kan tjäna pengar på.
#14 yup…. det kan innehålla allt möjligt kul ;)
Läger in den här länken ännu en gång då det känns som att ingen läser den… klart läsvärd!
#15 Din länk blev inte klickbar av nån anledning. Om du är snabb så kanske du hinner fixa till den.
Annars funkar klipp och klistra :-)
Äh, jag gör ett försök jag också få se om den blir klickbar
http://www.bornfreeusa.org/facts.php?p=359&more=1