Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1646 ggr
emelieaxelsson
2009-07-04 19:37
0

Rumsren iller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis blivit ägare till en 1-årig illerhona.
Hon var rumsren hos den förra ägaren, men nu här hemma verkar hon inte fatta att hon ska göra sina behov i lådan. Är det kanske för att det inte är en likadan låda som förra ägaren hade och har ni några tips på hur jag kan försöka lära henne gå på lådan?

/Emelie

sarae
2009-07-04 19:39
0

De flesta illrar kommer att testa på sitt nya hem, om det så är att bajsa utanför lådan, elelr att bitas, även om de inte gjorde det i sitt tidigare hem. man får helt enkelt börja om med uppfostran. Sätt ut flera lådor där hon är, testa olika material i lådorna, och berömm flitigt när hon sätter sig på lådan.

Johan-
2009-07-04 20:01
0

Håller med Sarae, ju fler lådor desto bättre! =)

Sara
2009-07-04 20:01
0

Det här händer nästan alla som tar omplaceringar.

Testning och revirmärkning. Säger som ovan att det är uppfostring som gäller och även att göra ordentligt rent där hon satt sig på golvet.

Sara

ferretgirl
2009-07-04 20:36
0

Det händer inte bara dom omplaserade att dom ska testa sina nya ägare, det gör även valpar som flyttar. Det är där iallafall många, om inte dom flesta, av mina valpar som gör. Detta upplyser jag alla köpare att dom kan göra. Och det inte bara med toalådan dom testar, det kan även vara att dom ska testa bitas även om dom inte biter mig mer så är det inte sagt att dom inte ska kolla sin nya ägare om dom säger till. Så uppfostringen måste fortsätta med den nya ägaren för att dom ska veta att det inte funkar att bitas eller att inte gå på toalådan på det nya stället.

emoflickan
2009-07-05 02:35
0

Håller med vad alla ovan skrivit, och det är positivt att hon iaf varit rumsren tidigare, vissa har ju (läs jag) illrar som aldrig riktigt fattat det där med lådgående och tycker att det är något otroligt onödigt (Sarae, håller du med?;). Ibland blir jag lite avis på dom där människorna som har illrar som är 110 % på lådan..men sen så inser jag hur mkt jag älskar mina små pälsar iaf ;)

sarae
2009-07-05 02:38
0

#5 host.. hrm.. ehh va??? nu förstår jag iiiinte vad du menar… alla mina barn är självklart 110% på lådan…

i wish!

HannaM
2009-07-05 02:42
0

#5 och #6 Det är när man hör om era små sötnosar (eller träffar dom) som man inser hur glad och tacksam man ska vara över att man man bara torkar någon enstaka bajs varje dag=) SÅ dom gör ett viktigt jobb också som referenser=p

emoflickan
2009-07-05 02:51
0

Hanna, baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!! Gimli är ju typ…3 % rumsren!!!! ;)

emelieaxelsson
2009-07-05 03:45
0

tack alla för tipsen, idag gick den lilla jäklen på lådan så då fick hon mycket beröm :) hoppas att det håller i sig nu också så det inte var en engångsgrej…. bah.

TheWildRose
2009-09-09 17:58
0

_Jag har samma problem. För cirka 6 veckor sen köpte jag en 1 årig illerhona. De förra ägarna sa att hon gick på lådan, men här gör hon det knappt alls! Hon går hellre på golvet i ett annat hörn oavsett hur mycket jag flyttar lådan till hennes favorithörn. Vet inte vad jag gör för fel och nu börjar hon gå mig på nerverna.

Har ni nåt bra tips? Jag smörjde hörnen med citron, men det hjälpte bara i några timmar._

Tacksam för svar!
Kramar

torchi
2009-09-09 18:03
0

Mina illrar är 100% rumsrena när de är glada och nöjda men använder sig av "protest-bajsning", oftast vid ytterdörren när de vill signalera att något inte är som det ska. Det kan vara allt från att de tycker jag slarvat med att gå ut med dom på ett tag, att jag flyttat någon möbel på nåt vis de inte gillar, till att de är sjuka. Oftast är det att de vill gå ut oftare, går jag varje dag belönar de mig med 100% lådgång. Skrattande

UlrikaD
2009-09-09 18:29
0

#10 Det är inte alls ovanligt att de testar i sitt nya hem. Har du tur går det över snabbt, har du otur kan det ta flera månader innan du får bukt med det.

Loveferrets
2009-09-09 20:53
0

#10, Som Ulrika säger e det inte ovanligt, Har du provat byta "material" i lådan ?

TheWildRose
2009-09-10 00:04
0

Nej jag använder det som förra ägaren använde. Men jag har också varit lite dålig på att gå ut med henne. Så ska pröva med det

Saga85
2009-09-10 00:39
0

Om du inte gör det redan nu så sätt henne på lådan när hon vaknat - då brukar många illrar behöva gå. Försök att täck övriga hörn med en sovfilt, en möbel, en låda så kanske det kan hjälpa. Eller sätt en låda i varje hörn.

Ju mer jag läser om andras illrar, desto mindre illrig verkar min iller vara. Jag blev chockad då jag fann en bajs på vardagsrumsgolvet igår eftersom hon aldrig bajsar utanför. Skyller på att katterna hade skrämt henne ;)

sarae
2009-09-10 01:26
0

om mina illrar vore 10% rumsrena skulle det vara ett klart uppsving från situationen här hemma just nu ;) På en natt kanske det kommer 2-3 bajsar i lådorna… och då har jag 12 stycken…..