Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 359 ggr
Aelsklinn
0

Norge el. Danmark?

Jag undrar om det är någon som vet om det finns någon bra uppfödare i övriga norden? Mest är jag intresserad av någon norsk uppfödare, men om ni har information om någon dansk går det lika bra :) Hur är det med Evergreens Ilrrar fårn Danmark? Har för mig det var nåt mysko med dem…

[Falo]
0

de föder medvetet upp riskteckningar vilket är tillräkligt för att jag inte tycker man ska stödja dem. Har också läst om dem i någon tråd men kommer inte ihåg på vilket forum eller vad tråden hette tyvärr.

Robinsnel
0

De har en hemsida.. kommer inte riktigt ihåg adressen, går nog att söka på.. På den har de iaf bilder på sina burar. Finns även bilder på illrar de föder upp med dalmatinerteckningar o s v.

JossanH
0

Norge har ju snäppet sämre illerstam än vi i Sverige (dels för att det har sålts en massa illrar genom djuraffärer som sen fått kullar) och det finns även flera norska stammar som har illrar som härstammar från sverige.. Danmark har ju haft sitt ferpharm och jag skulle verkligen vara extremt noggrann när det gäller uppfödare där. Förmodligen härstammar dom flesta tamillrarna i danmark från ferpharm och det dom gjorde var ju att få fram angoror och fancy teckningar för att öka försäljning och kunna pumpa ut mer pengar. Denna farm fick flera anmälningar på sig pga vanskötsel av flera olika djurslag men dom har tyvärr flyttat till kina istället för att slå igen… Där lär det bli ännu värre då dom inte har dessa lagar i kina..

ferpharm har bidragit till att många länder här i europa har avkommor därifrån och dessa illrar anses inte vara speciellt sunda djur. Färger och hårlag har gått före hälsa. många utav ferpharms illrar blir inte gamla. Vet om en iller, som det visade sig härstammade från ferpharm, som knappt hann att bli 1 år pga av sjukdom!! Det är tragiskt!

Så vilket du väljer är upp till dig, men du bör vara medveten om riskerna som kan finnas tack vare farmer och djuraffärer!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aelsklinn
0

Dalmatiner! Förvånad Gud vad läskigt!!!!

Nej jag hade för mig att de här stora farmerna i Danmark inte var nåt att ha… Men jag bara funderade på om man skulle skaffa nån valp från något annat land. Om man ville avla alltså för att frå en friskare stam alltså. Men då är ju norden egentligen ingen idé.

Nu menar jag inte att jag vill avla alltså. För det har jag inga ambitioner att göra. Men jag fundreade bara lite sådär allmänt.

Faxlin
0

Jag har gjort försök att eftersöka avlelsmaterial ifrån Finland kan jag säga. Men alla jag hittade på fanns det ferpham illrar i om man gick en bit tillbaka. Så det sket sig rejält.
Men jag håller med dig, det är intressant att söka nya linjer från andra länder. Dock kräver det otroligt massa jobb för att få fram sjukdomshistoriken på dem. Och om man lägger mellan 30-40.000 för att få hem en valp så vill man nog att det är bra linjer.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aelsklinn
0

Ja hu, det är ju det som är problemet också med det. Det är så mcket jobb och pengar som krävs. VEM ska liksom ta tag i det….?

-eM-
0

Vill man söka efter avelsmaterial ska man absolut inte vända sig till Finland, vi har nog nordens sämsta illerstam.

UlrikaD
0

Hur är det med Tyskland då?

Faxlin
0

#8: Håller på att kolla där nu faktiskt. ;-)
Men saken är det att min tyska kunskap är väldigt knapphändig. Det enda jag kan säga är i princip: Ja, Nej, Jag älskar dig, och jag älskar dig i sängen :-)
Med den kunskapen lär jag inte få fram sjukdoms statestiken jag är ute efter. :-)

Audiatur et altera pars

domiino
0

#9 HAHaHa jamen åsa, kan jag gå runt i en heeel månad i frankrike och kalla mamma Sivlian för ett askfat och troatt jag bad om ett kan väl du säga jag älskar dig! =P du ska se vilka trevliga bemötanden du skulle få om du gjorde det =P

Faxlin
0

#10: *Asg* Tror du jag lyckas hitta bra avelsmaterial genom att säga det då? hihi

Audiatur et altera pars

domiino
0

#11 hmm tja det vet jag inte..beror på om du menar till iller eller människa =P nej nu var jag dum och ändrade trådens riktning =P hihi

Faxlin
0

#12_ hihi, ja just det där med att få reda på hur illern är i sängen hör kanske till aveln. hihi
Men tror i alla fall det är svårt att få riktigt bra sjukdoms historik. ;-)

Audiatur et altera pars

Aelsklinn
0

Men i Tyskalnd pratar de flesta bra engelska. Så det språkliga är nog inget problem. Men det är ett himla arbete ändå!

Jag funderar också på vad man själv kan göra frö att förbättra illerstammen. Köpa från en seriös uppfödare är ju en självklarhet, och koilla upp stamtavlor och sånt. Men jag känner att jag vill göra mer!

sarae
0

#14 Problemet som många stött på med just tyskland är faktikst att nästan ingen inom deras iller värld pratar engelska. Vet fler som mailat till dem på engelska, men inte fått svar pga språk problem…

Hur är det med illrar från Polen? är det lika mycket ferpharm där?

Sen kan jag även tänka mig att Schweiz kan ha en rätt Ok stam, kanske tom Österrike?? Nån som vet?

UlrikaD
0

Jag har mailat en uppfödare i Tyskland tre gånger på engelska utan att få ett enda svar. Så antingen pratar de inte engelska eller så gillade de mig helt enkelt inte. Men det måste väl vara omöjligt, eller….Räcka ut tungan

Faxlin
0

#16: Det bara måste bero på att de inte kan tyska. För vem kan låta bli att tycka bra om dig. Så vi kör på språkproblem. ;-)

Audiatur et altera pars

UlrikaD
0

Tackar!Skrattande

JossanH
0

#14 vet att det var någon som hittade en engelskspråkig uppfödare från tyskland för ett tag sedan och hämtade hem 2 illrar därifrån som skulle gå till avel om jag fattat det rätt. Du kanske kan rota runt här lite och se om du hittar dennes tråd så kan du ju höra dig för hur denna människa gått tillväga för att få hem sina illrar.

En sak att tänka på om man tar in illrar från utlandet till avel är just att inte låta dom gå för hårt i avel utan dom hålls till en relativt liten bas annars blir även dom som alla andra illrar, släkt med alla, efter bara ett par år. Hoppas verkligen du lyckas hitta ett guldkort som kan bidra fint med något positivt till den svenska stammen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#19: Vet inte om du syftade på mig i det här inlägget. Eftersom jag skrev att jag var intresserad av att plocka in avelsmaterial från andra länder. Men jag svarar ändå:-)

Min tanke var att varken hanen eller honan ska få mer än tre-fem kullar var, och att de ska vara obesläktade. Antalet kullar kommer bero på antalet valpar som föds.
Sedan att det kommer vara en mindre antal som får gå i fortsatt avel av valparna. Det kommer således säljas valpar med avlesförbud även fast det inte är fel på valpar eller släktingar.

Men som sagt var, det här är vad jag håller på och forskar om. Och säkerligen blir det rama skrik om det också på vissa, men det struntar jag i.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

nej, jag tänkte mest på Aelskinn så hon kan få in en fot i tyskland och göra ett bra jobb!!! =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#21: Fast hon skrev ju i #4, att hon inte vill avla. ;-)
Så för att förbättra stammen lär vi få folk som vill avla att ta den kostnaden att importera avelsdjur.

Audiatur et altera pars

Ramnesgjengen
0

Som det er sagt tidligere i tråden så er mange ildere i Norge og Danmark fra ferpharm. Alle mine dyr kommer fra ferpharm og jeg kan nevne at vi har brukt over 12 000nkr på vetrinær i år. Jeg kommer aldri noen sinne å kjøpe ilder fra Danmark. Jeg har den oppfattningen (og det er sikkert feil) at i Danmark avler de fleste på farge og tegninger, ikke helse!!!

Det er noen her i Norge som har fått tak i engelsk blod på ilderene. I england er bestanden mye bedre enn hva den er i skandinavia. Kan nevne at de hadde sitt første tilfelle med binyre kreft får noen år siden. Det de har hatt LITT problemer med er testikkel kreft som er en sykdom man fort kan bli helt bra av. 

Jeg personelig er også veldig skeptisk til å få ilder fra Tyskland, men der måtte jeg tatt en grundig undersøkelse før jeg kan si noen mer.

Jeg skal ettevært ha en avlshanne og selfølgelig har man ønsker på hvordan dyret skal se ut, men det kommer liksom sist på listen. Jeg vil ha sunne og friske dyr.

Den dalmatiner ildernen som ble nevnt tidligere i denne tråden er vist ikke en ilder med en mink. Det var det eieren sa.

NosFeratu
0

Ang tyskland och engelska, min erfarenhet där är att tyskar är generellt sett dåliga på engelska, och hatar att prata andra språk än modersmål! Även om dom kan. Det är den uppfattning jag fått iaf, och då har jag pratat med måååånga tyskar!

JossanH
0

#22 sorry, tänkte bara på den biten om vad hon själv kunde göra för att förbättra stammen…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#25: Haha, inte behöver du be om ursäkt inte. ;-)

Audiatur et altera pars