Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 805 ggr
Munken
0

Zelda kräks

Zelda hoppade precis upp ur sitt sovställe och ställde sig och hulkade,hon kräktes sedan 3 gånger ganska mycket vad jag tycker iallafall.

hennes kräks såg nästan ut som hennes bajs.

min fråga är vad ska jag göra, ringde till djursjukhuset i strömsholm som menade på att de inte hade någon koll och kopplade mig vidare till bagarmossen som inte heller hade någon koll och som tyckte att jag skulle kontakta roslagstull men det har inte öppet fören i morgon.

Kan jag vänta så länge eller hur har ni gjort ni som har illrar som har kräkts?

hon har bajset en gång precis efter det att hon kräktes och det var lite löst och sen så har hon drukit lite vatten och hon åt precis lite vetegroddsolja.

Madde
0

Är det Zelda som har varit borta? Tänkte om det var att hon fått i sig annan mat än vad hon får hemma hos dig?

Håller tummarna att allt löser sig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Munken
0

japp det är Zelda som har varit borta

jag vet inte vad hon hade fått sig då det inte var jag som hämtade henne, men kan det vara så att hon bara har fått i sig något olämligt?

det behöver inte vara så att det är något som har fastnat i hennes mage som har gjort att hon kräks?har nämligen läst någonstans att det kan vara så?

Munken
0

ringde precis till polisen som tog hand om henne och han sa att han hade gett henne kattmat, men kan det utlösa en sådan reaktion?

Loveferrets
0

Jag vet att dom kan bli lite lösa i magen av kattmat men att dom kräks av det har jag svårt att tro men Zelda tålde kanske inte det alls, i vilket fall, fortsätter hon att kräka så ring veterinär imorron o håll koll på henne.

Munken
0

ja nu har hon kräkts igen men sista gången kom det bara vatten, men vågar jag vänta till i morgon? hon kan inte bli uttorkad och så?

Loveferrets
0

#5, Försök att få i henne vätska .

Aviendha
0

Att det första såg ut som bajs beror på att det var mat hon kräktes upp. Att det nu är mer som vatten tyder på att hon kräkts ut sig allt men spyr ändå.

Det är så svårt att säga, det kan ju bero på omställningen maten emellan eftersom hon just kom hem. Hon kan ha fått i sig något olämpligt som retat tarmen, hon kan ha fått i sig något som gett partiellt (delvis) eller fullt stopp.

Misstänker du förstoppning så kan du ge parafinolja, men uttorkning är nog viktigast. Är illern uttorkad så kan tarmarna "minska" så att ev. föremål sätter sig hårdare.

Vätskeersättning kan vara bra att göra
1 liter vatten
1 matsked sockerdextropur (om inte det finns socker)
Ev ½ tesked bikarbonat

Koka upp blandningen, låt svalna av innan det serveras.

Försök att få i så mycket vätska som möjligt, vanligt vatten är ju knappast farligt. Ibland kan de vara piggare på att dricka om man serverar det ur ett glas, från fingrar eller liknande. Vad som.

Det som avgör om hon ska in eller inte är hennes allmänntillstånd. Jag har haft iller som kräkts rejält, men i övrigt var pigg och precis som vanligt. Eftersom jag har 5 min till veterinär avvaktade jag och han bajsade ut en plastplutt. En månad senare han han bara kräkas i tre timmar innan jag åkte in och då var han i uruselt skick.

Självklart blir de alltid dåliga på helgdagar! Har hon börjat tackla av i övrigt så tycker jag att det är bättre att åka in, börjar det lite så går det otroligt fort. Som sagt, tre tim från pigg och fräch till att han knappt kunde stå själv..

Munken
0

nä jag uppfattar henne som fortfarande pigg och hon sprang ju runt och hoppade och så , så det kanske räcker med att jag har koll på henne och ser till att hon äter och bajsar som hon ska?

Madde
0

#5: Behöver du åka in med henne till strömsholm så be dem göra en kontrast röntgen. Utifall det skulle vara förstoppning.

Var inne på strömsholm för 2 år sen och då gjordes ingen sådan på min iller och dem missade stoppet i halsen. Däremot åkte jag till ett annat ställe och dem hittade felet så han överlevde.

Är ju svårt att veta om hon fått i sig något hos den som hade henne hemma hos sig.

Våra illrar är ju tyvärr väldigt snabba.

Hoppas att det inte är något allt för allvarligt utan mer stress och så. Håller tummarna att allt löser sig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Munken
0

nä jag uppfattar henne som fortfarande pigg och hon sprang ju runt och hoppade och så , så det kanske räcker med att jag har koll på henne och ser till att hon äter och bajsar som hon ska?

Aviendha
0

Ger du parrafinolja så sätter det lite fart på magen, du ser ju på ev. bajs om det är olja i det eller inte. Kommer det inget bajs alls när det borde komma så är det inte alls bra, då skulle jag åka omedelbums. För även om hon kräkts lär hon ju ha saker i tarmen, det är ju bara magsäcken som töms vid en spya.

Och glömt inte vätskan!

Munken
0

nopp har kokat ihop en blandning nu så jag ska ge henne men jag har ingen olja hemma bara vetegroddsolja och det är ju inte samma sak… väl?

Aviendha
0

Nej, andra oljor absorberas av tarmen som "näring" vilket inte parrafinoljan gör. Därför är det bra att alltid ha just parafinolja hemma, håller en evighet och kostar inte mkt, men det är ju inte du hjälpt av nu..

I krisfall kan annan olja användas, som matolja eller vetegroddsolja, men effekten blir troligtvis inte densamma. Du kan ge en bit röd paprika med. Om hon inte kräks upp den så kommer den synas i bajset sen.

mandariiin
0

ett tips kan ju vara att ta dej till mälarens smådjurs klinik, till marianne thorwall. på strömsholm är dom inte det minsta insatt i illrar. jag har själv en kompis som jobbar där. och hon rekommenderade absolut inte att jag skulle komam dit med mina monster.

mälarens smådjursklinik