Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 936 ggr
sotlynx
0

Svininfluensan

Är det någon som vet om den nya influensan går på illrar? Jag har flera barn på jobbet som bekräftasts smittade och jag börjar känna mig riktigt dålig för andra gången den här månaden. Ska jag oroa mig? Tips för övrigt?

JossanH
0

Pussa inte på illern och se till att vara noga med att tvätta händerna.

Vet inte om svininfluensan smittar till iller, men vad jag har förstått (som inte är så intresserad av svininfluensan) så slår den inte mycket värre än en vanlig ifluensa på de flesta människor, och även en vanlig influensa kan ju en iller få. Så det är nog inget att vara så orolig för egentligen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Dom flesta förkylningar och influensor kan smitta även till iller, så känner du att du är förkyld eller kanske har kräksjukan (som är vanlig under vintern), så pussa inte din/a illrar då får dom det. Håll dig så långt ifrån som du kan.

Loveferrets
0

#2, Hur lätt är det hehe,, (inget ont menat)

Blueshift
0

Ja, svininfluensa smittar illrar. Illrar är ett populärt försöksdjur för just influensastudier, och har använts vid ett flertal studier även för denna influensa.

Man har hittills kommit fram till att de nya virusstammarna smittar mellan illrar, men ännu inte riktigt lika lätt som med vanlig influensa.

Svininfluensa angriper dock hårdare, med höga nivåer av virus i nedre luftvägarna och även mage/tarm, och angripna djur tappar mer i vikt.

Finns flera artiklar att läsa. Här är en sammanfattning:

http://tvnz.co.nz/health-news/us-expert-watches-swine-flu-spread-in-nz-2827040

ferretgirl
0

#3# det räcker att du pussar dom, du basseluskerna även på läpparna och i saliven. Och alla illrar (iallafall alla dom jag har träffat) älskar saliv, mina är hel tokiga och dom blir sura om dom inte får pussas när jag är förkyld.

Aviendha
0

#4 Tack för intressant länk!

Loveferrets
0

#5, Jag vet men det är ju mysigt att pussas även om man är förkyld he he.

sotlynx
0

Tack alla! Det blir inga pussar här på ett tag! Gråter