Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 952 ggr
Lycan
2009-09-04 18:31
0

Allergi

Om man är allergisk mot hamstrar, brukar man vara allergisk mot illrar då också?

UlrikaD
2009-09-04 18:49
0

Det är otroligt olika. De som är allergiska mot de flesta pälsdjur brukar i allmänhet vara allergiska mot iller också. Men det finns undantag. Sen finns det de som är allergiska mot katter tex (som jag) men tål iller. Sen finns det de som tål katter men INTE tål iller istället.

Det enda sättet att veta säkert är att träffa och hålla på med så många illrar som möjligt. Det som kan vara lite lurigt är att en del faktiskt är allergiska mot valpar men inte vuxna. Och en del blir otroligt allergiska när illerns går i brunst men har inte varit det innan.

Lycan
2009-09-04 18:58
0

okej, men vad jag vet så är jag inte allergiskt mot något pälsdjur men börjar misstänka mot hamstrar.

Det är ju konstigt att vissa kan vara allergiska när du är valpar bara :P

Aviendha
2009-09-04 19:16
0

Ibland har man tur och blir "bara" allergisk mot någon art, men de flesta jag känner som har en allergi utvecklar även fler.

Killen var katallergiker, men vid brunsten menade han sig känna av illrarna. Även fåglarna ligger lurt till, så han ska in på test inom kort för att få klarhet i den saken.

Träffa många, mycket och länge. Ändå kan det ta år innan en allergi kommer. Det viktiga är att ta det i beräkningen; hur gör jag då? Alltför många omplaceras pga. allergier, och i slutändan är det inte sjysst mot djuret i fråga som får hela sin trygga tillvaro bortryckt under tassarna. Det är värt att ta i beaktande om man har eller misstänker sig ha allergier. För os andra med för den delen ^^

UlrikaD
2009-09-04 19:21
0

#2 Men hamstrar kan du ju ta ett allergitest för. Finns dock inget specifikt mot just iller.

Men det är lite märkligt om du känner av just hamster och ingenting annat. Hamster är ett djur som inte ligger så högt på "allergi-skalan". Eller också kanske du har träffat det djuret mer än någonting annat?

Ett tips då, förutom att träffa illrar är att göra ett allmänt allergitest för just pälsdjur. Ger du utslag på många pälsdjur så kan du ju ligga i farozonen för iller också. Men ännu en gång, inte alls säkert.

Loveferrets
2009-09-04 19:21
0

Jag är allergisk mot katt och hund men inte iller och det är jag mycket tacksam över, däremot när Simon var i brunst så kände jag av de men det försvann när han kastrerades.

ferretgirl
2009-09-04 19:22
0

Du kan försöka att få din doktor att ta ett blodprov och se om du är allregisk mot något djur eller något annat. Jag själv är allergisk mot katt men kan ha iller, jag hade råttor innan jag fick min första iller 2000. Där blev jag allergisk mot ströet dom ska gå på och vissa delar av deras mat dom fick (jag fick gjort ett sk. pricktest, men detta görs vist inte mer utan det är ett blodprov man gör). Men har nu fått reda på att råttor även kan gå på annat än bara strö, och råttor som oss är allätare så jag behöver inte ge dom allt som ingår i råttmaten, utan kan byta ut den mot likvärdig mat. Så just nu är jag i valet och kvalet att åter köpa råtta eller ev marsvin, älskar båda djurarterna och har haft dom båda innan jag köpte Dino, min första iller.

UlrikaD
2009-09-04 19:26
0

#6 Lite OT här då men råttor ska överhuvudtaget inte gå på strö alls. Det är cancerframkallande för dem.

Lycan
2009-09-04 19:35
0

okej, nä jag har ju gjort pricktest flera gånger innan men då har det inte visat att jag har varit allergisk mot något pälsdjur så jag tror inte att jag är det. Har bara en stor förkylning nu och det verkar som det blir värre när jag är inne i mitt rum länge (där jag har mina hamstrar). Men som sagt så kan detta bara vara jag som inbillar mig ju, förkylningen kan ju bli bättre och sämre i perioder.

Saga85
2009-09-04 20:48
0

Har du spån till dina hamstrar kanske det är det du reagerar mot?

Lycan
2009-09-04 21:00
0

Ja jag har sågspån, vem vet, kanske är det.

ferretgirl
2009-09-04 23:19
0

#7# När jag började med råttor (1995-96) så var det strö som gällde, och då var det aldrig tal om att det var cancer framkallande. Ska jag har råttor nu så kommer dom troligen att hållas som iller (dvs på tyg) och tränas att gå på toalåda från början (vilket jag gjorde med dom jag hade).

Lycan
2009-09-04 23:24
0

Det är ju lite coolt att du kan lära dem att gå på toalåda :)

Aviendha
2009-09-04 23:26
0

#12 Det är smarta djur, man använder råttor som minletareså låda borde vara piece of cace ;) tom marsvin kan gå att få någorlunda rumsrena, iaf så lyckades jag med mitt ^^