Färskfoder?
Det finns ju färskfoder till hund, som säljs som hamburgare typ… komplett med allt som behövs men köttigt, dvs inte som grynigt torrfoder utan med mer naturlig konsitens..
Finns det till iller också? Färdigblandad barf, typ? :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Du, det vore väldigt bra om det fanns. Så om det inte finns så är det helt klart en bra affärsidé.
Sara

Näepp.. Det finns inte såvitt jag vet. Nackdelen med sånt är ju att det inte ger någon som helst motion för tänderna.

Grejen med barf är ju just att ben, senor och brosk och sånt måste med också. Hundköttet är ju just bara kött. Som färs man köper i affären ungefär.
finns gor det. Jipotimas katt korv, kyckling korv samt kalkon korv.
Nernalt kycklingskrov, plus tex hjárta och annat. INga tillsattser, bara kott och ben.
MEN jag rekommenderar det ándá inte av egen erfarenhet. Benbitarna ár sápass onaturligt smá, att jag varit med om báde en och tvá illrar som satt dem i halsen, en semetsrhems iller fick t,om en bit fast bakom en kindtand som gjorde att hon inte kunde stánga munnem. Vi trodde alla att hon hade fátt káken urled. Det var forst veterináren, som upptáckte benbiten vid operationen.
en annan anledning till att det ár báttre att kora med egen barf ár att illrar behover just storre bitar, for att fá jobba lite med maten, samt variation in i det oándliga.
Bara kött är det ju inte, näringsmässigt ska ju ''allt'' vara med, även senor osv. Men visst det blir inte riktigt tuggmotstånd.. fast det blir knappt torrfoder heller, smulas ju isönder…
Kanske portionsförpackad, färdigblandad och frusen BARF hade varit nåt? :P Komplett och gjord för iller :)

Illrar är ju inte riktigt som hundar heller som man kan ge tuggben för tandmotionen, dom tuggar inte på det viset så äter dom kött behöver dom senor och ben annars blir det problem med tänderna.

Jag tycker inte direkt det är något större problem att köppa ett gäng kycklingsskrov, stycka upp och servera. Hellre det än tandsten och tandköttsinflamationer=)
#6+7 Kan ju ge en kycklingvinge emellanåt :P
Hellre färdigt och lätt att ta fram än att sitta och fixa allt själv ;)

Vet inte om emellanåt räcker=) Men jag har inte direkt gjort några djupare studier direkt. För mig är det inte jobbigt med det andra heller egentligen. Jag köper ett gäng skrov, klipper upp fryser in i lagom portionsstorlekar, tinar och serverar. Visst lite jobb den dagen man styckar upp men för mig är det absolut värt det. Men, det är ju bara jag.
#9 Så har ja oxå gjort, visst den dagen man får hem skroven då har man ju kyckling överallt men sen behöver man ju inte göra de jobbet på ett tag. Fördelen är ju oxå att då kan man påverka och lägga precis vad man vill i sina portionsförpackningar och göra det lätt att variera maten dag till dag :)
Dessutom tycker jag det är ritkigt småmysigt och höra illrarna gå lös på benen knas knas knaster :P
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#10 Åh ja det ljudet är så mysigt=) Speciellt när det är elliott som krasar ben=)
#10 Agree, och smasketismask bakom soffan, lugnet efter kaoset när de klänger och vill ha maten ;)
Paulina

Det bästa i förpackning måste vara en mus. Där har du allt i en enda behändig förpackning. Med allt vad din iller behöver.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
# 13 Men de är så söööööta även när de är döda..
Mycket kan man säga om torrfoder, men de uppfyller inte mina krav på att vara söta.
Sara
Hela hönor/kycklingar är ju bra de med. Fett, hud, ben och brosk, inälvor, hjärta, lever, senor och annat som de behöver. Det är fö. en bra källa att använda som bas när man barfar. men det kan vara bra att läsa på när man ska barfa med, det är ju en hel del de behöver, och det räcker inte med att bara ge en pryl åt dem, det kan ge stora skador men korrekt utfört medför det stora fördelar.
Paulina

#14: Visserligen en nackdel. Men man får låta bli att titta på dem.
Audiatur et altera pars

var får man tag i barf material? kan inte någon av er kanske ge lite tips hur man ska gå till väga, är ju nyägd av en lite iller tjej :)
#17 om du funderar på att ge BARF så är det jätteviktigt att du tar reda på allt som illern måste få i sig. Är man inte 100% insatt i vad illern behöver för tillskott och kött så är det faktiskt bättre att ge torrfoder annars kan illern få brister av olika slag. är man lite osäker kan man ge kött några ggr i veckan och låta illern ha torrfoder framme hela tiden.
Man kan köpa kött till BARF hos slaktare eller i vanlig mataffär. Som en början kan man ge kycklingvingar några gånger i veckan. Jag köper kycklingfilé till mina (det ska hellre innehålla senor och ben som i vingar) på vanlig mataffär, filé just för att mina inte äter ben och bara får det ett par ggr i veckan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 om du pmar mig din mail adress kan jag skicka min egna barf guide till dig om du vill

jag har inte tänkt ge bayliz det som bas foder mera som något extra någon gång i veckan :) sen är jag bara förövrigt nyfiken på vad som menas med barf och hur man gör :)
hon kommer ha sitt torrfoder (vitalin) ändå framme :)
#20 hör gärna av dig till Sarae som enbart ger BARF till sina illrar. Där får du reda på allt man kan ge och vad dom behöver. Då är det lättare att veta vad man ska ge även om torrfodret är basen. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

# har pmat henne redan :)
måste säga att jag tycker man blir väldigt bra bemöt som en ny iller ägare här på forumet :)
#22 Den "lättaste" barfen du kan hitta i en matvaruaffär kan vara kycklingvingar, kycklinghjärta, lever, lunga & mage. Fisk med ben och hela fadderittan finns också i matvaruaffärer.
Vill du ta steget "lite" längre så kan du gå till en djuraffär och köpa frysta möss/råttor i alla dess storlekar. Då pratar vi foderdjur och börjar komma lite på traven.
Ska du bara ge som godis någon gång ibland? fine, då är det bara att ge. Men vill du ge det istället för ex torrfoder så bör du läsa på mer och tillsätta tillskott och oljor :)
Naturliga tillskott kan exempelvis vara, äggula, vetegrodsolja, laxolja.

#23 ska bara ha det som något hon får någon gång i veckan utöver hennes torrfoder :) tack för ditt svar ska handla i veckan så ska kollan om det då :)
#24 WILLYS brukar ha kyckling lever,hjärta och mage ganska billigt. Har inte sett kyckling mage i andra affärer.
Lycka till :)

#25 tack för tippset :)
jag ska idag ge bayliz rått pinkisar som jag fått från min skola då de hade beställt förmycket till skolans ormar :) får se hur det går jag har alldrig gett henne det för men hon har ätit det hos uppfödaren tidigare :)

#26: Det borde gå om hon ätit det tidigare. Var envis. Annars får vi låta någon av mina visa henne hur man gör igen. :-)
Audiatur et altera pars

#27 jo det får vi göra :) då vi försökte ge henne gick hon fram nosa, hosta och gick i väg :) :P men jag kan ju ta med några i en liten burk då på jälla dagen :)
gör det någon betydelse om de är hela eller delade i 2?
fick rätt många från skolan då de som sagt förr hade överskott :)

#28: Ingen betydelse alls. Mina äter dem oavsett. Så då bör vi kunna få dintös att göra det med :-)
Audiatur et altera pars

vi får vara envisa till sammans på jälla dagen :) ska nog gå :) kyckling vinge gick fint ner iallafall :)

Bra då har hon kommit en bit på väg med andra ord :-)
Audiatur et altera pars

#31 jo, hon försökt rymma och gömma de hon inte orka av kycklinge :)