Behöver ett nytt hem
Tyvärr är det så nu att vi skall flytta utomlands och kan inte ha med illern =(. så jag måste hitta ett nytt hem till henne. När jag var hos min farmor i 2 veckor (sista veckorna på sommar lovet) så frågade jag en kompis om hon kunde passa min iller under tiden , och det kunde hon.. inte så bra. min iller fick sitta i bur helatiden så hon har blivit liiiiite bitig, inte mycket… men lite mer.. a.. bitsk…
hur som helst så måste jag hitta någon som kan ta hand om henne.
tack..

Glömde säga att hon är ca 1 år gammal och bor i göteborg

Kan du berätta mer om henne? Om hon är kastrerad, chippad, vaccinerad osv? Kan vara bra för den nya ägaren att veta.
Jag bor också i Göteborg, vi kanske har träffats?
Sara Andersson här på iFokus är annars omplaceringskoordinator och bor i Alingsås ifall du inte hittar något hem innan du måste åka. Vet inte hur bråttom det är?
Tråkigt när de blir så, hoppas i alla fall att hon finner ett hem snart.

#3 tycker också att det är tråkigt… men jag måste hänga med mina föräldrar till brasilien… klarar mig inte här i sverige själv om dom flyttar :'(
#4 Okej är du ung och bor hemma då ?

#2 hon är inte kastrerad lr nått faktiskt :/ hon äter det mesta och är livlig, men märkte att hon har tappat lite hår på huvudet och på magen idag. fast… men jag tror det har hänt något med hennes huvud :S typ att hon försökt att klippa sin frisyr xD vet inte.. men det ser klippt ut inte tappat (på huvudet)
vad finns det mer att berätta? =)

ja , jag är 16 år och bor med mamma och pappa=)

Om hon inte är kastrerad, är hon i löp nu? Eller har hon varit och gått ur? Och är hon chippad och vaccinerad? Det är ganska viktigt ifall någon med fler illrar hemma kan ta hem henne. Var kommer hon ifrån från början? Finns det någon uppfödare som kanske vill ha tillbaka henne ifall hon är köpt på kontrakt?
Ta kontakt med Sara annars så kanske hon kan hjälpa till med omplaceringen.
Var i Göteborg bor du förresten?
#7, Okej, Äter det mesta, som vaddå ? Klippt sin frisyr ?

hon löpte förut, och nu verkar det ha gått över.
hon är varken chippad eller vaccinerad :|
köpte henne av en tjej som bara haft henne en väldigt kort stund. och den tjejen köpte illern hos någon farmare. så det är en tämjd vildiller. jag bor i partille strax ytanför göteborg… (typ mellan alingsås och gbg)

katt mat, katt foder. (använder jag vid nödfall.. ex. när min beställning på illerfoder inte kommit fram till zooet) råa ägg, glass (med måtta), bröd… hmm… lite sånt (orkar inte nämna allt :P)
#11, oki,,

Det är INTE en tämjd vildiller. Jag vet exakt var den kommer ifrån när du säger så. Har illrar därifrån själv. Farm betyder helt enkelt att man föder upp illrar i bur utomhus. Inte att illrarna är vilda. Det är olagligt att ha vildillrar i fångenskap.
Är hon viltfärgad eller silver? Hon bör vara släkt med väldigt många här inne.
Hur menar du att löpet har "gått över" och hur lång tid tog det?

Hoppas hon hittar ett hem..och blir kastrerad.

Insåg att jag måste säga att jag själv, personligen inte har köpt därifrån utan att de är omplaceringar, som resten av gänget.

ah iofs när du säger det så nämnde tjejen (som jag köpte illern av) någonting om bur utomhus .. glömde nästan bort det ;)
hon är viltfärgad
har faktiskt inte kollat hur länge löpet höll på.

men finns det ingen som kan anmäla den personen som har dom i bur, för det är ju olagligt :O

Farmare har dispans. Men är du helt säker på att hon är ur löp nu? Annars måste nya ägaren kastrera direkt om hon varit i löp länge.
Men jag tycker du ska ta kontakt med Sara så kan hon förhoppningsvis hjälpa dig att omplacera henne.

nej jag är inte helt säker :( är inte jääätte erfaren. har haft en iller i ett år … inget mer :( hoppas bara inte detta blir min sista iller :(
vem e sara? vart finns hon? =)

Som jag skrev högre upp i tråden, hon bor i Alingsås. Alltså inte så långt från dig. Hon heter Sara här på forumet så sök på henne och skicka ett pm.
Och, som sagt har hon löpt länge så behöver hon kastreras snarast. Är hon ur löp nu så är det lugnt.
# 19 Jag har svarat på ditt PM.
Sara

Droppar lite frågor 
Är hon relativt rumsren? Vad har hon för personlighet, typ busig, kelig, blyg etc..? Har du bild på henne?
Btw, hon råkar inte vara född i Härryda, utanför Göteborg? I så fall har jag (eller pojkvännen då) nog en bror till henne.

#22 Det är den enda "uppfödaren" som finns där så det bör vara det.
Ser du till att hon blir vaccinerad och kastrerad så kan vi ev. ta henne.. vi har redan en som vi haft i några månader nu. vet dock inte hur han går ihop med andra illrar.

bra att veta är ju om du vill ha en som passar henne tills du kommer hem till sverige igen? och när blir det isf? för vad jag förstår av ditt inlägg vill du bara ha någon som passar henne ett tag och inte sälja henne till någon.

Vill du sälja henne? Isåfall vad ska du ha för henne? Om du kan kastrera och vaccinera henne är jag kanske intresserad…har en illerhane här hemma som kan behöva sällskap…

#25 Det står ju att de ska flytta utomlands. Inte åka på semester. Så fattade jag det iallafall, men det kan ju vara fel såklart.
Det är väl lite väl mycket att begära att få en omplacering kastrerad och vaccinerad innan flytt. Det kostar ju ändå en hel del för en hona.
Är det inte bättre att man gör det direkt själv man får hem henne isåfall? Då vet man ju att man får en bra veterinär och att allt blir gjort ordentligt.
Skulle jag omplacera ett djur skulle jag inte vilja lägga ut kanske 1500kr först och sen låta henne flytta.
Men återigen, det är kanske bara jag….
Hoppas det löser sig, vare sig det gällder passning eller flytt i vilket fall som helst.

#27 jo men dom kanske bara ska bo utomlands ett tag texempel 6 månader eller liknande, och då skulle hon ju kunna vaccinera och kastrera henne innan. säljs hon är det ju bättre och ta mindre betalt för henne eftersom den nya ägaren måste lägga som du säger ca 1500kr

om vi skulle på semester så skulle inte jag ha följt med p.g.a. att jag har ett husdjur. men så är inte fallet… jag ska flytta för gott :/
Kan tyvärr ej ta henne om hon inte är vaccinerad och kastrerad..

#30 Varför kan du inte göra det själv istället?
Vaccinerad vill jag att hon ska vara direkt när hon kommer eftersom vår andra iller är vaccinerad. Kastrerad vill jag även att hon ska vara då jag eg. inte tänkte mig en till iller men skulle ändå kunna ställa upp att ta henne.. jag har ingen lust att slänga ut så mycket pengar på något som jag anser redan borde vara gjort..
#32 om din iller redan är vaccinerad varför oroa sig??? Tänka sig att jag tog om hand om en kattmamma som behövde en kastrering och omplacering av 4 rädda kattungar när jag själv har 3 kastrerade illrar… Hur kunde detta gå till…
Så bra Ulrika att du finns :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#32 ja jag håler med både ulrika och jossan. varför ens erbjuda sig att ta henne när du inte kan.
Men snälla, alla människor har olika krav och tankesätt. Låt henne ställa sina krav utan att hacka på henne, ni måste ju inte hålla med men låt henne vara.
Sara

#35 det är väl ingen som hackar på henne heller vi säger bara vad vi tycker.
Det at man hela tiden säger vad man tycker om saker och ting som egentligen inte har med det ursprungliga ämnet i tråden är den största orsaken till att trådar spårar av och att det blir onödiga diskusjoner och en dårlig stämning.
Detta har man sett många gånger, av en eller annan anledning har man samma problem på de fleste aktiva ilder-forum. Vi har samma problem i Norge som här.
Hoppas det finns ett fint nytt hem til denna ilderfröken.
Det är lätt att glömma för oss her inne att när man som "ny" här lägger ut en annons och får sedan så mycket kritiska frågor og inndirekta påhopp så blir ett tungt beslut och en svår situasjon mycket värre för den som prövar att hitta ett nytt hem till sin iller.
#37 alla DJURforum… inte bara iller
Sajtvärd på Iller.ifokus
#33 & #34; Jag erbjuder henne i alla fall ett hem. Det kanske ägaren föredrar framför en ev. avlivning?
Och vadå "när du ändå inte kan"? Jag kan, men med vissa krav.
#40 ja, det är jättebra!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#40 jo men hon lär ju har mer råd med en avlivning än kastrering med mera tyvärr tänker många så.
Jag har hört av mig och sagt att jag kan ta iller som akuthem och ordna med omplacering. Men att hon inte ska räkna med att få så mkt pengar för henne eftersom hon både ska kastreras, vaccineras och chippas.
Har dock inte hört nått sen.
Sara

jag tror att jag kan ta henne, men vill då helst att hon iallafall blev kastrerad innan då jag tyvär inte har tillgång till någon veterinär som kan göra det för mig…
Hade ajg baar fått mina pengar den här veckan hade jag åkt och hämtat henne=) är sugen på en illerhona till min lilla tjej,
Får bara ta hem honor för mamam tycker hanar luktar så mycket

#44 Men skriv till personen i fråga direkt då och erbjud dig att ge henne pengar för kastrering och bestäm någonting. Är ju inte säkert personen läser i tråden.
Pm:a henne igår men inget svar ännu :/

Något nytt om tjejen?
#48 inte vad jag vet, har själv inte fått något svar ännu.

jag har också kontaktat henne, men har ännu inte fått ett svar än….
Hoppas hon svarar snart.
#44 om det inte finns nån veterinär i närheten av dig som kan kastrera en iller, hur skulle du då göra om hon blir sjuk?

det finns två veterinärer i närheten av mig problemet är bara att de kan men helst inte vill kastrera honillrar då de inte tycker att de är så erfarne på detta området och då illrar är ovanliga här jag bor…så de tycker att det är bäst att jag får en mer erfaren veterinär till att göra det isåfall, som exempelvis Blå stjärna i Göteborg, och när hon ändå bor i Göteborg vore det väl bäst/enklast om hon som äger illern får det gjort innan, istället för att jag ska åka flera timmar fram och tillbaka till en storstad jag knappt känner med en iller som kanske inte tycker om att sitta stilla i flera timmer under resan…..men om ägaren inte kan göra det innan kan jag jo självklart få gjort det själv!
Men nu får vi se vad som händer då hon jo fortfarande inte har hört av sig än….
#53 Det är smidigt att ha en transportbur till illern där du kan ha mat och vatten och en toalåda och en hängmatta. Så har den allt den behöver :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hej alihopa, har inte haft tillgång till internet (pappas fel)
jag har tråkiga nyheter =( …
tjejen har rymt :'( byggarbetarna som bygger på vårt garage lämnade dörren öppen och nyfiken som hon är så gick hon ut för att upptäcka ''the wild life'' och jag har inte sett henne sen dess :(
är sjukt ledsen .. ville ju bara att hon skulle få komma till någon som har tid för henne och som kan behålla henne utan att omplacera henne helatiden ='( tyvärr …</3
#55, När rymde hon ? Har du satt upp lappar o frågat grannarna ? Starta en ny tråd o fråga om nån har sett henne omkring där du bor.
Fy sjutton, hoppas hon kommer hem snart igen..

#55 men vad har ni gjort för att söka reda på henne då? Inget illa emot dig som person men jag tar detta mer som att orkade inte omplacera henne så vi släpper ut henne. tyvärr är det så jag kopplar det nu eftersom det blev så passande eller vad man ska säga. =(
#57, Nä så kan det inte vara ferretcrow, man gör inte så. Nu blev jag ledsen bara för de,

#57 säger absolute inte att så är fallet. Men det är inte ovanligt att folk som ska omplacera djur helt plötsligt påstår sig råka ut för detta.
#59, Allvar ??? Usch jag ska inte veta att sånt händer för jag blir så uppriktigt jävla förbannad,,Hoppas verkligen inte att ts är en av dom i så fall dumt att spekulera men nu blev jag rädd för att det kanske kan vara så, nu satte du griller i huvet på mig ferretcrow…

jag har satt upp lappar här i området… ingen har ringt :( har till ochmed knackat på hos flera grannar och frågat om dom har sett henne…:(
men jag kan ju starta en ny tråd =)
och.., vad menas? (--->tyvärr är det så jag kopplar det nu<---)
och en grejj till, varför skulle jag släppa ut henne bara sådär när jag vet att hon inte kan klara sig där ute och att det finns folk som är villiga att ta hand om henne!?
#61, Bra, Ja starta en ny tråd o se ifall nån i ditt område har sett henne, de har hänt att någon lyckats finna illern genom illerfouks, så gör ett försök.

ok, =) men ska du starta? tänkte att jag skulle starta.. lr ska båda starta? :S

#63 eftersom det är din iller som är borta tycker jag du ska starta en tråd om det. och ett tips är att kontakta ett medium och polis anmäla att illern är försvunnen. ställ ut en transportbur med filatr och mat och kolla den ofta
#63, Tycker att du själv bör göra det då det är din iller och sen finns det förhoppningsvis någon som har sett henne inärheten av där du bor. Berätta hur gammal illern är o sätt ut ett foto .

Har tyvärr inget foto på henne :( jag skulle flytta över alla mina bilder till en annan hårddisk men nått hände och alla bilderna försvann :(. fan .. allt händer mejj

tyckte du sa att du skulle starta en ny tråd :P men du menade Ja, .. inte Jag.. läste fel, sorry
#66, Det var ju otur men det går att rädda en hårddisk som pajat, ställ en fråga på "dator" i ifouks, tror programet heter recovery som kan rädda en hel del, men är osäker på namnet.

:) tack, ska kolla :)
#69, det visa sig att det tydligen inte var nödvändigt med foto så bryr du dig inte om filer o bilder du haft så behöver du inte fixa de annars gav jag dig direktlänkar hur man kan rädda sin hårddisk.

Lycka till med att hitta henne! Är fortfarande intresserad av illern, så om du hittar henne är det bara att säga till =) Hoppas verkligen att hon kommer tillbaka!! =)

hoppas kan man göra, men jag tror hon är förlorad :'(
finns massa djur där ute som vill äta illrar..
Hur går det ts ?
Hoppas du hittar tjejen=) Håller tummar och tassar här hemma att hon snart kommer tillbax

De flesta illrar som är på rymmen hittas faktiskt. Om man söker tillräckligt ihärdigt och inte ger upp. Procentfallet är faktiskt mer upphittade än borttappade i slutändan.
Men man måste ju naturligtvis göra allt i sin makt för att leta. De hittar oftast inte hem på egen hand.
#75, Nä det är nog inte som en katt
Lät ju tryggt att höra att de flesta blir funna o inte tvärtom.
Ts ??
TS= tråd skaparen
Sajtvärd på Iller.ifokus
#77, Haha jag vet , undrade bara var hon blev av.
#78 på illercafés forum kanske… :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#79, Vad gör hon där ? Hon ska ut o leta ju 

#79 Jossan då…..