Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 341 ggr
Alwyn
0

Ätit öronproppar!

Ja, varning för öronproppar i illrarnas närhet. Hon åt två st igår och kräkte som tur var upp dem inatt och idag. Fanken vad orolig jag har varit. Lilla snäckan!

JossanH
0

Är propparna hela??? Annars så kan det ligga bitar kvar i magsäcken!! Det kan ta många dagar för öronproppsbitar att ta sig från magsäcken och ut i tarmen!! Håll koll, håll koll, håll koll! Stackars liten, hoppas hon fått upp dom helt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfb
0

Öronproppar sväller nog rätt bra oxå och kan ställa till riktigt med skada. Iaf de där vanliga gula som man klämmer ihop å stoppar i örat.

Nettan
0

OBS !  Ge paraffin omedelbart ! Min Nala dog av toppen på en öronpropp. Hon hade den i magsäcken i 2 månader innan den började vandra ut i tarmen och orsaka problem som ledde till hennes död.

Robinsnel
0

Ja usch o fy så många illrar som gått bort pga dessa hemska gulbattingar :P

[Falo]
0

Öronproppar är lömska, de verkar ofta hamna i illermagar. Skönt att det gick bra! 

jag har uppfunnit det perfekta skyddet mot att illrar får i sig öronproppar, det är en huvudbonad där öronpropparna hänger från trådar på en ring ovanför huvudet som går att snurra på. Jättepraktiskt, då man använt ett par öronproppar så snurrar man bara på ringen och sätter i nästa par. min bonad har kapacitet för 14 öronproppar vilket räcker en hel vecka. Då jag ska sova eller duscha så tar jag av den och lägger den på en hylla högt upp.

Vet att vissa använder öronproppar då de sover men jag jobbar på en modell som ska passa dem med.

ang3lica
0

Va?! Förvånad

JossanH
0

#6 han är bara lite trött lille falo!! haha

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
0

Nä hon kräktes upp bitar, så pass mkt att det nog e hela de två propparna, men nu gjorde ni mig orolig! Ska kanske ge paraffin nu i efterhand åxå…eller? Hon e ju pigg nu men tänk om där e kvar! Fanken jag hatar sånt här.   :o(

Alwyn
0

Nettan, hur betedde hon sig innan hon dog? Va hon dålig? Märktes det att nåt va fel? Hur vet jag om allt är ok? Vet sa att det sista man gör är att öppna upp å kolla, annars kan man inte göra mer. Usch vad orolig man blir!

Sara
0

Det man kan göra är att pussla ihop alla bitar och kolla så det inte finns nått som fattas. Ja, jag vet att det är vääldigt svårt när de springer lösa och kan spy överallt.

Tyvärr är det ju så att illrar är suveräna på att inte visa att de har ont eller är sjuka så när det väl händer så händer det snabbt för att de inte har visat det innan.

Ge du parafinolja och även kattmalt om du har, för det är ingen fara att ge en gång då och då även om magen är bra.

Sara

Faxlin
0

#9: Jag kan berätt att Nala blev helt bra och kry efter att hon ätit öronproppen. Först två månader efteråt blev hon sjuk. Som blixt från klarblå himmel. Ingen kunda ha inbillat sig att det var öronproppen som legat och lurat i två månader innan den till slut satte sig på tvären.
Så ja, det finns anledning till att oroa sig länge efteråt tyvärr.
Inte för att skrämma upp dig eller något.
Sedan vill jag informera om att det inte alltid syns vid röntgen heller så man ska i sådana fall be om en kontraströntgen. Eller fel, man ber inte om det, man kräver det.
Kommer hålla tummarna i alla fall för att det går bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars