Dålig mat
jag har en fråga:
Vad är de för mat man absolut inte får ge till en iller?
ni som vet kan ju börja skriva :)
Oj listan över mat som inte är bra för en iller kan ju göras lång!! Nästan enklare att skriva vad som är bra mat.
Sen beror det ju på vad du menar för typ av mat, vill du veta vilket torrfoder som är bra eller vad man ska ge dom i köttväg? Söker du på barf här på forumet får du massa bra info om att ge illern kött. Sen finns det även flera artiklar som tar upp vilka torrfoder som är bra.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

jag tänkte mer köttväg och om dm får äta frukt/grönt?
Illrar är rena köttätare och ska inte äta något frukt eller grönt! Sök på barf här på forumet så får du massa bra info om vad för typ av kött en iller mår bäst av att äta och vilka tillskott den behöver om man väljer att endast utfodra med kött.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Det du kan ge som belöning eller godis i frukt/grönsaksväg är gurka som nästan bara innehåller vatten.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det som en iller ska undvika är:
Laktos orsakar dålig mage då illrar är laktosintolleranta men en slick då och då är ingen fara.
Rå äggvita förstör det livsviktiga tiaminet som illern får ur fodret. Dock är det inte allvarligt om lite äggvita kommer med när man delar ett ägg och de ska få en äggula.
Lök kommer jag inte ihåg vad det var men det var iaf inte bra.
Choklad är giftigt, speciellt mörk choklad där halten av giftämnet är högre.
Salt torkar ut.
Säd (ex bröd) och grönsaker är inte nyttigt men jag har inte hört om någon iller som råkat illa ut om de ätit en liten bit.
Kött som innehåller ben får inte vara kokt då benen lätt flisar sig. Kokt kött innehåller heller inte så mycket näring för illern.
Sara

okej tack =) men min älskar vattenmelon är det fel av henne att äta det? tänkte om det är dåligt?
Det finns ju ingenting nyttigt i vattenmelon och det är väl en viss sötma i men en smakbit då och då är ingen fara.
Socker är inte inte bra heller, risk för både fetma och insulinom.
Sara
#6 man får ge allt med sunt förnuft. Allt socker bör egentligen undvikas- även fruktsocker som i vattenmelon. Men vill man ge kan man ge en liten bit någon gång då och då. Men socker kan utvecklas till bla insulinom.
Sajtvärd på Iller.ifokus

ja okej =)
Vill man ge en skvätt grädde som belöning så finns bra laktosfria i mataffärn. Dessa är oftast bättre än sk. kattmjölk eller kattgrädde som finns i zooaffärerna.

ja laktos fri grädde har ja prövat :D
hon gillar det ibland :P