Sjuk Iller =(
Hej jag har en iller som är 5 år gammal. Han har precis kräkts och min sambo och jag är mycket oroliga.
Det som vi såg komma upp var vitt skumliklnande goffs. Han försökte två gånger. Vi kunde inte se något föremål eller liknande i goffset.
Vi läste lite här på illerforum och såg att vi människor kan smitta illrar med influensor och sådant. Blir förstås lite orolig med den där jäkla Svininfluensan som härjar runt. Någon som vet hur det är mellan människa och djur? (nu har inte någon an oss smittan, men sambon har precis varit mycket förkyld och är lite fortfarande.
Har satt in honom i buren och tänkte se om han bajsar under tiden eller om han äter. (åt gjorde han nyss)
Nu ligger han och sover i buren men vi båda har Örnkoll.
Någon som har något förslag??
MvH// en undrande Tubbe

Jag tycker det är jättebra att ni har örnkoll på honom. Att de kräks kan ha många anledningar. Det viktigaste när de kräks i första skedet är att hålla koll så han inte blir uttorkad. Testa med att nypa honom i nackskinnet lite lös med jämna mellanrum för att se att pälsen åker tillbaka snabbt igen. Om den stannar kvar i det nypta vecket är det tydligt tecken på uttorkning.
Att ni håller koll om han får ut avföring är också bra då ni vet om att han ätit.
Kräkningar kan också komma sig av päls som fastnar fel och irriterar. Rådet blir att fortsätta hålla koll på honom. Och blir han sämre på något sätt så åk till en veterinär.
Håller tummarna för att han ska pigga på sig snabbt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hur mår illern annars ? Varför sitter han i bur för att han bara ha kräkts ? Mitt förslag är att du släpper ut honom från buren och se till att han får vätska för det är jätte viktigt.

#2 det är lättare att hålla koll på hur bajset ser ut med mera om illern är i en bur.

Jo jag läste om att detta hänt någon annan tidigare och att rekommendationerna var att sätta honom i buren för att hålla koll på honom. Men vätska har han druckit och mat har han fått i sig.
Just nu ligger han skönt i sin lilla säng i buren och sover.
Funderade på att ha honom i buren under natten, för att sen släppa honom i morgon. Just för att se avföring och eventuellt fler kräkningar. (svårt att hålla koll på det när man sover själv)

#2 Många sätter illern på mindre yta när dom mår dåligt för att ha bättre koll, annars är det lätt hänt att do mspyr eller bajsar under bakom något så man inte hittar det och inte är säker på att dom har gjort det. Likaså är det svårt att veta om dom ätit eller bara gömt mat om man har dom fritt springande.
#3, okej, det tycker inte jag men man är olika, klart har ts fler illrar så är det nog svårt o skilja på vem som gjort vad.
#5, jaha okej.
#2 Att han sitter i bur kan bero på att de vill hålla koll på honom. Det är inte så lätt att få fatt i en spyende iller eftersom de gärna springer in under soffor och liknande.
# 0 Att ha honom i bur eller i ett mindre utrymme som ex köket kan vara bra under natten. Ett tips är att väga maten så ni vet hur mycket han har ätit under natten, samt ha helt rensade lådor så ni ser hur mycket skit han åstadkommer.
Skulle han bli apatisk så är det in till veterinären med detsamma eftersom det antagligen är ett stopp.
Säger som ovan att vatten är jätteviktigt. Ibland är det lättare att ge dem vatten från fingret eller med en droppe olja iblandat.
Sen behöver det inte vara nått farligt, det kan lika gärna vara ett hårstrå i halsen.
Sara

#4 ja det kan vara en ide att ha honom där över natten för att kunna hålla ett bättre öga på honom.
# 7 Oj, nu får du många svar.
Såg inte de nya inläggen innan jag svarade.
Sara

prova ge paraffin olja om ni har det hemma

heheh jaa många är snabba på att svara. :D Jag är ganska så ny här också Så det är absolut en positiv överraskning.
Eftersom vi var så oroliga känns det bra att ni kommit med svar så snabbt =) TACK! hehe
Ska hålla koll så det ej är Stopp i illerna. Veterinären ligger ganska nära till hands Om det är någe som inte stämmer, vilket känns bra.
För övrigt mår han bra, som vi ser det. Han var nyfiken och sprang runt lite innan vi beslöt oss för att det var bur-dags.

paraffin olja - uppfattat. Vad har den oljan för effekt och verkan?
#12, skönt att höra att han verkar pigg trots allt, som sagt ha koll så håller vi tassar här hemma att han snart blir kry igen..

joda vi håller alla Tassar, klor och naglar som det bara går.
#13 smörjer tarmarna om det tex är ett litet stopp kan det ev hjälpa.

#13 oljan smörjer in tarmarna och kan hjälpa till att få ut det som fastnat om så är fallet =)

ok ska införskaffa det i morgon. :) Ska försöka sova lite nu så. Återkommer i morgon och berättar hur han var under natten och morgonen.
Sov gott och tack hurrni.
Paraffinolja kan man ge ca en tesked i timmen i några timmar om man misstänker att de har nåt som sitter i tarmen. Oljan hjälper till att bädda in det som ska ut ur magen och föra med det ut. Är man orolig att illern har helt stopp i tarmen kan man även ge en tsk olja för att se att oljan kommer ut igen (illern blir oljig i rumpan ganska fort efter om oljan gått igenom). Finns att köpa för drygt 80 kr på apoteket.
Det första som poppar upp i mitt huvud är min kompis Hannas iller Gimli som har fått diagosen insulinom. Han kräktes (och gör fortfarande ibland) vitt skum, inget foder, utan bara vitt skum. Fortsätter han må dåligt i morgon och ni åker till veterinären- kolla så han inte har något i tarmen och går det att få ett blodprov så du kan kolla glukosvärdet så är det bra. Då ska illern fasta 3 timmar innan besöket (tror det är 3 timmar- rätta mig om jag har fel!!) så då måste du ge illern något att äta 3 timmar innan undersökning och sedan vara utan foder.
Är det insuinom så kan det vita skummet bero på sockerkänning..
Hur är illern för övrigt? vinglar den med bakbenen? Dricker den mycket? hamnar den i "stirr" där den försvinner bort en stund?
Hoppas den lille mår bättre snart!
Sajtvärd på Iller.ifokus

fasta i 4 timmar innan prov helst. (har jag för mej) cecilia brukar alltid ha koll på det där med insulinom…. får hoppa satt hon kanske komme rin med exakt svar. det går även att ta prov på en icka fastande iller, men resultatet är inte lika säkert då.
hoppas att allt går bra med den lille!

Hej,
Här kommer rapport om illern.
Idag har Tubbe mått bättre. Han har inte kräkts någe mer efter den gången igår kväll. Han åt tre gånger efter händelsen (som jag vet under natten) men han har förmodligen ätit fler gånger.. Svårt att hålla koll när man "sover". =)
Vi var inne med honom för ca 2 veckor sen just för att kolla blodsockret och liknande (insulinom) men han vart friskförklarad.
Han har bajsat ett flertal gånger under dagen och det ser inte konstigt ut alls.
Han dricker en hel del vatten, men det har han gjort ett bra tag nu, sen vi fick honom. Veterinären är informerad och om det… Men han är som sagt 5 år nu illern också. (omplacerings iller)
Vi har örnkoll och tycker inte han verkar dålig. Tror ni vi ska vara oroliga om det är insulinom ändå??? (undrande)
Men vetskeersättning ska jag absolut skaffa hem så man har. =)
#21, ni ska definitivt inte utesluta insulinom..har haft illrar som haft bra glukosprov o ändå visat sig ha insulinom sen. Det ser ju bra ut nu dock men jag tycker att ni ska ha koll på blodsockret ordentligt nu :) Jag en koll då o då, och ni kan också göra ett ultraljud för att vara på den säkra sidan! Hoppas allt går bra med Tubbe!
Jag tror inte ni ska gå o oroa er i onödan. Återkommer dock detta (gärna i samband med stress eller mycket aktivering) så kolla upp igen ang insulinom. Det är inte alltid blodproven talar sanning så då kan ett ultraljud behövas.
Hoppas Tubbe får må bra nu! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#21,Men så härligt att höra att han inte har kräkt idag, både ätit o gjort behov, härligt härligt, blir så glad när jag läser sånt hehe.
Men som emoflickan skrev så bör ni nog hålla koll på de där ang insulinom för den kan vara lömsk,

Ok vi får nog ta och försöka att boka en tid för honom hos doktorn igen.
Det låter vettigt att kolla upp detta 100% en gång för alla ordentligt. Inte för att vi var slarviga förra gången, men nu när detta hände så ska vi se vad man kan göra så det inte upprepas.
Hur orfta tycker du att man bör kolla illern just för insulinom?
Misstänker man insulinom så har jag fått tipset att man ska åka till vetrinären 2-3 ggr på en ganska kort tid, te.x 3 veckor o ta 2-3 olika blodprov. Och då låta illern fasta ca 4 timmar innan varje gång (se till att den äter precis innan fastan) o se till blodproven.
Även som sagt ett ultaljud är nog en idé :)

Litet tips! Han kanske har ätit insekter. Det gör mina små här hemma och då brukar det se ut så, lite "skummit" kräks. Brukar inte vara farligt.