Avling
Jag undrar hur ni ser på avling där man inte gör några efterforskningar bakåt i leden hos mamma och pappan till valparna?
Är det verkligen okej att avla fram valpar utan kännedom om sjukdomar och lynne?

Jag tror inte att någon avlar på sina djur utan att göra efterforskningar. Men om man gör det så anser jag att det är fel. Dock finns det många gånger när man sökt svar om sina djur bakåt i leden och inte fått fram något förns kullen redan blivit född. Detta är beklagligt men kan hända även den som verkligen sökt efter svar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Självklart är det viktigt att kolla upp hälsan i stamtavlan men om man väljer att avla på illrar med riskteckningar så tycker jag att stamtavlan har mindre betydelse. Då har man redan valt färger framför hälsa som jag ser det.

#1 Om fallet är så att man inte alls gjort några efterforskningar så är det riktigt dålig stil. Oseriöst. Tyvärr har vi råkat ut för detta nu, där uppfödaren inte verkar ha någon koll alls. Vilket har bidragit till att jag och min pojkvän nu tackat nej till valpen just på grund av att vi inte vill stödja denna sortens verksamhet.
Man kan alltid kolla upp vissa saker efteråt, men inte allt?

Fast inte var väl frågan ställd om en uppfödare valt att avla på färg istället för stam väl? Då har då jag missuppfattat frågeställningen rejält.
Självklart är det inte seriöst att inte kolla upp sitt avelsmaterial. Vad jag menade var att ibland är det inte säkert att alla uppgifter man får är rätt tyvärr. Man kan faktiskt bli förd bakomljuset som uppfödare också. Detta oftast tack vare oseriösa valpköpare eller ägare i tidigare led som inte berättar det man vill veta.
Så över lag om man nu kollar något som borde gälla alla uppfödare och inte går in på någon specifik så hoppas jag det ska bli lättare att få koll på de namn man har bakm sina avelsdjur. Och att dessa kollas upp och att folk är ärliga.
Audiatur et altera pars

Självklart kan man inte lita på alla, så är det ju bara. Samtidigt känns det som sist drabbas man som köpare. Hänt är hänt i detta fallet men jag tycker att man som köpare ska ställa mer krav och mer frågor, något som vi upptäckte lite sent.
Tycker att det är bra nu att ni skapar en tråd för just uppfödare, så vi som inte riktigt är med i illeruppfödningssvängarna (långt ord) kan kolla lite innan.
Hur som helst ville jag bara ta upp detta, för allt verkar annars vara guld och gröna skogar med valpar och köpare, fast det kanske egentligen inte är det. Alla är inte nöjda.

Jag tycker det är oerhört trist när valpköpare och uppfödare inte är nöjda, oavsett vilken av dem som är missnöjd. Jag har varit i position som både valpköpare och uppfödare och är nöjd. Men vet andra som inte varit det. Och just desa fall tycker jag är oerhört sorgliga. Jag har en dröm om att alla ska vara nöjda. Visst säkert bara en önskedröm men i alla fall:-)
Sedan är det mycket möjligt att alla inte är nöjd med mig heller som uppfödare fast de inte säger något. Men vad jag hört så är det lungt i alla fall:-)
Audiatur et altera pars

Just därför tycker jag det är viktigt att man tar upp sina åsikter, hur ska man annars kunna bli bättre?
Jag hoppas iallafall att personen i fråga i just den här situationen får sig en tankeställre, så att det blir lättare och bättre vid kommande kullar.
Tycker att ni har gjort ett bra val. Självklart ska man inte stödja avel som man inte känner motsvarar de krav man själv ställer.
Själv har jag så otroligt svårt att välja bort mitt hjärta och ta fram min hjärna.. hade väl inte haft någon av mina illrar om jag skulle följt min hjärna till punkt och pricka… Eller innan ujag skaffade dexter så visste jag inte alls mycket om illeruppfödarna och hur dom förväntades att var eller inte vara. jag beundrar er esko som hade styrkan att säga ifrån!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja, det var inte lätt. Jag var redan mycket kär i lillkillen. Men någonstans tilsammans med mina andra övertygelser så kunde vi säga nej. Hoppas att vi ser mer utav det i framtiden. Eller att allt bara blir bra.