Slutat bry sig?
Är det någon mer än jag som har slutat bry sig om illrarnas icke befintliga rumsrenhet?
Epona är 100% på lådan… hon får panik om vi är utomhus och det inte finns en låda…
Men de andra två gör det en gång i lådan, 2 ggr utanför, 1 gång i lådan, 3 ggr utanför osv osv… Och jag bryr mig inte ens länge…
Det är som det är, det SKA ligga bajs och kiss på golvet, annars blir jag nästan orolig över att de inte har kunnat uträtta sina behov :S
Visst säger jag till dem ifall jag ser att de är på väg att sätta sig utanför, och flyttar dem till lådan om de inte går dit självmant när de blir tillsagda.
Men att det är avföring utanför är en del av vardagen… har alltid en pappersrulle, en sprayflaska med ajaxvatten och massa våtservetter till hands.
Idag köpte jag nya våtservetter :P Ett 72-pack, ett 80-pack och tre 10-pack ;)
golf.ifokus.se
Inte i nuläget men med min förra iller Mira så var det oxå som som du beskrev, de blev en vardag så man vande sig. hon visste inte ens vad en toalåda var så hon gjorde sina behov på tidiningspapper, hon var en omplacering o där hade dom detsamma, jag försökte dock mååååånga ggr att testa med flera olika metoder men hon totalvägra. Så de fick bli reklamblad till sist o de sista 2 åren så vägrade hon göra på de oxå.
Nej, jag har inte accepterat det! varje gång jag ser en bajs eller en pöl utanför suckar jag högt o svär lite ;)
Det har blivit mer utanför nu men det är ändå långt ifrån varje dag, ibland någon gång i veckan, ofta mer sällan ändå, och är det utanför brukar det vara EN korv… Bortskämd- jag vet, men jag kan inte se en hög utan att ta bort den diekt o det har varit prio ett i min uppfostran. Jag berömmer fortfarande när dom går på toa.
Förr kunde det gå månader mellan gångerna då nåt hamnade utanför :)
Tror mest det är Dexter som har börjat slarva lite men har dispans pga att han är gammal o har insulinom, då får man bete sig lite som man vill :)
Jag blir galen när jag åker hem till någon annan för då kan mina bli slarvisar. Och det vet jag, för på nya ställen kräver mina illrar massor med lådor vilket inte alltid folk har.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kanske skulle nämna de oxå, att så fort man såg att det låg nått utanför så plocka jag bort de direkt, kanske fick intrycket att jag hade fullt med behov överrallt men så var alltså inte fallet hahaha.
#3 måånga illerägare som har det. De gör en upplockning/städning om dagen. Som att rensa lådan fast rensa hela golvet… Jag blir inte förvånad när jag kommer hem till en illerägare som har intokad skit i hörnen. Men själv kan jag inte ha det så!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja, det gör nog alla :P Plockar bort så fort det hamnar både utanför och i lådan :P Ja, så fort man ser det då :)
golf.ifokus.se
#4, allvar ???? De hade jag aldrig kunnat leva i, tänk när folk kommer på besök, nä fy så äckligt.

Va :P Usch :S För mig är det en självklarhet att jag tar det så fort jag ser det… annars luktar det ju kiss överallt :P Bajset luktar ju dock inte helt mycket :P
golf.ifokus.se

Jag är som Theres. Efter det att Oliver kom in i familjen och absolut inte kan förstå vad en låda är. Och efter att några i resten av gänget tyckte att behöver inte han så behöver inte jag….
Jag gör likadant, ser jag någon sätta sig bredvid så lyfter jag upp naturligtvis osv. Men hushållsrullen står på tv:n och mopphinken innanför köksdörren. Ingen idé att plocka bort liksom.
Jag suckar bara när jag hör om andras super-rumsrena illrar, host, host, Jossan….
Men tycker det verkar som att de triggar varandra väldigt mycket. Frågar man runt lite så verkar det vara så att ju fler man har desto jobbigare blir det med rumsrenheten. Upp till att Oliver kom gick alla klockrent på lådan. Och nu har jag:
Grizzly hälften i och hälften bredvid.
Lurvas, mest på lådan men utanför emellanåt.
Snuffe, ALLTID på lådan
Erik, alltid på lådan om den är helt nystädad annars hälften/hälften
Oliver, ALDRIG på lådan (utom av misstag någon gång då förstås) Nya favoritplatsen att gå "på lådan" är på fönsterbrädan!!
Pyret, alltid på lådan
Nalle, näääästan alltid på lådan
Molly, 90% på lådan
Nolita, går på lådan i hallen men inte på någon annan låda (skumt)
Ville, revirmarkerar tom på lådan.

Nu fick jag städmani… jag ska umgås med mina nyinköpta våtservetter ett tag nu ;)
golf.ifokus.se

Nej jag får fortfarande nervösa sammanbrott när valle ska bajsa bredvid matskålen vid ytterdörren eller backar upp utanför lådan, ser mig, kutar till nästa låda, ställer sig utanför och så vidare… Så honom försöker jag fortfarande lådträna, alla får beröm om dom går på lådan när jag ser dom. Men om jag ska vara ärlig så är dom rätt bra. Bortsett från en fyra fem olyckor på balkongen varje dag så är det bara någon enstaka utanför om jag inte håller lådorna rena.
Fast jag har väl inga förhoppningar om att slippa torka helt, jag har nog accepterat att torka ingår i in vardag.

#9 Jag kan pm:a min adress.
Klart det säkert blir värre när man har många illrar, de tror jag absolut men jag personligen hade aldrig klarat av att leva så, Helmer o vanja som jag hade tillsammans förut var oxå jätteduktiga, gjorde aldrig utanför lådan på alla dom 8-9 år jag fick ha dem.
Jag stör mig inte lika mkt som jag gjorde förut när jag hade ekparkett. Nu har jag ett betyligare billigare golv så det hugger inte lika mkt i hjärtat längre ;)
Jag kan bli väldigt arg när dom får för sig att sätta sig på ställen där det absolut INTE har stått ngn låda tidigare, eller där dom absolut vet att dom inte borde sätta sig. Att det hamnar utanför lådan, dvs runt om, nedanför eller precis i närheten - fine! det kan jag tåla. Men inte när dom sätter sig i skolhyllan, mitt på golvet, på mattan ;)
Jag städar varje dag, och tar upp minsta lilla pöl eller hög. Jag skulle aldrig förmå mig att ha det kvar på golvet.

jag städar och städar och städar….. sen är det 1-2 dagar då jag jobbar hela dagen, och inte har hunnit plocka vart efter pölarna kommer. och då har aura hunnit bajsa på varenda fläck i deras rum. och sen har dom andra monstrena insett att det är äckligt att kliva i auras skit för att komma till lådan. så då har dom satt sej utanför. och då blir jag så ork-lös, så dom får fortsätta bajsa på golvet tilsl den dagen jag har samlat kraft för att sanera hela deras rum. så ja, det ser ganska äckligt ut här hemma inne hos illrarna, lite allt för ofta.
men innan aura kom hit så tog jag alltid bort så fort det hände en olycka.
men hör och häpna, aura gick på låda igår, utan att jag ens sa något åt henne. helt frivilligt! då har hon bott här sen i april….. jag blev nästan svimfärdig när jag såg det. haha. mycket beröm och vetegroddsolja fick hon efter det.
Jag accepterar att de inte är alla gånger det hamnar i. Mina är rätt duktiga, men de har fått för sig att det är ok att bajsa i duschen (har stort badrum) och ja, det får jag väl ta. Bort med bajset, slänga i toan och spola. Superenkelt. Sen har Avi fått för sig att revirbajsa på ytterdörrsmattan när det inte stämmer, som att andra illrar är här, jag har försummat dem eller något udda har kommit hit.
Jag tycker inte om det, jag svär varje gång men jag tar det som det är, man kommer nog inte undan helt.
Paulina

någon som vet hur man får bort dörr-matt-bajs-beteende? jag har testat med lådor där, men å sätter dom sej utanför lådan ändå…. det är ungefär som en tvångstanke att det är just dörr mattan som måste bajsas på.

#12 Jag vill inte heller ha det så, såklart. Men man har ju att välja mellan att bita ihop eller omplacera så….
Jag försöker se det från den ljusa sidan. Jag har ju ingen som sätter sig i möbler eller på andra konstiga ställen. (Förutom just Oliver nån gång ibland på fönsterbrädan då, suck) Utan det är just 2cm precis bredvid lådan som gäller.
Hellre precis bredvid än mitt på golv och mattor osv. Då hade jag nog kastat in handduken (torktrasan, wettex-duken osv..) förlänge sen.

#16 man slänger ut dörmattorna=p Nej helt ärligt så tror jag det är svårt att få bort, det är ju där alla lukter från trapphuset kommer in oc hdet måste bara revirkluttas. Jag klarar mig undan med klart färre olyckor nu sedan jag ställde matskålen precis innanför ytterdörren och la en handduk under..

Jag la ner dörrmatta helt. Hade en kokosmatta…behöver jag säga mer, urk. Provade alla möjliga sorter men det blev dyrt att kasta dem efterhand.
Nu har jag dörrmatta på utsidan av ytterdörren och på insidan ligger det en stor fleece-filt framför dörren som man får hoppa över för att komma in. Och i hörnet precis innanför ytterdörren står en låda.
Och, hepp, inget kiss och bajs innanför ytterdörren längre!

hm… då får jag väl bara stå ut….. det jobbiga är att man har två stycken som gör så. sen finns lilla nova som gärna sätter sej i ett hörn i vardagsrummet. precis framför bokhyllan…..
jäv*a idi*t djur ibland måste jag tyvärr säga…… tänk om man kunde sy ihop bajshålet på dom. vilken befrielse för oss! haha
#16, kanske ska tvätta dom ofta ?. Vad händer om du plockar bort dom, gör dom vid ytterdörren ändå ?

lyssa sätters ej alltid vid ytterdörren, oavsett golv/matta/underlag….. men man bord ekanske testa att lägga dörrmattan utanför igen, och se om det blir annorlunda….
#20, Ang Nova som sätter sig i ett hörn, Spraya med vanlig Citron där o se om hon låter bli de då, eller lägg lite foder där kanske.
#22, sätt en möbel vid ytterdörren då hehe.

#24 Kan vara jobbigt att hoppa över en byrå på vägen in.
#25, tja men man slipper torka upp för jämt, eller så kan man sätta ett galler runt om ytterdörren oxå hehe
De har jag gjort pågrund av att Simon han alltid ska springa efter när jag ska ut, då löste jag de så att jag satte ett galler som e knappt en halv m in från ytterdörren sätt. så har man inga problem varken när man får besök eller när man e på väg ut. men detta var ot iofs haha

#11 Vet inte om jag tycker att det är SÅ kul att torka skit :D
golf.ifokus.se

Fast mitt i allt mitt accepterande av att de bajsar på golvet så stör jag mig så fruktansvärt på en sak…
De är jätteduktiga och bajsar BARA i det hörnet som lådorna står (har 4 lådor i samma hörn). Och det är inte alls särskilt ofta som de puttar ut lådorna och leker bulldozer med dem och plattar bajset längs golvet.
MEN när de kissar för nära lådan så liksom rinner kisset in under lådan och sen följer det hela lådkanten så när man lyfter på lådan så är det en fyrkantig kiss-ram på golvet =/ Och DET händer lite för ofta.
Så när de bajsar och kissar på golvet så får de mer än gärna göra det mitt på, eller iallafall 5-10 cm ifrån lådorna.
golf.ifokus.se

#29 jag har samma problem. och det är så äckligt! fast jag har tejpat fast lådorna på golvet… så det är inet så lätt att lyfta och torka……
Jag använder Klorin, diskborste och trasa. Funkar kanonbra!
Mvh Jenny
Vet inte om jag har accepterat det men jag orkar inte bry mig så mycket längre. Berömmer när de sätter sig i lådan och fyar när de sätter sig utanför.
Jag hör väl till dem som låter skiten vara och torkar en-två gånger om dagen. Oftast på kvällen innan jag går och lägger mig. 
Men visst är det pinsamt om det kommer gäster som inte har illrar. Å jag har bestämt sagt ifrån till hyresbolaget att de är inte välkomna in om de inte bokar en tid.
Under de lådor som riskerar att bli våta under lägger jag en tidning.
Angående mattor så har jag bara mattor i sovrummet där illrarna sällan är och på toa. Toamattan är så liten att den kan tvättas i de vanliga tvättmaskinerna.
Sara

#23 funkar verkligen citron?
appropå ulrikas konstiga ställen, Bayliz tyckte att soffan och datastolen var en bra toalåda en dag :/ gillar inte de ställerna. på golvet är väll ok om det händer, vilket det gör rätt "för ofta" för då är det bara att ta upp. men lådan är ju bäst.
men lådtränandet börjar gå bättre nu :)
jag orkar inte bry mig speciellt mkt längre, dock har tjabo börjat bli relativt duktig på lådan *whoho* så det är gimli som drar ner statistiken :)
mercedez går på lådan istort sätt varannan dag, När man är ute med henne får hon panik när hon måste skita eller kissa, då hon vägrar göra det utomhus, så långt hemifrån lådan får man inte gå.
Det är lite jobbigt att hon inte kan gå ute, så sist var vi en bit bort från gården och hon var tvungen att sätta sig och skita hon sprang runt som en galning helt förvirrad sen satte hon sig mellan ett träd och sambon och gömde sig haha och då berömde vi henne
pegasus har också en smula noja för att skita utomhus. Och han blir asjobbig när han är nödig, vill inte gå, vill inte va still, vill bara va jobbig. Så när vi bodde i Bergen blev han sådan men vägrade gå på asfalten. Som tur var gick vi förbi en blomkruka med enbart jord i så han kunde bajsa i en "lådan". Perfekt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#36 Hahaha! Nöden har ingen lag! :)
Paulina
Våra är till 98% på lådan. Nu har de missat lådan i hallen men det beror på att storebror (hund) har trampat ut halva lådan över golvet så de vet ju inte vilket pellets de ska skita på… *suck* borde ta tag i hallen också…. slänga pappersåtervinnignen som börjar ta överhanden där…
sen har de favoritställe under Tvmöbeln. i hörnet. vid samma ben oavsett var i rummet tv möbeln står. så nu har jag knutit en flecefilt kring det benet och sen dess har det inte hänt några olyckor.
Står inte tvättkorgen i hörnet på badrummet så sätter de sig där. trots att kattlådan är i andra änden av badrummet.
sålänge de skiter på plastgolv, laminat eller dylika bryr jag mig inte, då suckar jag och torkar upp, men när de skiter på parketten i vardagsrummet då blir jag upprörd!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

haha, nu har bayliz börjat gå nästan prickfrit på lådan efter att hon hitta sin favo sand hos min mamma, vi köpte lika som hon har hem. och titta nu bayliz vet vad bajslådan är för någe :) :P