Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1663 ggr
Sara
0

Rengöringsmedelsproblem..

Jag har utvecklat ett pavlovproblem…

Varje gång mina illrar går utanför lådan så städar jag undan "olyckan" med Grumme grönsåpa med eller utan citron.

Problemet är att nu tycker jag det luktar kiss så fort jag tvättat golven eller gjort rent med såpan.

Grönsåpa = kisslukt

Får nog byta rengöringsmedel.. Vad använder ni?

Sara

EllaBlue
0

när jag ska städa efter olyckan så använder jag mr muscle "all purpose cleaner" effektiv mot fett och smuts. med doft av frosen lime & vinegar,tycker jag luktar fräsht iallafall. Finns på Ö&B för typ 17 kr. när jag städar heela golvet så använder jag ajax wild flowers.

Kallecolt
0

Använder et medel som tar bort doft och avföring, samt att den skall funka som en "inte göra dit behov här" medel.

Wash and get off heter medlet och tillverkaren är Vapet. (Get off funktionen funkar dock bara en 15-24 timmar innan kato gör behovet där igen, blev att lägga ut mat, då slutade han direkt att gå där)

Bogey
0

Vim/Jif Universal (genomskinlig sprayflaska med blå vätska)

Den innehåller nog lite amoniak för den luktar lite starkt just när man prayat och torkat men så fort det sista dunstat bort luktar det inte längre.

Luktar i.a.f. inte kiss efteråt :-)

HannaM
0

Ättikprit. Tar bort lukten effektivt… Alltså till bajsfläckarna. Köp såpa med citrondoft till resten av städningen?

JossanH
0

har ju inte riktigt det problemet här hemma, men jag har börjat förknippa viss lukt av trä med illerbajslukt efter att jag har träpellets i lådorna :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Äsch såg nu att du redna provat citron=)

Bayliz
0

haha, detta ska vi nog prova. Bayliz använder lådan till allt annat än att göra behoven i :)

mandariiin
0

jag har någon blå sanitet rent. sen efter moppar jag med ajax wild flower(?) så det luktar gott efteråt.

Loveferrets
0

Nu gör Simon aldrig utanför lådan men jag tål inga starka preparat så jag använder bara Ajax citrondoft, o de bonar jag hela golvet med.

sotlynx
0

Sprayflaska med vatten, grönsåpa, yes och ättika. Gummihandskar och tvättlappar i frotte (som får ligga i klorinlösning efter städ). Garanterat rent och doftfritt. Lägger sedan rödlöksringar där Magnoliaskiten inte får baja. Matte stygg…

Aviendha
0

ajax, cilit bang osv.

Bayliz
0

#10 funkar rödlöksringar?

sotlynx
0

#12 Magnolia hatar rödlök! SkrattandeHon springer baklänges så fort jag kommer i närheten av henne om jag skurit i en.

( Gul lök funkar även att lägga i rabatten om grannens katter använder den som låda.)

Fast man måste lägga lite rå lök varje dag.

Bayliz
0

#13 ok kanske tåls att testas :)

fridaas
0

använder ajax eller super 10..

Fast funderar på att börja med ätticka då det luktar väldigt mkt iller i hela lägenheten för tillfället.. kanske minskar lukten lite..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ceciliaolucifer
0

Jag har exakt samma problem som TS. Jag har alltid, mer eller mindre användt mig av Ajax universal men nu är jag less och den åker ut. Så fort jag känner lukten av rengöringsmedlet så förknippar jag det med kiss och bajs.

Sara
0

Det blir till att köpa nytt medel idag. Något med blomdoft tror jag.

Sara

sarae
0

jag blandar eget. ibland klorintabletter, vatten, diskmedel, áttika, vináger, sápa, lite allt m´öjligt av vad jag har hemma med andra ord. varierar efter vad jag tycker bórjar lukta kiss :s

Aviendha
0

Appropå att vissa medel blir så förknippade med bajstorkning.. Kom hem till en vän (icke djurägare) och kände "illerkisslukt" och frågade spontant om hon haft illrar hos sig. Den enda hon känner med illrar är mig och mina har aldrig vart där, det visade sig att hon nyss skurat och använt samma sorts ajax jag har :P

Då vet man att man är miljöskadad!

Ceciliaolucifer
0

Igår köpte jag en spray i djuraffären som hette urine off som skulle vara bra mot allt, typ. Inte för att busungarna tog ngn hänsyn till nya sprayen. Men den luktade iallafall gott och tog bort mkt av lukten. En silverfärgad flaska, ca 130kr för 500ml. Fy den som ger sig!! :)

JossanH
0

Man ska vara försiktig med vad man blandar för medel! Gick en kurs när jag jobbade på mejeriet (där det använders enormt starka grejer) och man ska akta så man inte blandar i sura medel med tex klorin. Det kan bildas gaser som är jättegiftiga!

#19 efter att en vän använde en viss typ av lukta gott grej i sitt illerrum så förknippade jag den jättemycket med iller också. Gott när man ska på toaletten hos någon och man tycker det stinker iller! :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

werner
0

Vi använder ett hemmagjort medel som avdunstar snabbt men absolut inget illrar ska slicka på (när vi tar bort olyckor)..