En sårig fråga
Denver har ett sår på huvudet bakom örat, och det är ganska stort. Han och Melwin har lekt tuffa grabbar, och ni vet hur de är… ska visa sig macho inför brudarna (Epona?).
Iallafall så har såret kommit till läk-stadiet… och när sår läker, då kliar de.
Så varje gång Denver vaknar så kliar han upp alla sårskorpor… så det läker ju inte. Eller jo det läker, men det tar ju tid när det blir nytt sår hela tiden.
Så vad ska jag göra? Något medel som gör så det läker snabbare? Kan man sätta en tratt på honom så han inte kommer åt?
golf.ifokus.se

det kommer aldrig funka att sätta tratt på iller. men du får gärna försöka. passa på att ha en film kamera framme då, för jag vill gärna se en illers reaktion på det. hehe.
har själv aldrig provat med tratt på mina nämligen….
har tyvärr inga vettiga tips för att lösa detta. jag brukar låta mina monster läka sej själva. det är nog det bästa….

Spray plåster kanske kan fungera. det användes på djurpansionatet jag jobbade på mot olika sår hundar/katter kunde klia upp.

Jag tänkte att man kunde sno repet till tratten runt frambenen som en sele :P
golf.ifokus.se

#3 haha
du måste fixa bild/film!

Nästan så jag ska skaffa en tratt "bara för att" :P Kan bli spännande.
golf.ifokus.se
Eller så binder du fast tratten i en sele så blir den nog kvar, vet flera av mina illrar som haft tratt men Simon totalvägrar dock så ska testa de om han e på sitt ..
#8 fick hon in några bra kanaler i den där parabolen? ;)
tycker det är dumt att det inte finns mindre trattar för den där är ju egentlgien för stor…
När min rått-hane jag hade för många år sedan skadade sig så gjorde vi en tratt av en pet-flaska, funkade superbra förutom att han ålade sig rakt igenom den… trots att man knöt rejält.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#9 det var ju bra att du fick till en tratt med gud vad ledsen iller du hade ser jag =/

Ja, inte trivdes hon med tratten inte. Men vad gör man när man måste få dem att inte klia och slicka på sår?! Men som kompensation blev hon ordentligt bortskämd de dagar hon tvingades ha tratt =)

#11 jo ibland är det ju ett måste. men vad ra att hon blev bortskämd =)
JAg har aldrig varit med om någon iller som varit speciellt nyfiken på sitt sår. Och då har jag kastrerat 3 hanar, öppnat upp magen på dexter och opererat bort hudtumörer på Dexter som har resulterat i 4 olika ställen med stygn på kroppen.
Aldrig ens en antydan till att vara intresserad.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Mina har inte genomgått någon operation förutom kastrering och vid kastrering har jag aldrig heller haft några problem med såren. Det var av annan anledning som Chiquita var tvungen att ha tratt, och jag tycker det är jättebra att det finns när/om man har djur som är intresserade av såren.
tycker de såg så otroligt söta ut i sina trattar, även om jag kan tänka mig att de inte var så populära :P ( trattarna alltså)
Ja man får klippa så det passar o visst blir dom mer bortskämda när dom har den på men när den sen åker av så har dom lärt sig de. Jag matade ju Mira för att det var lättare o sen när hon inte skulle ha den mer tyckte hon jag skulle fortsätta mata, bekvämt ju haha.

Dom enda sår jag har sett illrar egentligen vara intresserade av är dom som kommer när dom kliar sönder mastcellstumörer.
Har du skaffat en tratt nu ts ? Tror det kommer bli svårt att läka om han e på det hela tiden, vet inte om de finns andra sätt annars.
#17 konstigt nog har dexter struntat i såren när de varit sår, men när mastcellstumörerna varit hela har han kliat upp dom då och då…
Efter att jag tog bort dom för ca1,5 år sedan har jag inte sett några nya förrän för ett par veckor sedan… :(
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vad är det för tumörer?
Han har tappat päls där såret var… :S Ingen tratt heller, för det är liksom halvläkt redan, men pälslöst och lite sårskorpor.
golf.ifokus.se
Han har inte skabb då? Så det är därför han kliar?
Sara
mastcellstumörer= hudtumörer.
Kliar han mycket på huvdet så skulle jag kollat skabb som Sara säger :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Fast det började ju när han hade fått sig en omgång av Melwin :) Och om han har skabb så borde väl de andra ha det också? Och det har de inte :S
golf.ifokus.se

#23 Man märker inte på alla… och det blir inte lika illa på alla heller alla gånger. Vi hade skabb hemma för ett tag sen och Elliott höll på att klia sig söndero ch samman medan jag knappt såg något på dom andra.

Men han kliade sig ju inte innan… men ska kolla närmre på det ikväll.
golf.ifokus.se