Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 163 ggr
JerryLee
0

Albino = ögonproblem???

Har idag varit hos veterinären och vaccinerat Pucco. Bad samtidigt om koll i öronen, ingen skabb eller ohyra. Skönt!!!

Frågade angående ögonen som ibland ser lite irriterade ut. Hon trodde att det kunde bero på att han är albino och att dom då kan vara lite mer känsliga. Han blir till och från lite kladdigt gul runt ögonen. Det är på båda. Vi brukar ibland tvätta med bara lite vatten. Då är det bra igen. Han är inte alltid "gul" runt ögonen, utan det kommer och går. Han kanske är känslig för materialet han brukar sova på, sa hon. Han sover på sin flesse kudde (favoriten), sen har han oxå vanligt bomulstyg.

1. Är det någon som har någon erfarenhet av detta. Är det vanligt på albino eller på iller övertaget?

2. Kan dom vara känsliga för flesse? Eller annat material…

Vore tacksam om någon har några erfarenheter av detta, eller råd av något slag.

ferretgirl
0

Jag har 2 albinos, Lina på dryga 5 år och Nanooq som är 2 år och ca 8 månader. Båda har lite rinniga ögon, mer om det är stark solljus ute och dom har varit ute i det. Men jag har inte sett något var eller annan tjockt sekret, och jag brukar tvätta med antingen Dessivon, saltvatten (gör själv 1 dl vatten och ett ½krm salt, koka tills saltet är löst, låt kallna) eller så köper du det som vi människor har till våra ögon.

Har aldrig sett att någon av dom har varit kännsliga mot något tyg eller liknande.

JerryLee
0

Tack!

Känns skönt att höra. Var ju hos veterinären med och hon reagerade ju inte så farligt på ögonen. Tvättade han inte för att hon skulle se hur det ser ut… Så om vet. inte reagerade, ja då kan det ju inte vara så illa. Ska göra lite saltvatten till honom.

ferretgirl
0

Tror inte att det har varit något om inte veterinären sa nått. Min säger alltid ifrån om det är något, tom, sådant som jag inte själv har upptäckt. Var med SheereKahn för att han skulle ha sin vaccination förra året, då upptäckte han att Kahns sen klo på framtassen var väldigt tjock. Och han sa vad det berodde på trots att jag inte sa något om det. Det var så att när Kahn var ca 7-8 månader gammal, så fastnade han med den klon i nått tyg. Och när jag skulle klippa loss honom så ryckte han till och jag klippte av lite för mycket av klon. Och då började han blöda, fick stoppat blodflödet, och därefter så började klon att bli tjockare. Så den är svårklipp nu då man inte ser pulpan så bra i den.