Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 1371 ggr
klarsferrets
0

Min nya tös

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Amethiste heter hon.

Helt under bara föräldrar och mor föräldrar.

Hon får komma hem runt den 11 september och då blir det besök hos vet med vaccin och rabies och lite andra tester som ska göras.

klarsferrets
0

Här kommer en bild till på Amethiste

klarsferrets
0

och så här ser vi ut bak i från

klarsferrets
0

och sissta bilden ut på Amethiste

Norrskenets
0

Grattis i förskott vännen!Skrattande

klarsferrets
0

#4 tack så mycket.

ferretgirl
0

Grattis till nya tösen. Är hon långhårig, eller är det bara som det ser ut??

JossanH
0

Är det en blackself?? Såg ut som att de vita partierna var lite grå/bruna som på en blackself..

Söt valpis :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Grattis till sötnosen =) Något nytt avelsdjur eller bara till sällskap?

[chouwa]
0

Åh, grattis till den lilla!
Underbart söt! :-)

Faxlin
0

Grattis igen till tösabiten.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Susan
0

Grattis tiill en sån liten söt tjej Glad

Aviendha
0

Vilken näpen sak! Grattis :)

klarsferrets
0

Tack alle sammans

ja hon är tänkt att ha i avel fram över till Grostaquin.

FerretCrow
0

#13 vad roligt =) har mina aningar att hon är från frankrike eller? tänkte eftersom du är där så ofta.

sarae
0

ska bli kul att se hur tosen utvecklar sig :)

klarsferrets
0

#14 ja hon är från Fr så det kommer att dröja inann hon får följa med hem till SV tidigast i december i alla fall.

#15 ja det ska bli intresant och se

Loveferrets
0

#16, grattis i förskott, hon var jättesöt. Då längtar du nu förstår jag hehe

klarsferrets
0

#17 Tack

Det ska bli skönt att komma ner nu så hon kan vara med mig o killarna i gen .

Dom har redan hälsat på henne när vi var där.

Ceciliaolucifer
0
klarsferrets
0
19

Tack

tortoise
0

Grattis,grattis till lilla fina tjejen! Jag hör av mig i veckan!

wilda-zero
0

Grattis!

Hon är jätte söt!

Gilla
0

Grattis!
Vad söt hon var :o)

klarsferrets
0

#21 ja gör gärna det

#22 23 tackar

elinn
0

En sån sötnos =)

Då måste man ju komma och hälsa på något här framöver när ni kommer till Sverige =)

klarsferrets
0

vist du är välkommen

funderar på att försöka komma hem i mitten av december i alla fall om allt vill sig väl.

ska ju snart åka ner i gen är hemma nu ett litet tag.

så efter den 13 september bombar jag nog med bilder på henne här .

Då har jag henne hemma i FR

elinn
0

Bilder ser jag fram emot =)

klarsferrets
0

#7 nopp hon är svart  färgen på henne är TRUE Black och det är vad som ska stå i passet oxå,

vet att vi inte har den färgen här och att det ev kommer att diskuteras mycket .

Jag kommer nog inte att ställa ut henne här i sverige då vi inte har den färg grupperna och då blir det ju inte rätt vist.

Hon kommer att ställas ut i Fr i sin rätta färg ev nästa år.

klarsferrets
0

#27 jo men vist bilder kommer mer av henne så fort jag varit o hämtat henne.

JossanH
0

#28 aha, vad jag kan se på internet om true black så är det ett annat ord för blackself eller en benämning på en blackself som tex med en silver som i utlandet kan heta ljus silver, mellansilver etc. Eller en pastell som kan heta champange eller dark sandy just pga av hur "stark" färgen är eller vilken färg illern har på nosen.
Har aldrig riktigt förstått varför fransmännen ska så otroligt många benämningar på alla färger. Det kan typ finnas 5 olika benämningar bara på en silvertomte! :)
Men lite borde vi kanske utöka vårt svenska benämningspråk, men det tycker jag vi redan börjat göra med tanke på att vi kallar blaze för blaze, panda för panda och att vi ser till färgen blackself.

Sajtvärd på Iller.ifokus

klarsferrets
0

det kan så vara.

men som sagt hon kommer att vara regad i Fr och då följer jag deras föreskrifter kan ju inte följa vad vi säger här i Sverige.

Så det har ingen betydelse vad vi säger här i Sverige lika lite som att vi vaccinerar med Frebivac dist och dom med hund vaccin.

Vi har annerlunda här än i utlandet och jag kan bara följa deras sett kan ju inte hitta på något själv.

Betiz
0

underbart söt var hon! grattis =)

klarsferrets
0

#32 tack

ska bli kul att se henne nu när jag kommer ner i gen .

Och se hur mycket hon har växt antagligen jätte mycket

JossanH
0

#31 jag menade inte att du skulle ändra hennes färgbenämning eller what so ever, du gör ju precis som du vill!
ville bara visa (många som läser tråden) hur stor skillnad det kan vara på färgbenämningar, inget annat :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

klarsferrets
0

# 34 jag försökte bara förklara att hon är klassad som treue black.

och inget annat.

Sedan är det så pass bekant att man läser olika och man förstår inte varandra i skrift utan man tror att den andra huger m.m.

Men som sagt jag tycker hon är fin har jämn o fin färg sedan är lynnet " Tror att det stavs så" samt vad vi hitils har fått fram så finns det inte kända sjukdomar " men som sagt det finns alltid sjukdomar som kn ligga gömda eller som inte kommer fram o det gäller alla djur .

Att båda hennes föräldrar samt mor föräldrar har ett mycket bra temperament oh är lunga och snäla det betyder mycket för min del

klarsferrets
0

Amethiste är en True Black semi amgora, och hennes stamtavla här från Italien ,Spanien Holand och Frankrike,

Hennes stamtavla kommer upp på hem sidan när jag fått hem henne och hon blivit chipad,

"Detta är inget menat illa utan bara en upplysning på att den kommer upp tillsamans med en bättre bild på henne på hem sidan" och hennes föäldrar kommer in på gallery på hem sidan ja har.

nu vart detta reklam för min hem sida men hoppas at det är okej annars får sajtvärden eller med arbetarna sensurera .

JossanH
0

#28 tänkte bara tillägga att det finns norskar o danskar som har en del blackself illrar som ställs i viltfärgadklass, så om du vill åka på utställning i sverige med henne är det ju bara att du ställer henne i en sådan klass- precis som alla andra som har illrar i samma färg. Har sett blckselfillrar ta priser på viking ildern i norge tex! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

fast numera sá finns det en klass for svarta illrar pá de flesta utstállningar… dár gár Blackself, True Black samt Black solid. Dáremot váljer vissa utstállningar att ha en helt egen klass for blackself, eftersom de har en antydan till mask. Och skulle sáledes fá avdrag om de gick i en black solid/ true black klass.

True black och black solid ár samma sak. Men det innebr att illern inte har nágot som helst vitt pá kroppen, utom precis under munnen. De fár alltsá inte ens gá over mungipan och runt nosen, som det gor pá blackself. Dessutom ska de ha svarta strán pá oronen, inte vita.

Ska bli intressant att se vad det blir for fárg pá Amethiste. Just nu liknar hon faktiskt mest en Mork chocolate self. Eftersom hon har vitt runt nosen, samt vita oron (och ár brun, inte svart), ár hon inte en black solid eller true black.

Men som vanligt sá finns det hundra fárgdefinitioner pá samma sak. Och fransmánnen… ja de ha inte koll sjálv snart, eftersom alla váljer att kalla sina illrars fárg efter eget tycke. Inte efter den egetnliga standarden.

De har áven forsokt fá mina valpar att vara True black, vilket de inte ár. Snarare ár de zibeline foncée

JossanH
0

#38 då skulle man nästan kunna säga att en true black är en mörkare variant av blackself? Här stammar de från samma ställe tro??

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

# 39 ja, och ja skulle jag svara pá det :P Finns en hel del saker som skiljer dem frán andra illrar inte bara pálsfárgen . Fick chansen att klámma och kánna pá mááánga sádan under helgens utbildning :)

hár har du en True black eller Black solid angora, som for ovrigt inte ár regelmássigt korrekt, dá han har en hel del vitt pá oronen :P

fast vi kanske inte ska forstora tráden mer :)