Massans frågor!
Hej!
Vi är två nyblivna illerägare till en en liten grabb som polisen hade fångat in. Eftersom ingen hörde av sig skulle han avlivas vilket vi satte stopp för så vi blev med en 'Taxameter'.
Eftersom han är en hitte iller vet vi i stort igenting om honom, vågen står på 900g så vi antar att han är rätt ung. Någon som skulle tippa på någon mer exakt siffra när man ser till vikten (han är fin i hull) vi kan tycka att han verkar rätt valpig med tanke på att han är rätt klumpig och allmänt bortkommen men väldigt busig!
Helt klart är att han iaf haft något hem innan oss med tanke på att han är såpass tam som han faktiskt är, rumsren och allt :)
Tänkte också passa på att höra mer er ang det kommande veterinärbesöket vi laddar för. Är det för tidigt för kastration? Han luktar rätt starkt och med tanke på att vi bara bor i en 2:a än så länge blir de lite jobbigt trots att vi använder ever clean och gör rent lådan konstant. Vi ser heller ingen direkt anledning till att avla på någon man inte vet något om bakåt. Sen funderade vi på om dom blir väldigt annorlunda efteråt? Vi har både hundar och åsna sen tidigare och där märker skillnad på de som är kastrerade och inte. Tänkte bara om det är något som rekomenderas eller något man helst ska avstå ifrån?
Vi är jätte tacksamma för svar då vi vill lära oss mer om denna lilla filur!
Kristin, Tova och Taxameter.
Hej o grattis till er pojke, när det gäller kastrering så ska ni vänta tills han är minst 7 mån o jag vet inte om en vett kan säg exakt ålder men på ett ungefär. Mina illrar har blivit lugnare o mer tillgivna efter kastratation. Sen finns det andra metoder man kan använda istället för att kastrera men kommer inte ihåg nu, nån annan kan säkert svara på de.
för att kunna betsämma ålder på honom krävs det mer än en vikt. Vikten säger tyvärr ingenting. En bild kasnke skulle underlätta lite, om ni har möjlighet att sätta in en?
Är han valp ska han inte vara i brunst nu, och lukten beror troligtvis bara på att han är iller, samt att han eventuellt kan ha skunkat. Tidig kastrering är absolut inget att rekommendera, då det kn för amed sg en rad hälso problem bland annat.
Har han släppt ner pungkulorna? Det finns ju en möjlighet att han är äldre, (över året) och i brunst.
Lägg gärna upp lite bilder på honom, så kasnke vi kan hjälpa till :) (fota gärna under svansen oxå)
Våran ena hane Rambo blev en annan iller efter kastreringen (dock tar det ca 1 månad innan hormonerna gått uir kroppen på dem). Vi köpte två illrar den 5 oktober 08 och den 9e kastrerade vi dem. sen tog det drygt n månad innan vi kunde ha dem tillsammans. Rambo blev myckt lugnare (mot vår andra hane Bambi). Innan så fick vi hålla isär dem dygnet runt då Rambo attakerade Babi ett flertal gånger då han smet in till Bambi. En haniller som inte är kastrerad är benägen att döda andra illrar. Sen är det som de ovanstående säger… de luktar mycket starkare om de inte är kastrerade. Jag tycker definitivt ni ska kastrera eran pojk (när tiden är kommen och han är så stor att det är dags). Han kommer nog bli lugnare och om ni nu skulle skaffa en till iller… kommer han förodligen int hugga ihjäl den. Lycka till. Och bra gjort att ni tog hand om pojken och GRATTIS. :)

Vart bor ni någonstans?
Kanske finns någon mer med iller i närheten som kan hjälpa er med åldern (på ett ungefär).
Lycka till =)
Åh grattis till pojken,
Det ä nog lite lättare att bedöma ålder om man får sen iller irl eller på kort, Kanska finns någon som bor nära dig som kan komma och kolla och bedöma
Hej igen!
Tack för alla svar! Vi har kommit underfund med en hel del om den lilla krabaten. Han växer så de knakar och är snart uppe i 1,5kg (vägde knappt 800g när vi fick honom) Han har till allas glädje slutat lukta sådär extremt vilket inte är så tokigt…
Var på besök hos veterinären då vi misstänkte öronskabb, vilket han mycket riktigt hade men efter en lättare behandling är han nu i sitt esse igen! Upptäckte straxt innan veterinärbesöket ett misstänkt chip i nacken - som det mycket riktigt visade sig vara. Enda problemet är att vi inte har en susning om hur vi ska kunna få tag på någon som vet vad som egentligen finns registrerat på just hans nummer.
Finns det någon här som vet vart man kan vända sig?! Vi har mejlat registratorn på svenska tamiller föreningen men har fortfarande inte fått något svar trots lång väntan…
Lägger in en bild på Taxameter, tyvärr ligger alla på kamerorna istället för på datorn så de får bli en som kanske inte kan säga så mycket om storlek osv - men iaf…
STIF har väl ett chipreg nr men vem man ska kontakta för att snabbast få svar det vet jag faktiskt inte :S
Hoppas du kan få svar från någon här. Var i Sverige är han upphittad?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Försök ringa dem med, kan gå fortare då (förutsatt att du har ett nr)
Svenska illervänner har väl registrering de med? De kanske man kan höra med.
Paulina
Svenska illervänner registrerar också, testa maila: registrator@illervanner.se
Vi har letat febrilt efter något nummer att ringa men inte hittat ett enda, han är hittad här i Hässleholm. Har mejlat till en Christel Berglund som vi fick tips om föder upp illrar häråt i landet.
Man vill ju så gärna få lite mer information om honom men när man aldrig får svar på mejl blir man ju så frustrerad. Har mejlat både till registratorn på STIF och Svenska illervänner men väntar fortfarande på svar…
Christel heter Ferretgirl här på iFokus om du vill kontakta henne denna vägen oxå :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Ett tips är att sätta ut annons i tidningarna runt om. Hittas ägaren har denne säkert inget emot att betala era kostnader.
Sara
Förstår din frustration! Men jag hejjar på, många hade inte tagit ett så stort ansvar som ni har gjort!
Paulina

Vilken sötnos! Men är han chippad så borde han ju ha en ägare någonstans också. Märkligt att ingen sökt efter honom.
Ja riktigt söt e han, håller med Ulrika här, konstigt att ingen hört av sig, eftersom han är chippad så borde ju nån sakna honom..
Mitt föregående inlägg lät lite konstigt, naturligtvis saknar man dem ändå även om dom inte e chippade hehe. I vilket fall som så måste han ju ha någon ägare nånstans.
Har äntligen fått svar från dom olika registrerings organisationerna men utan något vidare resultat, det ända är att några liknande nummer fanns registrerade här neråt skåne.
Att hitta den förra ägaren är inget vi egentligen bryr oss om utan de vi är intresserade av är att kunna veta vart han kommer ifrån och när han är född. Känns bara som en rätt seriös grej att chippa, men att sen inte registrera det känns rätt konstigt.
Vi letar vidare även om det inte spelar någon större roll, han är ju vår lilla älskling oasvett ålder och härkomst!
#17 En av mina illrar jag har är chippad och skulle registreras av uppfödaren för 3 år sedan. Men eftersom jag inte fått nån stamtavla så har jag väntat med registrering… Sen tycker jag det är väldigt dumt att det inte är ett gemensamt nummer!
Jag kan däremot "bevisa" att illern är min då chipnumret står i hans vaccinationsintyg.
Sajtvärd på Iller.ifokus