Murmel är dålig i magen :(
Är det nån här inne som kan ge mig lite goda råd rörande min illers avföring? Han har varit lös i magen till och från i ett par veckors tid. Den här gången håller det i sig och jag har fått rådet av en veterinär att fasta honom i ca 6 timmar med tillgång till vatten och sen ge honom morotspure i ett dygn sen gå över till roal canins blötmat "recovery" i 2 dagar och därefter ge honom hans torrfoder blandning som består av vitalin och orijen. Är han inte bra i magen igen på onsdag så ville dem att jag hör av mig igen och kanske låta honom undersökas av en veterinär. Min fråga är då; bör jag ge honom hans morotspure inatt då med och isf hur ofta? Nån med erfarenhet som vet hur jag ska göra?
För övrigt är han hur pigg som helst och leker med dem andra illrarna. Han är heller inte uttorkad så det är ju alltid något! Det är hemskt svårt att säga varför han är dålig i magen så ofta, kanske något jag ger honom som han blir dålig av men han får så mkt olika godisar i belöning eller bara för att han är så gullig så det är svårt att direkt sätta fingret på vad det kan vara. hmm…
Morotspuré? Hur ska detta hjälpa menar de?
Är avföringen bara lös eller är den missfärgad, slemmig?
Sara
Oj vad svårt, trodde dock inte det var så bra o ge dom morotspure men säger vett de så.. Du kanske ska minska på godiset om han får mycket av de ? Ni har inte flytat eller andra förändringar som han berörts av ? Tycker de var konstigt dom inte undersökte direkt istället för att vänta. Men det är svårt att säga vad det kan bero på.
#0: Hmm svårt att säga, men jag har aldrig hört att de tycker att man ska ge morotspure. Det är ju inte ens nyttigt med grönsaker för illrar.
Jag kan titta förbi dig någon dag och kolla hur det ser ut? Om du har lust?
Har du kvar mitt nummer?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Fibrer gör ju att magen arbetar mer och avföringen blir fastare eftersom vattnet hinner tas upp i kroppen, vilket det inte gör när man har lös avföring.
Men just morotspuré har jag aldrig hört. Men samtidigt så är det ju inte farligt på något sätt eftersom det bara kommer att passera, det är ju inga bitar i som kan fastna. Men han får ingen speciell näring av det så mer än ett dygn ska han nog inte vara utan mat.
Jag kan rekomendera veterinärernas A/D eller I/D mat, kommer inte ihåg vilken det är för magen men den brukar man ge om tarmarna är inflammerade eller känsliga på något sätt.
Sara
Det är i/d som ges för känslig tarm, finns både som blötmat och torrfoder. Phoenix åt torrfodret med aptit iaf, men vägrade blötmaten. Skaffa sådant om du ska ändra kosten, morotspurré lär inte göra något gott, kanske blir det bara värre i magen.
Paulina
åh shit! jag som redan har påbörjat behandlingen. Lät honom fasta idag och för ett par timmar sen gav jag honom lite pure som han slukade. Kanske ska ringa veterinären igen nu och dubbelkolla.
#1 ja dem brukar ordinera det till hundar med samma problem tydligen. Min kompis har hundar och hon har ett helt förråd med morotspure ifall dem blir dåliga i magen. Men illrar är ju som sagt inga hundar så jag vet inte? Avföringen är både slemmig, lös och gulaktig men den är ju inte rinnande. Fast han kan inte hålla sig överhuvudtaget. Jag lyfte upp honom ett par minuter och fick bajs över hela kroppen.
#2 nej vi har inte flyttat direkt men vi var i sthlm en vecka men fick åka hem igår pga jag skulle börja hans behandling så snart som möjligt. men där har han varit många ggr utan att bli dålig och han var dålig för ett par veckor sen med och då var vi bara här hemma. Nä jag ska låta bli att ge honom hans godis den gottegrisen så får vi se.
#3 tack så hemskt mkt att du erbjuder dig. Ja du får väldigt gärna komma över nån dag när du har tid! Jag har kvar ditt nummer ja. När passar det att jag ringer? Ja visst är det märkligt att han ska äta just morotspure när det annars är nästintill förbjudet att ge dem sånt???

Har han träffat några andra illrar i samband med att han blev dålig? Han kan ju ha blivit smittad av någonting.
Vill inte skrämma dig men det kan antingen vara något som irriterar tarmen som något han inte borde ha ätit ex öronpropp, gummi osv.
Min Funny hade exakt samma problem förutom att hon kunde hålla sig. I hennes fall var det lymfom som var problemet. Lymforna kring tarmen är förstorade och stör tarmens rörelser.
Även infektioner och inflammationer (och stress) yttrar sig med lös, slemmig och missfärgad bajs.
Jag tycker definitivt du ska åka och kolla honom hos veterinär även om du inte behöver åka akut om han mår bra annars. Se bara till att han inte blir uttorkad.
Sara
Mina var väldigt lösa i magen från och till i nästan 3 veckor innan jag gav upp blandningen orijen och vitalin och ersatte det med det enda fodret jag hade tillgång till i Norge- Royal Canin Kitten. Efter ett tag blandade jag royal Canin med det vitalinet jag hade kvar och det funkade bra..
Bara nåt år tidigare hade nämligen vitalin/orijen- blandningen varit det som varit bäst för mina illrars magar, men nu tål dom det inte längre.
Man ska alltid undvika att fasta en iller längre än 3-4 timmar. Katter ska man fasta längre men det tar bara 3-4 timmar för en iller för maten att passera genom magen så därför bör man inte fasta dom längre.
Hoppas du hittar nåt som funkar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag ringde till veterinären igen alldeles nyss och fick tala med en annan person som oxå tyckte att jag skulle ge honom morotspure resten av kvällen och nån gång under natten och imorn börja ge honom blötmaten jag hade köpt. Jag frågade honom om han inte bara gav mig samma råd som till en hund men han sa att han visste vad han talade om. Så nu vet jag faktiskt varken ut eller in. 
Alltså, jag tror faktiskt inte att han tar någon skada av att få lite morotspuré även om det antagligen inte är någon nytta med det heller. Fast bajset lär se ut därefter.
Kanske du ska ge honom blötmaten redan nu så han får lite näring.
Däremot tror jag inte veterinären vet vad han snackar om.
Sara
#7 ja han har träffat andra illrar ( 7 stycken ) men jag kan inte säkert säga om det var precis nån av dem dagarna han blev sjuk.
#8 ja jag frågade om jag kunde komma in med honom i morgon men han sa att jag gott kunde vänta ett par dar då sådant här var ganska vanligt och lättbehandlat tydligen? Som sagt, jag vet varken ut eller in…
Men sådant där torrfoder som Aviendha pratade om ska jag åka och köpa imorgon!
Jag skulle ha framhärdat. Jag åker hellre en gång för mycket än för lite, precis som du antagligen.
Ibland känns det inte om om veterinärerna tar smådjuren på allvar.
Så länge han verkar pigg och inte uttorkad kan du ju ge honom I/d maten och se om den gör det bättre.
Sara
#13 Ja precis visst gör jag det. men han lät nästan irriterad när jag sa att jag ville att dem kollar upp honom imorn för säkerhets skull. Att det inte fanns så mkt mer att göra annat än det jag nu gör här hemma. Att jag skulle försöka med det här ett par dar och sen om det inte hjälper först då komma in med honom. Men det är nog bäst att han får lite sån där veterinär mat redan nu för han har alltså bara fått morotspure ikväll och det var 12 timmar sen drygt jag började fasta honom. Näe stackars liten jag kilar iväg med en gång! Sen får veterinärerna säga vad dem vill om den saken!!!
Undersökning som kan vara bra är en kontraströntgen för att se om något sitter fast. Ett blodprov kan visa ev infektioner och om man känner svullnader eller nått i buken vid palpation ett ultraljud.
Sen kan det ju faktiskt vara något som kan gå över av sig själv men har han haft det av och till i flera veckor av så är det nog värt en undersökning.
Sara

nu när bajs är uppe i fråga, låter kanske konstigt men hur ska "bra" bajs se ut ?
Brunt i en krämig kringla. 
Sara
#17 bra beskrivet! Krääämigt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 18 Blev lite sugen på sån där nötcreme i portionsförpackning.. 
Sara

haha, fy f*n va äckligt! 
Nää, gott ju! 
Sara
nä nu gör jag som så att Murmel får lite veterinär mat inatt oxå sen köper jag vetrinär mat i form av torrfoder imorn och sen på kvällen är Madde så snäll att hon kommer hit och inspekterar sjuklingen och sen skriver jag här vad mitt nästa steg är och hur Murmel mår. Sov så gott allihopa och tack för all hjälp! Mvh Jenny o Murmel
Ibland kan ju illrar bli lite lösa i magen när d sker förändringar oxå. Vet att Fiona ofta blir lös i magen efter att tex varit i semesterhem ett tag av stressen och förändringen som blivit under den veckan men de brukar gå över av sig själv. Hon är oxå pigg och glad under tiden så ja brukar bara hålla ett extra öga på henne så hon inte torkar ut utan får i sig tillräckligt med vätska.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Hej igen. goda nyheter; imorse var Murmels avföring nästintill normalt. Brunt istället för senapsgult, utan prickar och hyfsat kompakt. Gissa om matte är glad!!! 
Tack allihopa! Hoppas på att det ska gå bra i fortsättningen oxå!
#24, kan man säg grattis hehe , så härligt att höra ,, jättekul…
Bara en illerägare kan bli så glad över en liten brun skit 
Vet själv sen Bogey var riktigt krasslig i magen.
#26, Hahaha så sant som de e sagt..
Skulle det återigen återkomma så försök fotografera bajset och lägga upp här.
Det finns en speciell magsjuka hos illrar som kan vara riktigt farlig för dom beroende på hur hårt det slår.
Din verkar ju "utom fara" på så vis men det finns illrar som blivit så sjuka att de varit nära att dö. De bajsar gul/orange smörja som är kornig och slemmig och iband är avföringen grön. Avföringen kan se ut så vid andra tillfällen också men den är oftast väldigt slemmig om det rör sig om den magsjukan.
Vissa illrar drabbas hårt. De får även kräkningar och det bara sprutar ur rumpan på dom så att det kan vara svårt att avgöra om det är bajs eller kräks i lådan. En del illrar drabbas lätt och får bara någon enstaka lös bajs. Men de kan båda föra smittan vidare! Tror insjuknandet brukar ske från 24-48 timmar efter att de blivit smittade..
Det finns illrar som föds med magsjukan latent i kroppen. Dessa visar inga symptom men kan smitta andra illrar.
Har man varit på en träff tex och flera illrar blivit dåliga bör ALLA på träffen hålla sina illrar från att träffa nya illrar i 6-8 månader då den smittar extremt länge och smittan inte förs vidare.
Den smittar i huvudsak genom saliv eller avföring.
För några år sedan var det vanligt att magsjukan dök upp efter träffar eller utställningar och den är en stor del till varför jag slutade åka på illerträffar där djuren äter dricker och bajsar på gemensam yta. Och jag skulle aldrig släppa in mina illrar i en "lekhage" på en utställning där inte ytor blir spritade mellan djuren.
Jag känner flera personer som blivit hårt drabbade, där smittan har kommit in i gäng med 2-6 illrar och där kanske bara ett par illrar har visat symptom varav det tex bara har varit en som blivit lös i magen i ett par dagar och en som nästan inte överlevt pga att illern inte kunnat behålla något och blivit extremt sjuk.
Jag vet en tjej som fick mata sin ena iller med en specialblandning i flera veckor för att hans mage tagit så mycket stryk.
Det luriga med magsjukan är att de kan vara till synes bra i magen i ett par dagar men sedan bli lös och slemmig i avföringen igen, och så kan det pendla lång tid.
Nu blev det ett lååångt inlägg och jag säger inte att just DIN iller har magsjukan, bara informerar om att den finns :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#28 tack för infon. 
Men mina övriga 3 illrar borde väl oxå blivit dåliga i magen isf?
Usch, 6-8 månader är lång tid. Jag som brukar se till att mina träffar andra illrar en gång i veckan ca. Kan veterinären se om det är den farliga magsjukan det handlar om?
Finns det nån medicin man kan ge mot den?
#29 det svåra med denna magtsjuka är att den beter sig så oförutsett och att det inte finns nåt man ge mot den eller ens se om det är den magsjukan det gäller.
Nej, det är inte säkert att dom andra visar symptom. Ibland kan de få bara en lite lösare bajs o inget mer.
Ville bara tala om att denna finns. Sedan hur man gör är upp till var och en. Träffar du illrar och någon av de också blir sjuk kanske ni borde fundera över om det kan vara denna magsjuka och då försöka hålla dom utan att träffa andra på 6-8 månader.
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja alltså är det den magsjukan det är frågan om så har han redan smittat ner 10 andra illrar som han har träffat under tiden! 
Nej det får bara inte vara det!!! Men tack för svaren. Jag ska hålla honom under uppsikt.
#31 det är inte säkert alla är smittade, men eftersom symptomen kan vara så milda så är det inte säkert heller någon märker något.
Vi får hoppas att så inte är fallet :)
Sajtvärd på Iller.ifokus