Obduktion
Vad jag har förstått är det ofta viktigt att obducera sin iller om den går bort. Allt för att illerstammen i sverige ska bli friskare och att illrarnas stamtavlor ska innehålla färre frågetecken.
Det här är väl ett ämne som kanske inte är så trevligt att prata om, men jag undrar vad det kan kosta att obducera sin iller?
Det är nämligen någonting som jag vill räkna med i de kostnader som det innebär att ha iller. Jag vill inte att det ska bli så att jag låter bli att obducera (om illern skulle avlida av oklara orsaker d.v.s) bara för att jag inte har pengarna. Finns det någon som har erfarenhet av det här?

Jag tror att det ligger runt en tusenlapp att obducera sin iller. Sedan får man också betala kremeringskostnaden. Den varierar efter hur man vill ha sin raring kremerad.
Vill man ha den separat kremerad och få askan i en pytteliten urna så har jag för mig att det kostar runt 1000 kr till.
Vill man att de kremeras med alla andra kremeringar och inte få någon aska har jag för mig att det ligger på några hundralappar.
Ok, det är alltid bra att veta sånt här, för att vara så förberedd som möjligt.
Betalade 600:- för en samkremering och avlivning för ett år sedan.
Sara

En bra sak är att ha livförsäkring på sitt djur så har man säkert pengar till obduktion då den dagen kommer. Glädjer mig Aelsklinn att du ser på saken på ett så ansvarsfullt sätt.
#4 Ja, på Agrias hemsida kan man ju fylla i för livförsäkring när man tecknar försäkringen. Men jag fattar inte riktigt hur det går till. Man får tydligen själv bestämma ett belopp… Hur funkar det? Skriver man in det belopp som man vill få ut på livförsäkringen? Eller fyller man i så mycket som man ska betala för det per år? Hur funkar det!?
Oftast så brukar ju livförsäkringen vara det man betalat för illern. Men vad jag vet så krävs det att illern är registrerad för att kunna bli livförsäkrad? rätta mig ngn om jag har fel :) vanlig försäkring får man ha utan att illern är registrerad

Som jag har fattat det så måste illern vara chippad för livförsäkringen..?
ja, illern bör vara chippad..du kan teckna en livföräkring på en ochippad iller, men du får inte ut några pengar om djuret inte är chippat och nummret registrerat hos agria när det avlider..
så kan det vara :)
Ok. Men nån som vet nåt om det jag frågade i mitt förra inlägg? Alltså hur det fungerar med beloppen och hur man betalar och hur man får ut på försäkringen etc?

Jag har för mig att det stod i en tråd att det är summan man har betalat för djuret som man får tillbaka.
Hmm för att få ut på försäkringen så behöver man väl ett intyg från veterinären att illern är avliden? (tror jag) kanske oxo orsak (jag antar att ålder inte är godtagbart) och summan är det man betalat för illern, dvs betalade du t.ex 3000 så får du tebaks 3000
Jo, men summan får man ju bestämma själv och då antar jag att de flesta vill ha så mycket som de betalade för illern men att man inte kan få mer (såklart!), eller? Men hur betalar man den försäkringen? Betalar man in den summan i en klump och sedan får man tillbaka den om iller avlider? Eller betalar man lite extra till den vanliga veterinärvårdsförsäkringen när man betalar den (exvis årsvis) eller hur gör man?
nej du betalar inte in den summan…istället läggs 50 - 100 kr till på försäkrinngen per år

Är du med i vissa föreningar så är väl dessutom livsförsäkringen gratis eller iaf billigare? Vet ej dock vilka detta gäller.
#15 medlemskap i vissa föreningar ger 10% rabatt på hela försäkringen

Vet du vilka det gäller Sara?
rätta mig gärna om jag har fel..skaraborgsillern, Stif…vet inte hur det är med Siv…men det är möjligt att även de har….
Får man ut livförsäkringen om illern dör av sjukdom, olycka eller smiter ut?
Sara

Nu har jag inte ännu någon erfarenhet av livförsäkring på iller men då det gäller hund får man ersättning om denna dör eller tvingas avlivas på grund av sjukdom och även om den blir stulen. Ska Chippa Chibby i samband med rabiesvaccineringen och därefter fixa livförsäkring så då ska jag kolla lite närmare vad som gäller för iller. Som tidagare sagt så är chippning ett måste för dom vill ju kunna få bevisat att just det djuret det rör sig om är dött.

ska ropa på mamma när hon kommer hem så kan hon säkert svara på några frågor då hon är ombud för agria =)
#21 kanon!
Puttar upp den här då det är intressanta frågor som ni har ställt
Undrar. Får man inte ut på Livförsäkringen om illern dör av ålder???
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

inte svenskaillervänner ännu men de försöker att ordna till det..

Så här är det med livförsäkringen:
Den gäller tills illern fyllt 8 år.
Om illern dör så kan de kräva obduktion på den. Då bekostar Agria detta.
Det gäller ävn om den dör av obestämd orsak (typ ålder innan 8 år)
Den gäller INTE om illern smiter ut eller blir stulen.
Var det någon fråga jag missat?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack åsa för ditt snabba svar.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jättebra info Åsa!