Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 445 ggr
FerretCrow
0

O.T häst olycka

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article5690772.ab

hitade denna nu och jag måste bara visa er.

Fy fan vad hemskt baar skrek rätt ut då olyckan sker på filmen.

Så hemkt att detta även händer hundar och katter och andradjur utan hem i dessa land =(

Faxlin
0

Usch fy vad hemskt. Och så tragiskt att det inte tas itu med sådana här problem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#1 jo det tycker jag oxå. dom kan ju sätta upp som vilt stängsel vi har så lindras problemet lite iaf

cannaydia
0

inte bara olyckorna är tragiska, det är tragiskt att hästarna är så pass undernärda…

FerretCrow
0

#3 jo men det är ju för att dom är vilda och det finns inte tillräckligt med mat i städerna. och visst det är hemskt det med. men man kan ju inte skylla på människorna för det heller =(

Aviendha
0

#4 Inte? Hur blev de förvildade? Varför skjuter man inte av dem eller förflytar dem då? Vem ska man annars skylla på, det är ju vi (i vanlig ordning) som ligger till grund för det hela.

Zandra---83
0

Ärligt talat är detta inte värre än med alla olykor som vi har med vilda djur. Vi ser inte alla olykor som händer på våra svenska vägar eftersom de inte visas, men ärligt talat händer det djurolykor dagligen här också. Så det är ingen skillnad. Sen just denna olyka försökte de förhindra, men folk ser ju inte mindre än gud vet vad- räddningtjänst var ju där, men folk ser ju inget ändå. Sen att det händer olykor på rallyrävlingar- ovanligt nej- de kör ju mitt ute i djurens rike då.

Så ärligt talat så ser inte jag att detta är någon skillnad när det gäller denna/dessa olykor än vad som händer dagligen här i Svergie, men det råkar ju inte vara hästar- så det kanske är det som gör alla upprörda för här har vi ju inga vildhästar, men vi har andra vilda djur i stället som inte är det minsta skillnad på.

FerretCrow
0

#5 finns ju faktiskt vilda hästar redan innan vi fanns och sedan byggs det städer dom dras till då maten tar slit.

#6 jo men det jag tycker är hemskt är att dom gör inte så mycket åt det. vi har iaf viltstängsel och försöker hålla djuren borta från vägen. nog vet vi att detta händer i sverige, ja alla länder. men frågan är ju vad landet gör åt det så att säga

Sara
0

Att köra på en älg är ungefär som att köra på en häst har jag hört.

Sara

Faxlin
0

#6: Jag tycker det är lika hemskt med vilt olyckor med. Oavsett vad det är för djur faktiskt. Och min reaktion hade blivitlika om det varit en grävling som blivit påkörd. Jag mår så otroligt illa när jag ser vilda djur som ligger på vägarna som folk kört på. Och jag har till och med stannat och fåttklartecken från polis att slå ihjäl ett rådjur som led utefter E4:an. Klarar inte av att se djur lida helt enkelt.

Och i det här fallet hade det åtminstone kunna hjälpa lite med ett viltstängsel. Fast det vet alla som är ute på vägarna här i Sverige att det blir jur påkörda ändå. De tar sig genom eller ut där stängsel slutar. Men det hjälper lite i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aviendha
0

#7 Visst finns det ett vildt bestånd, men det finns en hel del ferala djur (förvildade) som bildat flockar och i vissa fall hybridiserar med de vilda, och de ansvarar vi för. Dessutom så kan man i en stad ta ett beslut om skyddsjakt om poppulationen är för stor, de lider ju själva av det men ingen annan art än vi själva kan välja bort fortplantningen på det viset ;)

FerretCrow
0

#10 nej men som sagt är det ju fel att detta land inte gör något åt det. på detta vis skadas ju både djur och mäniskor =(

Zandra---83
0

Men har sett x antal gånger att folk här i Sverige inte stängt grindar som finns i vildstängslet men också att de mindre rutorna varit upp till istället för ner till och hur smart är det på en skala att inte kunna se till att det hamna rätt. Sen har alla länder sin kultur helt enkelt också- alla ser inte djuren på samma vis och det är faktiskt något vi (som vill se att djur inte ska lida m.m.) får räkna med att det finns. Vissa avgudar djuren/vissa djurarter oh andra bryr sej inte- vilket tillhör landets kultur och så kommer det alltid att vara. Personligen tycker jag inte det är värre med en påkörd häst (även om jag älskar hästar) som ett annat djur här. För min del är det ingen skillnad, men som sagt så har alla länder inte samma kultur när det gäller djur och det har vi inte rätt att kräva heller- för då skulle de andra kunna kräva det samma av oss- att varför ska vi bry oss om djuren.

FerretCrow
0

#12 nej vi alla kan nog hålla med att en häst som blir påkörd e lika illa som en katt, hund eller älg etc… men nu hittade jag just denna film som det var hästar i.

JossanH
0

#6 Precis!

och jag tycker att det i allra högsta grad beror på människor. oavsett om det är förvildade hästar som blivit övergivna eller vilda hästar som tagit sig in i städerna så beror det ju på människor! Det är ju knappast hästarna, älgarna, igelkottarna eller whatever som byggt städerna och skaffat motorvägar…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
0

Att hålla (såpass stora) djur ifrån vägarna ligger ju inte bara i djurens intresse, utan även människorna - det är ju farligt för bägge parter med (vilt)olyckor.