varför??
mercedez har börjat att sluta gå på lådan:( jobbigt, hon har två toalådor, ena lådan är det träpellets i och den andra är det kattsand i men ändå går hon inte på lådan,
Hon brukar gå i den med kattsand i men såfort hon har bajas i den 1gång så går hon och sätter sig på hennes filt som vi har under sängen precis brevid den andra toalådan=(
Någon som vet något man kan göra eller är det bara för att vi har flyttat hem till mina föräldrar men det var för 2månader sen men att det kansek ahr kommit nu?? eller är det helt enkelt bara trots?
Någon som vet eller har tips om annat matrial man kan testa,
Nicki har också slutat gå på lådan, hon var jätteduktig förut men helt plötsligt vägrade hon. och jag kan inte förstå varför
bah!
Nicki har också slutat gå på lådan, hon var jätteduktig förut men helt plötsligt vägrade hon. och jag kan inte förstå varför
bah!
#1 visst är det jobbigt när dom helt plötsligt slutar gå på lådan
kanske utöka med ett par till toalådor tills det att hon fattat galoppen igen?
Du kan köpa billiga lådor på Ikea på barnavdelningen. Lådan heter trofast och kostar bara 19:-st. Jättebra att ha ett gäng hemma just ifall man behöver :)
Kanske ska göra om sovfilten under sängen till en matplats?
Om mina har fått för sig att en plats som inte går att ställa en låda på, är en toalett har jag alltid gjort om den platsen till matplats och det har funkat fint :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Välkommen i skitgänget hahaha, jag har Kahn och Tilly som slutar gå på toan om där är mer en bajskorv där i. Då sätter dom sig hellre utanför, och jag har massor av lådor dom har tillgång till. Lådorna står överaltt tycker jag, så det borde finns någon dom kan gå i. Mina lådor står som följer.
1 i hallen
1 i köket
2 i mitt sovrum, 1 precis innanför dörren och 1 under sängen
3 lådor i buren, 1 på varje plan
2 i storarummet, 1 vid datorn och 1 vid bokyllan
1 ute på balkongen
Totalt 10 lådor, så man tycker att en av dom borde passa herr Kahn men icke sa nicke. Ska väl också tillägga att dom rensas en gång/dag (ibland 2) och dom töms helt och hållet ca en gång var 14 dag . Dom tvättas då först av med en svag tvållösing med några droppar ättika och sedan sköljs dom noga med varmvatten.
Fotot är på min allra första kull där Ronja var mamman, tror det är Rigel som är på lådan och visar hur duktig han är.
Jobbigt när dom ej kan sköta behoven i lådan men som nån skrev, lägg ut mat på de ställe Mercedez vill göra de. Bättre att ha illerfoder överrallt än de andra hehe, Varför hon helt plötsligt vägrar e svårt att säga, Hon verkar vara som vanligt annars ?
#5 haha Tack :P
#6 jag tycker hon är sig själv inte mer än att hon är förkyld just nu, Hon har mat lite överallt i rummet men ändå skiter hon där varken sig hon har en sovplats där eller mat så gör hon det på golvet iallafall=(
Ni tror inte att det kan vara för att vi inte berömer henne varje gång hon går på toa??
Precis som hos alla djur kan ett bra beteende avta när djuret, i detta fall illern, känner att den inte får ut något av det. Djur (även vi) är väldigt själviska och behöver tjäna något på det dom gör och det kan vara allt från en annan individs kärlek, eller respekt eller godis eller lek osv. Ofta är vi bra på att berömma och belöna illern i början när vi lådtränar den och blir sedan väldigt slarviga med att fortsätta belöna och berömma ibland. Man skall naturligtvis inte behöva göra det Varje gång men det är viktigt att tala om för illern att det är lika bra nu som då.
Sedan behöver det naturligtvis inte handla om det utan det kan finnas en rad andra anledningar till att hon slutat gå på lådan.
#7, testa att beröm henne när hon går på lådan o se om det blir bättre, alltid värt ett försök.
#9 berömde henne idag när hon gick på toan, sen andra gången hon skulle gå på toa kollade hon först på mig sen gick hon på toa och jag stod och kollade på henne och berömde henne sen då vart hon jätte glad och började vifta på svansen=)
#10, hehe se där, det kanske hjälper trots allt. får hoppas på de.