Svarta prickar?
Miilo har börjat byta till vinterpäls nu och är lite päls lös på svansen som han brukar vara då han fäller.
Men nu igår såg jag små svarta prickar i huden? detta har jag aldrig reagerat på tidigare.
Vad kan det vara ?
Ser de ut som små pormaskar? Isf är det väldigt vanligt, exakt vad de består av kan jag dessvärre inte svara på, hudfetter och liknande antar jag, men de är ofarliga.
Paulina

#1 jo det ser precis ut som svarta pormaskar som vi människor kan få. men då kan jag iaf vara lugn. har aldrig haft detta på någon av mina illrar därför blev jag fundersam. men ska hålla koll för säkerhets skull =)
Gud va bra att jag såg den här tråden! Har precis lagt märke till det på min iller, dom där små svarta prickarna och undrade vad fasiken det är. Men det är nog ingen fara då =)
Oftast brukar de sitta på svansen, vet att jossan lade upp en jättebra bild på detta, men jag kan för allt i världen inte minnas vad det var i för tråd 
Paulina

Säger som Aviendha, det har funnits hur bra trådar och bilder som helst på detta. Menvad de heter eller finns vete fåglarna. Så trist när inte sökfunktionen fungerar som den ska.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jo jag kan heller inte knäppa något kort då jag har så dålig kamera
Hittade en halvkass bild, prickarna är inte alls framträdande, men de kom senare :P
Paulina

#7 jo men det där är ganska likt.
Kanske dum fråga men, Tappar dom pälsen på svansen för de ? E de nått som bör åtgärdas eller försvinner de av sig själv?
Att jag undrar e för att jag har en bekant som har iller o hon har tappat päls på svansen o hade svarta prickar .

#10 varför får dom detta ?
JA, man måste inte se pormaskar för att de ska tappa pälsen på svansen men det är vanligt förekommande.
Oftast blir huden över väldigt fet pga överproduktion av fetter så vill man KAN man tvätta av med laktacyd tvål, oparfyrmerad för att det ska bli lite lättare för huden att andas, men de svarta prickarna försvinner inte!
Sommarsvans kan vara ett tidigt tecken på binjureproblem, men man behöver inte gå i taket för det. sommarsvans är väldigt vanligt förekommande och alla mina 3 har alla haft det i någon grad, varje sommar, från deras första eller andra levnadsår.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#12 om det tvistar de lärde :) Tror att det mycket väl kan bero på hormonproduktionen i kroppen, och jag vet inte om detta är vanligt förekommande hos illrar som är okastrerade?
I vilket fall så vet jag om de som har sina illrar med mer naturlig ljus och svalare som har visat mindre tendens till sommarsvans eller där de helt slutat få sommarsvans. Har tyvärr inga konkreta bevis utan bara vad folk själv har uppmärksammat..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13, hur får man bort prickarna då ? Kallas det "sommarsvans" ?
#12, hoppas de e okej att jag lånar din tråd hehe.
En sak till :)
Sommarsvans kan se väldigt olika ut för olika tillfällen! Endel gånger tappar de så mycket att nästan hela svansen blir kal och ibland tappar de så lite att man bara ser antydan till håravfall och svarta prickar när de burrar upp svansen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15 Man ska inte försöka få bort prickarna! De försvinner när illern byter till vinterpäls.
Det kallas för "sommarsvans" eller "råttsvans".
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17, aha tack för svar.
OBS!!! OBS!!! OBS!!!
Tappar de päls från svansen och upp på ryggen borde man åka till en veterinär- då det är starka symptom på binjuresjukdom!
Sajtvärd på Iller.ifokus
OBS!!! OBS!!! OBS!!!
Tappar de päls från svansen och upp på ryggen borde man åka till en veterinär- då det är starka symptom på binjuresjukdom!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#20, tack..
Bra att du kom jossan, precis de bilderna jag menade! :)
Paulina

#14 jo men då blir det ju kanon om det är så då kanske det blir bättre nu när mina får andra rutiner eller vad man ska kalla det. Miilo är ju okastrerad så det kan ju fallet vara och det är bara längst ute på svanstippen. Men misstänker jag binjure och att pälsen försvinner mer blir det vetten direkt =)
putt
Sajtvärd på Iller.ifokus

#24 ?
#25 Hon puttade upp denna för en annan eftersom denna tråd innehöll relevant info :)
Paulina

#26 jaha tänkte bara checka då jag ibland glömmer att svara folk i mina egna trådar å brukar dom puttas upp=)