Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 676 ggr
LinaN
2009-08-23 19:28
0

Introducera illrar

Hur gör man bäst?

vi har fått en lekdejt med en bekants iller, en kastrerad 2 årig dam. Våra är ju kem-kastrerade och ca 1 år+. Men hur bör vi bära oss åt?

min första tanke är ju lekhagen och sätta den som avspärrning i halva lägenheten, dvs mina tjejer på ena sidan, och den andre på andra sidan. Så de får lukta på varandra genom staketet. Men förr eller senare vill man ju att de ska gå ihopa. Annars tappar man ju litet meningen med lekdejter.

Men sen då? detta är ju ett kapitel som jag inte har någon som helst koll på.

Hundar tar man ju iväg till neutral mark, men två illrar i sele som ryker ihopa är ju inte det lättaste att trassla ut i värsta fall.

tankar, idéer, erfarenheter?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

mandariiin
2009-08-23 19:56
0

jag ha gjort som så att jag låter den nya illern bo i en stor kaninbur ute i köket (illrarnas rum) första dygnet, eller något längre. försöker sen ta ut dom tillsammans, men inte så att dom kan röra vid varandra. sen släpper jag igentligen bara ihop dom, och håller koll. dom brukar lösa det ganska fint själva. men man måste vara beredd på skunk, bajs och skrik.

fast det kan vara väldigt svårt att få ihop dom över en dag. för atts en ta isär dom igen. för då måste du kanske gå igenom hela processen igen nästa gång dom träffas. fast det är väldigt olika. mina monster måste jag köra riktig indroducering varje gång dom träffar någon annan, oavsett om dom träffats 40elva tusen gånger tidigare.

UlrikaD
2009-08-23 20:15
0

Det allra bästa är att köra neutral plats. Om de kan träffas hos någon ingen av dem har varit hos förut. Illerträffar brukar ju vara perfekt att träffas på. Brukar sällan vara bråk där.

Nackdelen med att dela av är att man i vissa fall triggar illrarna istället. Då vill de mucka gräl genom gallret istället.

Jag hade släppt ihop dem helt enkelt och kollat vad som hände. Hamnar den ensamma tjejen i underläge, ta bort någon av dina en stund så det stabiliserar sig och försök igen.

Jag kan tex inte släppa in en ensam iller i min flock här, det skulle ju bli slakt. Men när jag passade Sarae:s valp-gäng (8st) då släppte jag bara in hela gänget. Det blev aldrig något bråk för då var de lika många på varje sida så att säga.

LinaN
2009-08-23 22:38
0

okej.  tack för råden så långt.

jo det är litet vanskligt med att introducera o sen dela på igen. Men det hade ju vart guld värt om de kunde komma överens och leka.

Fler tips och  tankar?

lekdejten ligger ju en och en halv månad in i framtiden så det är en stund kvar. ^^ det är dags sen när vi flyttat till nya lägenheten :D *dansar* bara 1 månad kvar! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.