Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 521 ggr
tokage
0

Då var det dags igen..

Jahapp, lyckades få en tid hos veterinären idag till Cinka igen.

Hans öra blir aldrig bra, och det är så otroligt frustrerande :(.
Högerörat är hur fint som helst men vänsterörat har alltid varit fullt av mörkt kladd. Jag förstår inte vad som är fel, vänsterörat blev bra av första stronghold kuren, men högerörat har inte blivit bra ens efter jag tror det är 3 eller 4 behandlingar.

Det känns så hopplöst om jag får ännu en stronghold kur, men vi får väl hoppas att det blir bra. Måste vara jobbigt för lilla Cinkajou också, även fast han inte kliar mycket alls som han gjorde första gången. Men skabb verkar vara lurigt!

Den här gången är jag iallafall utrustad med sommarjobbets lön, så de får kolla allt, kosta vad det kosta vill, haha! Min lilla vita fluff ska bli bra!

sarae
0

skulle kunna vara så att han har svamp iörat, inte skabb. Men det ska veterinären kunna kolla.

Loveferrets
0

Förstår dig, Simon hade börjat med kladd i öronen oxå så tog jag lite grann med en toffs o tog bort de, efter de bytar jag hans sängkläder ofta o det verkar hjälpa, kanske du ska prova ? Sa vett att det var skabb som Cinka har ?

tokage
0

#1 jo precis, en gång bad jag henne kolla efter svamp också men hon hittade inget. Men ska be henne kolla en gång till!

#2 Ska testa, ja alla gånger vi har varit där så har dom sagt att det var skabb :/

Loveferrets
0

#3, ja nu vet jag inte om de hjälper mot skabb precis men det är ändå värt att testa, för i Simons fall hade han bara lite smuts hehe.

Lycka till o få ordning på ohyran..

Aviendha
0

När de kollar honom så be dem konstatera skabb åtminstånde, och svamp som sagt. Påtala (om de inte finner något av det) att det måste finnas en anledning till att ena örat är som det är, och berätta hur det vart tidigare.

tokage
0

Nu har vi varit där, hon kollade och hittade varken skabbdjur eller ägg. Hon kollade även igenom hans journal och såg att han hade gått på många stronghold kurer. Så vi fick hem örondroppar så ska vi behandla för svampinfektion :)

Det är så skönt att få något annat än stronghold, jag känner att det här borde hjälpa! :)

Loveferrets
0

#6, hoppas de här dropparna hjälper nu då, men som jag skrev förut, tvätta gärna hans "sängkläder" ofta oxå.

Norrskenets
0

Rasmus fick öronskabb i början av sommaren och tack vare mitt fickmicroskåp så kollar jag då och då. Tack vare det upptäckte jag ägg/några alldeles nykläckta skabbdjur i Rasmus öron och beställde genast tid hos vet åt alla tre. Såg att bara Rasmus hade men behandlade alla tre på en gång så dom inte skulle få det sen.

Efter att Rasmus hade haft öronskabb så fick han mörkbrunt vax ändå och jag har som sagt ett fickmicroskåp så jag visste att det inte var öronskabben som kommit tillbaka. Sa till veterinären som ändå dubbelkollade och konstaterade att jag hade rätt i att det inte fanns varken skabbdjur eller ägg så jag fick hem droppar för svampinfektion och efter kuren så var Rasmus öron mycket bättre=)

tokage
0

#8 Åh, det låter precis som hur det är med Cinka :). Har behandlat imorse och nu på kvällen, hoppas att det blir bättre sen! :)

tokage
0

Tänkte bara uppdatera lite, har behandlat honom i 6 dagar nu, nu märker man ett resultat!

Det är inte alls lika mycket svart i örat, men det som märks mest är att han inte är lika känslig vid örat. Förut gick det knappt att röra hans vänstra ytteröra, men nu så verkar han inte tycka att det är lika obehagligt alls.

Det är skönt att äntligen få se resultat, det är nog den bästa födelsedagspresenten, haha, fyllde år i fredags men jag tror att det var en lika stor present för mig som för Cinka, han verkar må mycket bättre nu! :)

Loveferrets
0

Så skönt att höra, hoppas ni inte får tillbaka eländet igen,