Allergisk iller
Är det någon här inne som har en allergisk iller?
Min Indra misstänks ha en allergi som visar sig genom att hon kräks lite då och då. Min veterinär har gett mig rådet att prova lite olika foder för att se vad som fungerar bäst, och menar att det brukar vara proteinet i maten som djur oftast blir allergiska mot.
Efter att ha kört med FC ett tag är det nu dags att byta foder igen eftersom kräkningarna fortfarande inte upphört helt (men blivit bättre). Jag har fått rådet, av bland annat veterinären att ge henne Hills Z/d low allergen för katt. Äter hon det och blir kräkfri kan man alltså vara säker på att det är en allergi, och hon skulle kunna äta den maten hela livet.
Så, idag köpte jag mig en påse. Men när jag läser innehållsförteckningen känner jag mig tveksam. De två första ingredienserna är spannmål och vegetabiliska proteinextrakt, därefter kommer kött mm. Totalt är det 36,5% protein, endast 14,7 % fett. Fettet kanske man kan komplettera genom annat.
Vad tror ni? Jag är medveten om att detta inte är något foder man skulle välja till en iller utan problem.. men i mitt fall..? Jag är sååå kluven till hur jag ska göra.

vilken söt bild :)
vi vet inte om vi vågar ha en gran hemma med våra :)
tyvärr har jag inga goda råd att ge dig, hoppas att det löser dig för tjejen någon gång dock :)

#1 Tack.. hon är mycket intresserad av att samla in kulorna :)
Är jag helt ensam om detta? Någon borde väl ha någon erfarenhet av sånt här.. *suck*
jag har bara erfarenhet av allergi hos hund…han tålde ingenting, men det han var minst allergisk mot var lamm, så han åt det samtidigt som han fick sprutor varje vecka för at sucesivt trappa ner. Idag äter han allt och tar inge sprutor….men för iller vet jag inte. men jag tror att det kan vara värt att köra på allergi foder för katt, de finns flera olika…kanske har de olika innehålls förteckningar? Fettet kan du kanske få ihenne genom laxolja? eller rent animalsiskt fett? kanske kan man smälts ner det…å blanda med foder? ..bara spånar lite…men jag tycker absolut du ska prova med det fodret…

nä då vi hadde för många årsedan en iller som var allergisk mot gräs o mat tyvärr så kommer jag inte i håg vilken mat hon fick för detta är över 13 årsedan .
Men vi fick åka till djursjukhuset o köpa en speciell mat där.
ska försöka att ta reda på vad den maten hette som hon åt .

#3 jo, laxolja funkar ju. Det får hon redan nu och hon älskar det. Såg ingen annan sort än det jag köpte, men det kanske ska finnas.. Jag gillar när du spånar! 
#4 Ja det hade varit intressant att veta vad det var för foder du gav då. Ganska längesedan men ändå!

Har du provat att försöka få honom att äta "naturligt foder". Dvs typ rå kyckling/kött. Jag inser att det kanske är svårt att bara leva på det, men kanske som kompliment till kattallergifodret.

En allergisk iller som inte tål protoiner ska inte äta rått kött utan detta sk kokas.
Vad jag kommer i håg så fick Samatha alergi spruta hon fick i början varje v i 1 år sedan 4 ggr per år.
ska även där försöka att hitta vad hon fick
ja…kanske testa kokt lamm kött eller kalkon? även om inte kokt kött e vad man rekomenderar till iller så kan kanske det hjälpa….blanda ut det med laxolja å något med fibrer i…kanske kruskakli…eller nått annat..för att tarmen ska funka….+ lite rent fett som smälts…
undvik fläskkött….möjligtvis oxkött….
återigen bara spånar ;)

Tack vad snälla ni är som kommer med tips, förslag och ideer!
#6 Det är en tanke jag också har, att jag kan ge henne rent kött vid sidan av ibland. Tillagat på något bra sätt.
#7 Det där med sprutor var ju intressant. Min veterinär har varken pratat om allergitest eller sprutor utan har bara sagt att jag ska testa olika med med olika proteiner i. Ska kolla upp det med dem. Sara nämnde ju även att den hunden fick det.
#8 Vad är kruskakli? :)
Men vad tror ni om att det är så pass mycket spannmål och vegetabiliskt i allergifodret? Kan det vara farligt för henne även om jag ger tillkott av det andra?
kruskakli är en grov vetekliprodukt. Lämplig att använda för att öka kostfiberinnehållet ;)
Anledningen till att hon regerar på fodret e förmodligen för att det finns så otroligt mycket olika saker i det…mycket utav det framgår inte utan innehållsdeklarationen..det kan ju vara vad som helst hon reagerar på eller en sammansättning av x antal ingredienser..därför kan det vara smart att köra med "ren" mat där du själv kontrollerar innehållet så att säga…bara för att klura ut vad det är hon reagerar på om inte annat.
Så gjorde vi med vår hund, kokt lamm med fullkornsris eller vad det nu heter….an regerade även på det, men bara svagt, och med allergi sprutorna så lärde sig kroppen snart att inte reagera på det, och successivt introducerade vi annat kött….
kokt kött är mildare mot magen än vad rått kött är, även om det som sagt inte är naturligt för en iller så kan det vara värt att testa…även kokt kyckling….
håller på och fjantar runt lite på olika iller sidor å läser om allergi…på flera ställen rekommenderar de att ge illern "chicken gravy"/"chicken soup"…det ska tydligen vara bra för ellergiska illrar….finns recept på det här på forumet
Sedan har proplan (purina) även haft ett foder med kalkon och vete eller nått som tydligen skall vara bra för allergiska illrar…hittar det bara inte här i sverige än….
Även foder med lamm och ris ska vara bra

Det svåra tycker jag är att bestämma mig fär vad jag ska göra. Det tar ju minst 6 veckor att testa ett nytt foder, och ska det testas på riktigt krävs det att jag bara ger henne det och inget annat.
Först tänkte jag att det kunde vara kyckling eftersom det är det protein hon har växt upp på till största delen. Därför gav jag henne FC med kalkon. Trots att det fortfarande är fågel så har det blivit riktigt mkt bättre. Hon är så att säga stabil nu med kräkningar som kommer mkt mer sällan än innan och resultatet av en kräkning är knappt värt att torka upp längre.
Men jag vet ju inte ens om min kycklingteori håller.. det kanske är något helt annat. Men nu har hon inte fått kyckling i mat eller godis på hur länge som helst.. vågar inte prova ge henne det. men det är kanske det jag borde för att se hur reaktionen blir. Reagerar hon inte mer än valigt har jag ju såå många fler fodersorter att välja på igen..
Babbel babbel.. det jag egentligen vill ha sagt är att när jag bestämmer mig för nästa steg måste jag hålla mig till det ett tag för att det ska få en chans att ge resultat.En sak i taget.
Som tur är tror jag att det är jag som mår mest dåligt och oroar mig för detta än vad Indra gör. Det känns bra iaf!
Jag läste just på någon sida att foder allergi hos iller oftast är en allergi mot majs gluten!! (eller vad det nu heter) Så vad man ska göra är att undvika majs och även olika typer av säd..istället skall man ha ris…. det kan ju vara majsen hon inte tål?

Åh jaså! måste genast kolla innehållsförteckningen på mitt foder!

hmm.. stod inget om majs i innehållet på något av de torrfoder hon har fått innan.
mm men jag har för mig att det ska finnas majs i FC trotts allt…
har kollat å det finns ingen majs i den…därmot finns det "fullkornsvetegryn"..det innehåller gluten..om det nu e det hon kan vara allergisk mot? suck…blir snurrig i huvudet ;) du kanske ska testa att ge egen mat…bestäm dig för nått kött (som hon kan tänkas äta) å så får ni kämpa er igenom ett par veckor…
har du prata med Torkel Falk?

Jag har pratat med honom en gång men det var längesedan, innan hon behandlades mot helicobakter så att det kunde uteslutas. Kan vara bra att kontakta honom igen kanske..
Visst är det en djungel detta! phu! Sara, du är Guld värd för att du lägger ner tid på att hjälpa oss!!

det finns väll inte gluten i majs?
Har själv nyligen fått veta att jag är gluten allergiker (led Väldigt länge innan dom kom på vad det var)
Och allt vanligt vetemjöl ersätts ju oftast med majsmjöl i glutenfria produkter… eller är jag helt ute och cyklar?
det är något som kallas för "corn gluten meal" som finns i majs…det kan ju vara jag som översätter fel….det är iallafall det som är på engelska som de ska vara lätt för illrar att bli allergisk emot ;)

Aha okey, för om det är som för människor så tål man majsmjöl . Aja krångligt det där, jag kan ingenting om min egna allergi nästan :P. (undviker bara allt som har med "vanligt" mjöl att göra, det är enklast så :P)

Nu har jag nog bestämt mig för en strategi iaf. Det är ju uteslutningsmetoden som gäller för att komma fram till vad det är. Så jag börjar med proteinerna. Jag kör ett par månader med allergifodret. Kräkningarna bör ju upphöra då. Jag får helt enkelt hålla koll på henne så att hon mår bra och får behålla vikten mm. 
Hjälper det inte så får jag prova ett annat protein och därefter börja laga egen mat utan ex gluten osv om det inte hjälper. Jag hoppas innerligt att detta ska gå bra, hon kan ju inte kräkas hela livet…

Hann knappt testa allergifodret innan det låg kräk över hela köket igen. Min stackars älskade gumma. Hon fick så väldigt lite att börja med men ändå denna kraftiga reaktion. Avföringen fick inte heller någon fin färg eller konsistens.
Inatt har jag varit upp och gett henne vätska flera gånger som hon fått behålla. Jag har även börjat ge henne små bitar mat som är uppblötta i vatten som hon smaskar i sig. Hade fått en tid hos vetten nu på morgonen men jag avvaktar lite för nu känns det som att hon är på bättringsvägen igen..

Jag tänkte på en sak.. om hon har varit dålig länge och kräks lätt nu så kan det ha blivit sår på magen. Jag tycker nog att du ska ta en tripp till veterinären och utesluta att hon inte har magsår.
Har du märkt något av att hon "smaskar" med munnen även när hon inte äter? Typ att hon gnisslar tänder?
håller tummarna att allt löser sig för dig hannis och din indra
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#24 Du tänker helt rätt! Hon har en typ av magsår. Hon har testats och har en lindrig eusinofil kronisk gastrit. Denna uppstår på grund av helicobakter eller allergi. Hon har behandlats mot helicobakter, men kräkningarna upphörde inte utan fortsatta som vanligt. Därför är det nu foderallergi som är kvar. Därav alla mina foderdiskussioner.
Om Indra inte blir "stabil" igen, med kräkningar som kommer väldigt sällen, kommer antagligen en behandling påbörjas som får hålla på hela hennes liv. Då dessa mediciner kan ge många biverkningar har vi i råd med veterinären valt att vänta med att sätta in dom så länge hon inte lider av sina problem. En sådan här kräkatack är ju klart att hon lider av, men det är redan bättre nu när jag börjar ge FC igen i små portioner. Så nu vill jag inte äventyra hennes hälsa med att byta foder igen utan fortsätter med det så länga påsen räcker.
#25 Tack Madde!

Vad fick du för behandling och hur länge? Magsår måste ju behandlas under en lång tid.

#27 väldigt länge fick hon medicin speciellt för magsår.. hmm..zantac har jag för mig. Sedan bytte vi mot vanlig pepsid ett tag då det var mkt svårt att få i henne zantac som ju är vätska. Detta fick hon ett tag tre ggr om dagen, men det trappades sedan av.
Den andra behandlingen var hemsk att ge, alltså som skulle vara mot eventuell helicobakter. Då fick hon vetrimoxin (smakade gott enligt Indra) och flagyl (som hon hatar mest av allt i hela världen skulle jag tro). Dessa båda fick hon tre gånger om dagen i två veckors tid.
Det kan ju vara så att man river upp magsåren på vid sådanna här kräkningar igen. Samtidigt är det inte bra att hålla på för mycket eftersom det gör det svårare att smälta maten om jag förstår rätt.

Man ska vara väldigt försiktig med kräkningar när man har haft magsår. Magsyran är så stark och det blir obalans i kroppen när man kräks så där.
Jag kan bara prata för mig själv. Jag fick magsår och kunde inte få ner en matbit utan att kräkas som en galning. Varken mat eller dryck gick ner. Det gick fort och jag blev snabbt uttorkad. Jag fick äta magsårsmedicin i 3 månaders tid.
Tänk på att hålla koll så inte din raring blir uttorkad, det går fort när de kräks så där. Du kanske måste åka in för att vätska upp henne. Hon ska då ha massa vätska i nacken och b-vitamin samtidigt.

# 29 Tack Nettan! Bra att höra om andras erfarenheter. Låter inte kul alls.
Jag är väldigt noga med att kolla så att hon får i sig vätska, och hon vill gärna ha det oxå. Andra gånger har hon fått vätska under huden när hon varit dålig. Nu får hon behålla allting och känns inte uttorkad så nu tror jag inte det behövs. Hon är hungrig också, vill ha mycket mer mat än jag ger henne och jag tror det är ett gott tecken. Väntar bara på en bajs, sen så kan jag nog sluta oroa mig för den här gången.

Stackars lilla Indra. Vill du ringa och prata så har du mitt nummer.