Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 697 ggr
tortoise
0

revir/vaktning

brukar illrar vakta sitt revir? och hur mycket vaktning ska man tillåta? bara undrar. love har nämligen börjat vakta allt! han vaktar mig, lägenheten, uteburen,Alice, allt som han ser som sitt. Problemet är att han gör det väldigt intensivt och har inte alltid koll på att han inte är störst. Hitills har jag kunnat avstyra ganska många utfall men år lite orolig att nån gång inte hinna när han "vaktar" mot tex en hund. Dessutom kan han bli som fixerad av ljud utanför ytterdörren- han krafsar och flåsar oavbrutet vid dörren, han kan göra det i timmar om jag inte stoppar honom- nån som har lite tips?

ferretgirl
0

Hur gamal är han, och är han kastrerad eller inte?? Vet att hanar kan bli vaktiga av sig om dom är okastrerade, min Kahns pappa vaktade sin mamma från allt och alla innan hon kastrerade honom. Kan vara något sådant, Camilla kunde inte gå en meter utan att Baloo var henne i hälaran eller la sig rakt över hennes fötter. Så är din Love inte kastrerad, så gör det, då tar det en eller ett par månader innan hans hormoner är nere på normala nivåer igen, och han slutar att vakta.

Fruttisen
0

Jag har två kastrerade honor och dom vaktar minsann sina domäner- under soffan, längst ner i hallgarderoben och i transportburen. Sticker man in handen där får man skylla sig själv! Jag anser att det är deras frizon och har inga problem med det, däremot är det lite lurigt när Min strumpa har försvunnit under soffan….

Aviendha
0

Mina vaktar på det viset att om något som luktar annorlunda kommer in så ska det sniffas på och pungas. Luktar det iller så bajsas det på dörrmattan - där doften kom in.

Ang kraffset, kan det vara understimulering? Grävbehov? Minns en som hade ett "grävmongo" som lugnade ner sig, den illern var verkligen helt obstinat med grävandet. Men jag kan inte riktigt svara på vad hon gjorde för att lugna ner det hela..

tortoise
0

#1-2 Love är 1,5 år och kastrerades i april, han vaktade lite innan oxå men det har blivit värre efteråt, fast han gör precis som Baloo, är med mig överallt, han hatar om jag går in i ett rum och han inte får gå med…! Jag tycker att det bara är bra att de har "sina" ställen och saker som vaktas, de måste de få ha, men Love har verkligen gått över till att vakta allt! Om en vecka ska mina grannar vara illervakt tre dagar, förra gången gick det jättebra, för de är inte rädda för när Love och Alice testar dem, men då vaktade inte Love lika mycket.. Det roliga är att han tillåter folk att komma inpå hans revir- men de kommer inte lika enkelt ut! jag ska nog beväpna dem med godis för säkerhetsskull!

#3 beteendet med att bajsa på mattan är Love på pricken! alltid innanför ytterdörren! och precis bredvid finns en annan viktig sak- en sovpuff! Så att han kan vara "stand-by" hela natten lång..=)!

krafset kanske kan vara grävbehov- ska göra en grävlåda och se vad han gör, han tycker mycket om att gräva utomhus så han kanske vill gräva mer?

Loveferrets
0

När jag varit borta mycket så gräver Simon i sin toalåda men aldrig när jag e hemma, tror det är protest hehe.

JossanH
0

Det där med att krafsa och flåsa är något jag har förskt komma underfund med varför dom gör. Pegasus gjorde så vid ett fåtal ggr på min balkong där jag bodde förut. Han gick ut grävde vid lilla springan som fanns och flåsade och flåsade med tungan ute.
Samma beteende har både han och Triton (emellanåt) när vi åker bil och dom vill ut. Gräver, gräver och gräver och flåsar (nästan hyperventlilerar) med tungan ute…
Kan det bero på att de hetsar upp sig över något? Mina kanske hetsar upp sig så mycket när dom blir instängda och Love pga att han får för sig att han vill ut för att beskydda kanske och därför hetsar upp sig så mycket vid dörren?

Sajtvärd på Iller.ifokus

tortoise
0

#6 det är precis så som Love gör, enbart kvällstid han gör det oavsett om de har varit ute i sin utebur en hel dag och precis kommit in, eller varit inne en dag. Jag har prövat att gå ut och gå med honom när han håller på som värst, men han börjar direkt när vi kommit in igen..!

Sara
0

Det där med att toa vid ytterdörren är de riktigt duktiga med här oxå, tyvärr prickar de inte lådan som jag ställt brevid dörren.

Jag har en stor sovfilt vid dörren också och om den ligger brevid hela dörren (för att skydda mot bajs) så bajsar de på filten. Det är enda filten de bajsar på, på andra ställen fungerar det att lägga en filt.

Sara

Fruttisen
0

Mina krafsar på sovrumsdörren när maten tagit slut under natten! Så söta. Har nämligen inte så mkt i torrfoderskålen eftersom jag tvättar av den dagligen…smartingar!

tortoise
0

Tog med min lille "vaktis" ut i trädgårdslandet, tyckte att jag hade hittat världens största grävlåda för att stilla ett eventuellt grävbehov, dessutom behövde jorden vändas så det gjorde ju ingenting om Love hjälpte till…inte då! för på andra sidan trädgårdslandet fanns ett sorkhål- mycket mindre och mycket roligare! men han grävde iallafall..Länge! och har inte krafsat vid ytterdörren på två dagar!Skrattande