Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1891 ggr
StrumpanIller
0

illerallergi hos bebis?

Någon som vet hur allergi mot iller yttrar sig hos spädbarn? Jag har en 6 veckor gammal bebis som för 2 veckor sedan fick röda utslag på hela kroppen och i ansiktet. Utslagen är fortfarande kvar. Enligt barnavårdcentralen kan det röra sig om allt från hormonomställning till mjölkallergi. Jag hoppas verkligen att hon inte är allergisk mot vår iller.

Aviendha
0

Det är ju så olika från person till person hur man reagerar. En läkare borde kunna ge bättre svar på detta än vad jag kan.

Satmaran
0

Röda knottriga utslag över hela kroppen på ett spädbarn, brukar vara helt vanliga mjölkutslag, dessa försvinner ganska snabbt :)

Allergier mot djur visar sig i regel inte så tidigt i livet. tvärtom, så är det nyttigt för barn att komma i kontakt med djur, just för att inte utveckla allergier :)

Lycka till med lilla bebben!

ferretgirl
0

Det finns även en barnsjukdom som heter 3-dagars feber, denna påminner lite om rödahund med röda märken över hela kroppen och febertoppar upp till 40*. Här är hur dom uppstår och vad du ska göra. Föruton 3-dagarsfeber finns det också rödahund och mässlingen som smittar även små barn som bebisar. Men egen dotter fick rödahund som en 5 månaders baby och mässlingen som 1 åring. Hon fick även 3-dagarsfeber när hon var 2-3 månader gamal.

Hur yttrar sig 3-dagarsfeber?

Inkubationstiden, det vill säga den tid som går från det man smittats till det att sjukdomen bryter ut, är 10-15 dagar.

• Först får barnet plötsligt hög feber på upp mot 40 grader som varar i cirka 3 dagar.

• Det är inte helt ovanligt att febern utlöser feberkramper som kan upplevas som mycket dramatiska och alarmerande. Feberkramperna utlöses inte av tredagarsfebern som sjukdom i sig, utan av den hastiga och höga febern.

• När febern sjunker igen, nästan lika fort, kommer utslagen. Dessa börjar oftast på kroppen och sprider sig härifrån till armar och ben. Barnet får dock sällan utslag i ansiktet.

• Utslaget är nästan blekrött, prickigt och kan ha små blåsor. Utslagen finns kvar i 12-14 timmar. Sedan är sjukdomen över.

Hur får man röda hund?

Röda hund är en droppinfektion. Det betyder att den överförs från sjuk till frisk genom mikroskopiskt små droppar i utandningsluften. Dropparna landar i mun, hals och näsa, varifrån de sprider sig till resten av kroppen.

Vilka är symptomen?
    • Inkubationstiden, tiden från att man smittats till sjukdomens utbrott, är ganska lång, mellan tre och fyra veckor.
    • Innan utslagen kommer kan man få snuva och ömma, svullna lymfkörtlar i nacken.
    • Utslagen består av små, blekröda eller brunaktiga prickar på armar och ben. I ansiktet och kanske även på kroppen kan de flyta ihop till större områden.
    • Utslagen börjar komma runt öronen och sprider sig snabbt till resten av kroppen. De försvinner inom loppet av två, tre dagar.
    • Ofta är föräldrarna mer oroliga över tillståndet än det sjuka barnet och sjukdomen kan gå över på så kort tid att den knappt märks.
Zabbio
0

Men utslagen har ju varit kvar i två veckor? :/

Min allergi (mot en massa saker) har dock aldrig yttrat sig som utslag, så jag skulle gissa på något annat..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ferretgirl
0

Tror det är väldigt sälla en allergi visar sig som utslag. Detta gör det om man är matallergiker eller har exem av något slag vilket barn ofta får. Så jag gissar nog mest på att det är något hon får i sig, och är det så att hon diar barnet, så är det något som hon äter som går ut i mjölken. Vet att det hände mig med mitt första barn som jag ammade i 8 månader, men detta hände när jag hade fått hem honom från barnsjukhuset (han var nära 6 veckor för tidigt född). Jag hade ätit kåldolmar till middag en dag, och då reagerade Patrick med utslag och feber bara några timmar senare. Det tog mig lite tid innan vi förstod att det var kålen han inte tålde, samma gällde när jag drack mjölk eller åt choklad, vindruvor och jordgubbar. Så under tiden jag ammade honom så undvek jag dessa grejer. Dessa problem hade inte mina andra 2 som föddes 4 och  10 år senare, och då trots att dom sa att Peter (mitt sista barn) som var nära 8 veckor för tidigt född troligen skulle visa samma tendenser att bli allergisk mot vissa födovaror. Men Peter klarade sig utan att bli allergisk mot något alls, vare sig mot födovaror eller mot djur av olika slag.

UlrikaD
0

Nu har jag ju absolut ingen aning om vad det är bebisen har fått. Barn är inte riktigt min avdelning.Flört

Men vil säga att det är otroligt vanligt att allergi visar sig som utslag. Det kallas kontaktallergi. Jag får utslag varje gång min katt stryker sig mot mina armar där huden är som tunnast. Varje gång jag tar i hö. Har flertalet bekanta som också får utslag när de rör vid det de är allergiska mot. Min mamma, min syster osv, osv.

FerretCrow
0

Det är väldigt sällan så små barn är allergisk mot djur. jag trodde samma om vår son när det gällde vår katt. men jag var till läkare och det går inte att ta tester fören dom är upp mot 3 år gamla. och är barnet allergisk i så ung sätter det sig i lungorna, alltså på andningen och gör barnet snorigt.