Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 420 ggr
Zandra---83
2009-08-15 22:55
0

Birdies igelkott

Nu för bara en liten stund sen vad jag ute med Birdie (jag hade inte varit ute på hela dagen och kände att jag behövde ut och få lite luft även fast det regnar rätt ordentlig) och jag tog med mej Birdie (som vanligt när jag går ut för en promenad) och tänkte att vi skulle ta den korta vägen som typ tar 10 min (Birdie tycker inte om att bli blöt om fötterna framför allt så vatten är inget hon tycker om), men förvånade nog ville hon upp i skogen så hon fick leda mej vart vi skulle och naturligt vis skulle hon till sitt hål som hon har vid ett träd.

På väg hem går tar vi vägen framför lägenheterna (där ska hon alltid springa till max), men plötsligt tvär stannar hon som om hon sett en stor hund och jag tittar och lockar på henne och menar på att det finns ingen hund. Men går fram till henne och tittar åt samma håll som hon och där bakom en cykel ligger det en stor igelkott (vi har en här på området jag bor, ser den typ en gång om året- andra året jag ser den) och hon bara stirrar på den. Sen efter en liten stund springer den in vid cykelpakeringen och jag går dit (inte ända fram för så nära kommer man inte då det är fullt med syklar i rad), men släpper ner Birdie och se vad hon tänker göra med den (håller henne i kort koppel så att inget kan hända då jag varken ville skada henne eller igelkotten).

Efter en stund kommer den emot mej och Birdie, men Birdie var inte ett dugg intresserad av att hälsa på en självgående taggbuske utan bakar det snabbaste hon kunde (vara bara några få steg) till mej och ville mer än gärna upp (vilket hon då fick göra).

Katter är hon kaxig emot, men självgende taggbuskar är inget för henne. Skrattande

emoflickan
2009-08-15 23:53
0

Haha, Albin (en av mina tidigare illrar) var precis tvärtemot, han blev helt stridsgalen när vi stötte på en igelkott, uppburrad, poppade & väste argt och skulle fram o ge kotten en omgång…snacka om att inte veta sitt eget bästa :)

Sara
2009-08-16 00:12
0

Skrattande

Sara

Zandra---83
2009-08-16 00:22
0

hahaha Jag kan nu inget om vad iller och igelkottar kan göra emot varandra, men antar att det kan gå vilt till om det skulle vara så. Men som sagt kan jag inget alls om igelkottar, detta är andra gången som vuxen som jag ser en igelkott och förra gången var den inte intresserad av attvilja komma fram och hälsa, men vist då var det så mycket folk överallt ändå så den ville bara gå och gömma sej. Nu var det bara jag eftersom alla andra höll sej inne pga regnet.

Faxlin
2009-08-16 03:12
0

Ja att häla på igelkottar är ingen hit om man är en iller. Eller ja inte om man är hund heller. Min förra schäfertik var så otroligt dum att hon gång på gång stack fram nosen till igelkottarna. Det var inte det smartaste den hunden gjort om jag säger så. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

UlrikaD
2009-08-16 03:33
0

Fast iller och tamigelkottar verkar ju funka bra för de flesta som har det.

Zandra---83
2009-08-16 10:01
0

Jo tama har jag hört att det går bra, men de är väl vana vid varande på ett annat sätt än vad vila kottar är med illrer.? Sen var denna kotten inte den minsta heller. Står den vanligt på alla fyra tassar och lagomt utsträck (eller vad man ska säga) så är den lika lång som Birdie (men sen med kottens runda form). Så den är en stor kotte vi har här.

När jag satt där på huk och den kom emot oss så var den lite ettrig mot min sko, ska inte säga att den attackera för det blir så fel då, men den tyckte inte om min sko. ;)