Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1061 ggr
Zabbio
0

Illern väser...

Ja.. alltså han springer runt och flämtar/väser vet inte vad man ska kalla det..

Verkar inte rädd eller arg när han gör det.. uppspelt möjligtvis.. Kan ställa sig och titta på mig och väsa till, men också när han är någon annanstans, tex springer mot en boll.

Är det normalt illerbeteende? Man undrar nästan om han är förkyld eller har svårt med andningen, hostar, får damm i halsen, men inget tyder på det heller. Han gör det liksom i olika situationer men inte regelbundet och verkar mkt pigg och glad…

Så svar? x) Vad menar han och vad gör han? Är det nåt iller-ljud, eller kan det vara att han är på ett nytt ställe med ny annorlunda luft..eller bör jag rent av bli orolig?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sarae
0

Att väsa är inte ovanligt för iller. Oftast är det vid hot, fara, obehag eller när de är tjuriga. 2 illrar kan väsa åt varan tex. ungdjur har däremot ofta inte full koll på exakt vad väsandet innebär i alla lägen. Utan kan använda det lite när de känner för det.

Är det mer ett flämtande kan det bero på en rad olika saker. Lättaste alternativet är att han inte är så van att röra på sig, och blir mer ansträngd.

Zabbio
0

#1 Låter inte direkt som sånt flämtande.. mer som..hmm. en harkling fast utan direkt ljud.. lite flämtigt kanske men inte ''jag har sprungit för länge och måste flämta efter luft'' flämt..

Zabbio
0

Det är kanske bara lite valp-väs ändå.. :P

Jag får hålla koll helt enkelt :)

mandariiin
0

mina kan bli så uppspelta så dom fräser till istället för att kuttra/poppa. det är emst för att dom är så exalterade så dom inte har någon kontroll på vilka ljud som kommer från dom själva. haha

Zabbio
0

#4 Kan ju vara något sådant med :P

Han kuttrar en massa, jag tar att det är bra? x) Han verkar nöjd iaf..

Det tar ju ett litet tag att lära sig ett djurs språkförråd :3 Kollar så klart på beteende och hur det känns men kan ju vara bra att veta lite hur de brukar låta också :P

mandariiin
0

min Nova är expert på att variera mellan kutter och väs när hon busar. så verkar han glad i övrigt så kan det mycket möjligt vara så att han är så glad så han inte tänker på vilka ljud han ger ifrån sej… :)

Denna kommentar har tagits bort.
Gilla
0

Det finns de som pratar på det viset också.
Marwin kan man hålla långa konversationer med o det är inget argt då.
Kan också hända när man tagit upp någon av dem för att skälla lite om de är lite för stökiga, gjort något olämpligt osv.
Då är det också lite mer svar på tal att "jag gjorde ju ingenting , matte…det var väl inte så farligt"

Jag själv kan använda det både till att skälla eller varna dem för att göra något…eller uppmuntra vid bus.
Det är bara "tonfallet" på väsningen som skiljer .

Kan ju ha samband med väsande o hans uppspelthet som han vill ge uttryck för :o)

Jobin
0

Jag har en dam som ber om bus på det sättet: Hon kommer fram till foten och väser. De kan också stå och väsa lite i köket när jag är där och pysslar - tiggväs ;)

tortoise
0

Det är nog inget farligt! Du har en liten inneboende med temprament, helt enkelt! En del illrar pratar mycket genom att väsa- ibland hörs det tydligt, ibland hörs det svagt. Mina illrar Love och Alice väser väldigt mycket, mest är det när busrycken kommer, men det kan också vara när de är sura över att jag har skällt på dem eller ibland när de bara vill komma och prata en liten stund. Alice säger oxå till sina leksaker att de ska ligga still i sovpuffen när hon hittar mat! Då har hon ett njukt men ändå väldigt bestämt väs. Lyssna noga på din iller så kommer du märka att han använder olika styrkor och längder på sitt väs i olika situationer.

Om han får flaskborst svans, reser pälsen på kroppen, backar och väser så talar han om att han är rädd. Står han still och skjuter rygg som en katt och burrar upp sig och väser skarpt är han "farlig" oftast för att skrämma ett annat djur.

När Love var liten så hade han ofta ett ljud för sig som lät som en korsning mellan ett väs och en host oftast hördes det när han lekte eller fick se något nytt spännande.

ha lite koll, verkar han slö, inte vill leka, äter mindre och dyl. ta honom till veterinär, men det låter som en vanlig liten pratkvarn!

JossanH
0

Om det låter som om dom drar djupa andetag ganska fort (flämtande) med munnen öppen och gärna backa samtidigt eller göra sidoskutt så är det ett sätt att bjuda upp till bus!

2 av mina 3 gör så när de busar o är uppspelta… Vilket har gjort att jag låter så varje gång jag ska busa upp ett djur, om då så är en katt, hund eller iller ;)

Man kan säga att det låter lite som när man härmar en hund som flämtar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Det kan inte vara så för att allting är så nytt för honom oxå ? Att han vill försöker visa jag bestämmer. Testar dig .

Zabbio
0

Tack för alla förklaringar, då kan jag köänna mig lugn för det är bara busväs :P

Han äter och dricker och leker och är mycket aktiv.. xD Himla rolig! Kan ju leka med ett snöre som en katt och ha dragkamp som en hund :P

#12 Tror inte att han försöker testa, det känns inte som sån attityd  :P (Annars har jag nog förnedrat honom totalt; kommer han och ska vara farlig och testa och så börjar jag bara gulla med honom x) )

Hörnan bakom buren har blivit toalett som du förutspådde.. jag satte dit en låda helt enkelt. Blir lite meckigt att rensa men inte värre än att torka upp allt från golvet :P

Zabbio
0

..och när han lägger sig platt mot golvet bara för att ett ögonblick senare gå iväg igen?

Vi bråkade lite nyss, han skulle tvunget bita/nafsa på mig och jag sa till honom genom att fräsa till/pipa och sen knuffa/fösa bort honom med handen så att han gled en liten bit på golvet. (inte slå bort honom så klart men knuffa till bestämt) Sen tittade han på mig och smög fram sådär.. gå ett par steg, lägga sig ner, gå ett par steg, lägga sig ner osv.. sen kom han fram och började nosa och sen blev det en massa nafs igen (första nafset varnade jag bara med nåt missnöjt ljud sådär men när han fortsatte utan att bry sig/tittade upp och gjorde likadant igen så fräste jag till rejält och knuffade bot honom) och så puttade jag bort honom osv.. så höll det på ett tag. Sen smög han fram, gick upp i mitt knä (jag satt på golvet) och somnade xD Men han slutade nafsa iaf. Antar att han var uttråkad/ville få igång mig så vi lekte efteråt. Men ville inte belöna nafset med lek.

Han la sig ner igår också vid nåt tillfälle.. liksom trillar ner på magen :P

Jobin
0

#13 Ang toaproblem i oönskade hörn kan jag rekommendera fleecefiltar. Jag har fått ordning på mina på det sättet. Fleecefiltar i alla hörn utan låda och en filt runt varje låda så de inte går bredvid. Blir många filtar, men de brukar gå att få tag på billigt på typ ikea eller rusta.

Zabbio
0

#15 Tack för tipset :) Just den hörnan är den enda han hår gått flera gånger i, så jag tror att jag gör honom till viljes och lägger en låda där helt enkelt.

Annars har han inte gått i nåt hörn (men jag ska lägga en filt bakom TVn för säkerhets skul :P ) utan längs med en vägg.. klart, filtar hjälper väl där med.

Men tack för tipset! :)

sarae
0

#14 platt iller/vägbula.. även det vanligt hos iller. Singalerar ofta att de är uttråkade, gett upp , eller bara tar en powernapp mitt i et bus.