iller+fästingar=?
Mina illrar har bott någon annanstans nu ett tag och skall äntligen hem. Dom skall då få bo ute på min lilla gräsplätt som jag har gjort i ordning.
Men nu kommer problemmet. Då jag gick ut och skulle prata i telefon så kollade jag runt så att allt såg bra ut. Då jag kommer in så märker jag att det kliar på mina ben. Tänkte att jag kanske har fått en spindel på mig och kollar efter.
Men icke! Jag hade över 10 stycken små äckliga fästingar på mig. Så nu börjar jag bli orolig.
Finns det medel emot fästingar för illrar? eller finns det något medel jag kan spruta ner hela min gräsmatta?
Ajaj, låter inte kul det där! Man kan droppa frontline i illrarnas nacke, och fästingarna minskar nog av det men om du har ett så stort besvär av fästingar vet i tusan om du kan göra något åt det…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag läste oxå om frontline, värt att prova, hjälper det så är det ju bra. Hade jag haft så många på mig hade jag fåt panik hehe, hatar alla dessa små kryp.

Tyvärr vet jag inte om något ämne som hjälper att spraya räsmattan med. Men fästingar tycker om långtgräs. Så var noga med att klippa gärsmattan. Och sedan i höst eller nästa vår så elda av gräsmattan ordentligt. Sådant dödar fästingar bra.
På illrarna är bästa tipset att undersöka dem noga när de varit ute och använda en fästingpenna för att få bort dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

suck… ja det blir att klippa gräset kort och så får det bli att dom får bo inne hela tiden.
Vill ju inte plocka tusentals med fästinagr på dom. För jag tror nog att jag skulle väl råka missa någon. Vill inte riskera något.
Men om frontline har jag ju hört talas om men visste inte om det skulle funka bra på illrar också. Har ju använt det till skabben.
Håll gräsmattan kort.. men det var iunget dåligt fästingtryck!
Kanske ett golv en liten bit upp och frontlinepå illrarna kan funka?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Annars ska nog Frontline vet funka. Köp hem för katt från apoteket och använd ½-kattdos. Ska ge skydd mor diverse ohyra i 3-4 veckor om du inte badar och schamponerar din iller.

Träffade en hundägare för nån vecka sen som stolt visade upp vovvens "äkta" halsband. Det var ett halsband med bärnstenar som sas skulle hjälpa mot fästingar. Han kunde inte svära på att det funkade men sen han börjat med det hade hunden inte fått en enda fästing.(Brukade innan ha massor.) Tänkte själv testa när jag kommer över bärnstenar. Inte bara bling, utan nyttigt bling!
#7 Har också sett såna, men de ska sitta med visst mellanrumm m.m. för att skapa enviss spänning :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

ja men då kanske man skall testa på frontline. Men nu har man i alla fall klippt ner gräset ännu kortare. För det var väldigt kort innan också. Så jag kan verkligen inte förstå hur det har kommit ett fästingbo dit =S