Tid för iller?
Hur vet man om man har tid för en iller?
Hur mycket tid och uppmärksamhet behöver en iller? En hundvalp tex behöver ju sällskap konstant i pricip, men hur är det med illrar?
Kan man ha heltidsjobb och iller? Kan inte illern börja känna sig ensam?

bra fråga. Som ny illerägare så har jag stundvis undrat samma sak. Det märks iof på henne när man inte varit hema tillräckligt men honor är ändå lite aktivar än hanar (eller?).
hur många timmar om dan är ni hema hos er iller? Och hur ofta tar ni med er honom henne när ni ska nånstans?
Hur man vet att man har tid för en iller? Jag tycker att alla djur kräver ett angagemang. Alla djur kräver tid och många djur får nog inte tillräckligt med uppmärksamhet i sina hem. En iller kräver igentligen inte så mycket tid mer än att den får vara med överallt där det händer lite roliga saker. Innan man skaffar en iller så ska man tänka på vad andra djur kräver. Tycker man att en katt är för krävande ska man defenitivt inte skaffa iller då dom kräver ännu mer social stimulans, uppfostran och lådträning. Tycker man att en hund kan vara ett alternativ men att man inte har möjlighet att ordna hundvakt under ett 8 timmars arbetspass så kanske en iller är ett bra alternativ! man bör dock alltid tänka på att varje djurslag är unikt och kräver viss unik skötsel.
En iller är ju lite som en katt. Man kan ha en iller och samtidigt lämna den i 8 timmar per dygn när man jobbar. Det klarar den av. Men det allra bästa är ju förstås att man skaffar en kompis till sin iller, efter ett tag, om man är borta mycket. Jag tror absolut att en iller kan känna sig ensam!
Det är även stor skillnad på illrarnas aktivitetsbehov mellan sommar och vinter. Under sommaren är det bara raka spåret hem från jobbet och då ska illrarna aktiveras lite. Jag kan tex ta fram en plaskbalja, eller bara busa upp dom en stund. Senare på kvällen (när det inte är så varmt) så har mina illrar börjat ställa krav på att få komma ut och gå. Så i stort sett varje dag under sommaren så är det skogspromenader som gäller. går jag lite tidigare någon eftermiddag så gräver dom på dörren igen på kvällen och vill ut. Dom har massor med energi då. Promenader där dom har möjlighet att gräva och nosa är bra terapi för hjärnan. Om dom även gillar att verkligen promenera så det en mycket bra lösning gällande mortion. Mina illrar har helt slutat gräva på ytterdörren nu… Dom vill helt enkelt inte gå ut när det är lite kallt ute.. Ibland drar jag ändå med dom ut för att dom ska få lufta pälsen lite.
Jag är ofta hemma från senast 16.00 tills jag går o lägger mig på kvällen. Jag drar med mig illrarna till mina föräldrar ibland och försöker att hitta på lite med dom. Ofta kan dom underhålla sig själva ganska bra. Bara att slänga upp dom i en obäddad säng så blir det bus!
Det kan ju även räcka att bara ta med den till en annan bostad för att den ska utlopp för mycket energi. Det beror ju på vad man vänjer illern vid som liten. Tar man med sig den mycket från början kommer den troligtvis att uppskatta era utflykter mycket!
Sajtvärd på Iller.ifokus

jo jag brukar oftast va hema runt 4-5 och varje vardag vid 9 tiden så brukar vi ta en promenad. Att det är lite kallt och blåsigt hindrar inte henne. :)
Skulle dock vilja skaffa henne en kompis men tror jag får vänta tills jag lyckats flytta hemifrån. Tror att 2 illrar i mitt lilla rum kan bli lite trångt(och lite mycke för mina föräldrar :P).
Jag är av den tron att man ska ta det lugnt med att skaffa en till iller för tätt inpå sin första. Att skaffa et ordentligt band mellan iller och ägare och verkligen lära känna vad det är för djur man har skaffat. Så jag tycker du gör helt rätt i att vänta lite!
Sajtvärd på Iller.ifokus

jo iof. Det låter lite vättigt. Jag har ialla fall en nära vän som också har en iller som man kan gå och hällsa på..
Tack för era svar :)