Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1217 ggr
Madde
0

Att stänga ett Sår.

Då jag precis skrev i tråden KT Kastrering fick jag mig en funderare. Våra illrar fick stygn som skulle gå bort inom ett par veckor.

• Hur har era veterinärer förslutit operationssår på era illrar?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Theres
0

de sa inget om det, så troligtvis är det sånna som försvinner av sig själva.

golf.ifokus.se

UlrikaG
0

Samma här, på alla fyra :)

har aldrig varit tillbaka med någon av dem, oavsett anledning, efter kastrering/sterilisering

inte heller har de vait hos vet för annat än just det och vaccination :)

förutom sol som har en avbruten tand fram som är lagad :) men så går det när en liten snärta prompt skall kasta sig ut och försöka övermanna ett soffbord på egen hand :)

Nettan
0

Ior fick inga stygn alls. Det var så litet ingrepp att kroppen själv läker det snabbare.

Trixie fick självklart massa stygn. Men hon var sydd från insidan och hennes stygn löstes upp i kroppen. Det var något stygn som petade ut efter ett tag som jag fick dra ut med pincett.

Missy
0

Vanligtvis sätter man inte stygn då man kastrerar en hane, annat gäller förstås honorna. Så är det i alla fall då det gäller kattor och just i den bemärkelsen har jag svårt att tro att det är skillnad från katt och iller just pga syftet med att inte sätta stygn. Sen kan hända att vissa veterinärer sätter stygn ialla fall men dom flesta gör vart fall inte det på kattor.

JossanH
0

Nej, vanligtvis sys inte såren efter kastrering på hanar.

Dexters syddes igen och dom fick jag åka in o ta bort efter 10 dar typ. Stygnen var helt onödiga enligt mig!

Pegasus och Triton har inte sytts och det har inte varit det minsta problem med det. Illrar har även en förmåga att ignorera sina sår, vilket är underbart då det i princip är omöjligt att sätta tratt på en iller hehe. Det görs ju bara ett litet snitt där dom trycker ut testiklarna, knyter av och sedan stoppar tillbaka dom små sädesledarna igen. Så allt som syns är ju bara två små "streck". jag frågade, så jag fick vara kvar och titta på när triton kastrerades. intressant!

Sajtvärd på Iller.ifokus

elinn
0

Chiquita sydde dom ihop på insidan och stygnen försvann av sig själv efter ett tag.

Har aldrig kastrerat en hane så det har jag ingen erfarenhet av.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På hanarna så har det berott på vilken veterinär jag har gått till. Vet att vissa låter såret vara öppet och andra syr igen det, har varit med om båda. 2 av dom 4 har blivit sydda med stygn som skulle tas bort efter ca 10 dagar, och 2 har haft såret öppet. Fördelen med ett öppet sår att att inget blodvätska kan sammlas i såret så att man får öppna igen. På dom tikar jag har kastrerat (2) så har Lina fått stygn som själv gick bort, medan Tilly blev sydd med stygn som jag skulle ta bort efter ca 10 dagar.
På fotot är Lilleman, precis hem kommen från sin kastrering med öppet sår. Tyvärr så ser man inte det så bra, men det tog ca 1½-2 dagar, så var sårytorna läkta.

-eM-
0

Malolo och Tadashi hade båda stygn som man skulle ta bort och veterinären visade mig hur man skulle göra och det var jätte lätt och gick snabbt, så jag slapp åka tillbaka efter 10 dagar.