Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 1264 ggr
[jenkass]
2009-08-11 23:30
0

OT. fläskänger

Häromdagen när jag städade fann jag ett gäng svarta silverfiskar.. har sökt runt lite på nätet och det verkar vara nån sorts av änger, ev. fläskänger (det var bara larver så vet ju ej hur skalbaggen ser ut). det var under en handduk som är illrarnas "gosfilt" och dom brukar gömma sitt foder där under. Hittade ett forum där någon skrev att har man nån typ av änger i huset bör man kolla djurens foder då de kan dyka upp pga. animalisk fett? Någon mer som varit med om detta? Är rädd att det är pga. fodret dom små äckliga krypen kommer till :( (är totally ferret jag ger illrarna)

Eller är jag helt ute o cyklar? De kan ju komma från nått annat… :S

Faxlin
2009-08-11 23:42
0

Har du bild på de små gynnarna?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

zickan
2009-08-11 23:49
0

låter som du kan ha fått dåligt. dvs gammal foder. brukar dyka upp i gammal hundfoder och gammal mat. haft det ett par ggr hemma. kan komma in i nytt foder genom att stå bredvid angripet foder.
jag slänger in foder i frysen, sedan skura rent, tvätta upp osv. brukar bli av med dom ganska snabbt då.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[jenkass]
2009-08-11 23:52
0

ne jag tyckte de va så äckligt så fick panik å damsög upp dem. Men de såg precis ut som silverfiskar fast mörka/svarta å långsammare. pratade med en kompis nyss som jobbar på anticimex å han bad mig hålla ögonen öppna för fler. man borde hitta ömsade skinn från skalbaggarna… ska kika på fodret imorgon för säkerhets skull så de inte tagit sig in där.. inte så lätt å syna 6 kg foder :P har även kikat igenom garderober å illrarnas päls men inte en syn av något konstigt..

zickan
2009-08-11 23:53
0

de är vanliga på grisöron man köper till hundar på zoo om de legat ett tag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Faxlin
2009-08-11 23:57
0

Låter onekligen som ohyra från dåligt foder. Men det vet vi inte förns du har dissikerat foder tunnan.

Audiatur et altera pars

Sara
2009-08-11 23:59
0

Jag har inte haft larverna men baggarna.

De behöver inte komma från fodret utan kan komma utifrån. Hittar en här då och då nu med men värst var det när jag bodde på landet.

De äter kött, ost och likande.

Sara

[jenkass]
2009-08-11 23:59
0

men kan de isf ta sig in i oöppnad påse? köpte fodret för inte så länge sedan.

Faxlin
2009-08-12 00:07
0

#7: De ska inte kunna ta sig in i en oöppnad påse. Om det inte är någon skada på påsen vill säga.

Audiatur et altera pars

Sara
2009-08-12 00:09
0

Nej, det måste finnas hål i påsen.

Köpte ferret complete för en herrans massa år sedan och där kryllade det av äckel.

Sara