Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1048 ggr
emelieaxelsson
0

Underlag i lådan?

Jag undrar vad ni har för underlag i bajslådan? Jag har sån där pellets men hon går inte på lådan. Vet inte vad jag ska använda istället.. eller om det är pga det, kan ju va att hon bara vägrar för att hon inte vill -.-

sarae
0

jag kör träpellets. fungerar kalas.

Annars är Everclean kattsand eller pussi kompakt att rekommendera

StickyKitten
0

Jag använder vanligt tidningspapper, direkt på golvet. Bara att plocka upp och slänga.

Varför hon vägrar får någon mer erfaren svara på :)

Madde
0

Har du papperspellets eller trä/eldningspellets?

Ibland kanske hon inte vill gå för att lådan i sig är väldigt ren. Så du kan alltid testa och lägga i en bajs eller 2 som du hittar och visa sen vart lådan ligger.

Själv använder jag träpellets här hemma och jag tycker det i övrigt fungerar jättebra.

När jag testade sand var det mer utanför lådan än i lådan. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

TottsiGirl
0

Kör oxå på träpellets funkar kanon :) Bra billigt och ingen sandlåda i hela lägenheten :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Aviendha
0

Träpelletsfrälst jag med!

Luktar så mycket godare, mindre spill och det är tom. roligt att rengöra =)

Är du säker på att det verkligen är pga materialet som hon inte går på lådan? Det kan ju vara ren trots, enl min erfarenhet så behövs efter första inkörningsfasen ibland lite underhållande lådträning för att de inte ska glömma av sig ;)

Saga85
0

Sen kan det ju även bero på själva lådan. Jag har samma material i bägge mina lådor (träpellets), men Maja väljer bort den ena numer (den stora, nyaste och dyraste…) och använder den endast som sovplats.

mandariiin
0

jag har 41193 lådor (känns det som) med papp-pellets. och en låda med kristaller. en låda sovs det i. alla andra bajsas det i. och på golvet, Auras fel…. men jag ska börja gå över till trä pellets och se vad jag tycker om det :)

JossanH
0

bara träpellets. Fick använda kattsand akut några månader när jag bodde i norge, men aldrig mer!! Jag hatar att inte kunna gå barfota hemma utan att trampa i kattsand.. :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

emelieaxelsson
0

jag använder träpellets, men jag tror det är mycket trots, för hon är envis som en åsna när det gäller att gå i lådan! i början var hon jätteduktig, men nu bara vägrar hon :)

AnderssonPeter
0

Vart köper ni träpellets testade everclean här om dagen och kan inte säga att jag blev allt förtjust först när man hällde så dammade det extremt mycket och sen tyckte Nemo att det var en bra ide att dyka i vatten skålen så nästan hela han var blöt sen hoppa in i toa lådan och gräva runder :P så inte allt för bra ut :) kör just nu på toa-lätt men vill testa annat om det funkar bättre.

UlrikaD
0

Träpellets kan man köpa på bla. byggvaruhus.

AnderssonPeter
0

asså är det samma sak man använder vid värming som beskrivs här

Aviendha
0

Japp, brännpellets =) Finnns i lite olika storlekar, tror jag har 6 eller 8mm, minns ej riktigt. Fick tag på större men de var lite jobbigare att hantera eligt mitt tycke.

emelieaxelsson
0

Jag har också brännpellets eftersom vi kör med de här hemma som värme, så det finns alltid tillgängligt här;) lätt att rengöra och greja med.

Zabbio
0

Vad kostar bränn pellets?

Och eftersom det verkar som att illrar ogillar mjuka underlag.. kan man inte bara använda tidningspapper? Finns ju massa reklam varje dag i min brevlåda iaf ;) Eller suger det för dåligt?

( nu börjar jag tänka på nätbotten med tidningspapper på där kisset åker igenom, men där det ändå är skönt för illern att stå….>_>)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Aviendha
0

#15 Det varierar ju lite, men 50-70kr  för 16kg. Så det är billigt =)

Reklambladen suger lite dåligt, sen blir det så skitigt snabbt och illern vill ogärna stå i det. Dessutom så ser det mycket fräschare ut med pelletsen ;)

Saga85
0

#15 43 spänn för 16 kg på ByggMax t.ex. Hur menar du med nätbotten och tidningspapper, vad ska det vara bra för? Som en toalåda? Som bur är det väl olagligt, då illrar inte får gå på nätunderlag.

Saga85
0

#16 70 spänn lät iof dyrt Förvånad

Zabbio
0

#16 Ja, inte farligt :)

#17 Bara en tanke som dök upp :) Som toalåda, om tidningspapper suger för dåligt så något system där kisset kan rinna ner (kanske i lite vatten med något lukt-dödande) men där illern står på, vad som känns för den, ett behagligt, plant underlag (eftersom de verkade gilla platt/hårt underlag att uträtta behöven på) som man kan riva av så fort det blir skitigt. Tex en tjock tidning där man kan riva av översta sidan med skitet på så att det blir rent igen. Problemet är att då åker ju inte kisset igenom som det var tänkt.. hmm..

Är lite av en funderare, gillar att fundera på olika lösningar och ''uppfinningar'' även om det oftast inte blir något med det :)

Aviendha
0

#18 Ja, det är det, men det billigaset jag betalat är 58kr. Med tanke på hur länge det räcker så kan 70kr vara mer än värt det om det inte finns ett billigare alternativ. Här uppe har vi ju en pelletsfabrik, och bekanta som jobbar där Oskyldig

Loveferrets
0

Jag använder pussi sand, tycker det funkar bäst.

Saga85
0

#19 Oj, lät knepigt. Nät tror jag inte en iller direkt vill stå på, och tidningspappret kommer ju bara börja lukta och trasa sönder - kisset kommer ju inte direkt åka igenom, utan snarare sprida ut sig på pappret. Kör på pellets i en vanlig toalåda istället.

Zabbio
0

#22 Som sagt bara en fundering skapad av mitt kreativa sinne :P Kommer köra på normal låda, mn fundera går ju ;)

Kanske något med lätt lutning som det kan rinna över, typ plast.. (som sagt, bara funderingar x) )

Faxlin
0

Jag kör stenhårt med everclean. Klart det bästa jag testat till mina.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars