Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1776 ggr
Loveferrets
0

Är orolig,,,,,

Hej, Jag fann nått svart som satt fast under huden på Simon, Hur vet man om det är en fästing eller annan ohyra ? Hur ser det ut ? Just nu liknar det en prick men växer det ? När jag har känt och tryckt där så sprattlar han med hela kroppen, Hur tusan ska jag lyckas få bort det ? Har ingen pincett. Kan han bli sjuk av det ?

Många frågor men måste veta, vill gärna få svar så fort som möjligt. Tack..Tyvärr fick jag ingen bild då det var jätte svårt att ta.

mandariiin
0

sitter det UNDER huden?

Loveferrets
0

Förlåt för dubbeltråd men iFokus krånglade.

Loveferrets
0

#1 ja det gör det, verkar som att den har bitit sig fast tyvärr.

Loveferrets
0

Eller om man säger så, huvudet har borrat sig under huden o resten av kroppen är utanför, det är svårt att beskriva.

NinaogRaKKerUngene
0

Det er en fasting. Det nytter ikke å dra den ut, du må skru den ut. Vri rundt til det knepper, da er den løs.

Fastinger borrer hodet under huden og suger blod. Derfor vokser de om de får sitte der. Om den sitter der lenge kan i hvert fall hunder bli syke. Vil tro ildere blir det også.

Husk å skru den ut, ikke dra. Om du ikke får det til får du kjøpt spesielle pinsetter i dyrebutikken som er beregnet for å ta bort fastinger.

Lykke til.

JossanH
0

det är bara att dra ut den! #5 jag drar alltid ut den för vrider man kan huvudet släppa. Inte för att det spelar så stor roll för faran om ett fästinghuvud blir kvar är extremt överdriven. Sen tycker jag det är svårt att skruva loss den då du måste skruva, ta nytt tag, skruva- drar man så får man bort den i ett tag.
Det är bara att nypa tag i kroppen på den och dra ut den. Den sitter ganska hårt men är bara att dra till. Eller köp en fästingplockare.

En fästing skulle förstås inte kunna hålla sig kvar om den inte har huvudet under hudet…..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Tack för svar, vågar o kan inte dra ut den själv så måste be nån om hjälp. nån som sa att man skulle dutta med alsol lösning efteråt, stämmer de ? Vad händer om man inte får med huvudet på den ?

JossanH
0

det är bara att dra ut, behövs inget före, efter eller under själva avlägsnandet. Om inte huvudet följer med bör du hålla koll men det brukar bara bli som en sårskorpa som ramlar av av sig självt. Det hända faktiskt min ena iller en gång. Det var absolut ingen fara. Huvudet trillade av av sig själv och såret läkte fint.

Katter får fästingar heeeela tiden, så det är ingen katastrof att han har en fästng!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

#7 Blir huvudet kvar så är det ju en bit som blir kvar i huden på illern, och det kan ju ge problem i sig, infektion ex, och sen är det väl tanken på att det ökar risken för att överföra ev. sjukdom som fästingeen kan bära på.

Xannadu
0

Nej du behöver inte behandla nått efteråt..

Det händer inget specielt om huvudet inte är med. Det som är att man får hålla lite koll så att det inte blir infekterat för det kan förekomma men ändå inte så vanligt tycker jag.

En av våra tikar hatar fästingar så hittar hon dem före oss så biter hon söder dem och det har inte hänt nått med henne. Mer än att man fått ha lite mer koll så det inte blir infektion där fästingen satt/sitter.

Jag vrider alltid och jag har så gått som alltid fått ut hela däremot om jag har försökt att dra den rakt ut så har huvudet blivit kvar. Jag har köpt min fästingplock på apoteket då den är som en pincett men låser fast fästingen så det är lätt att snurra och dra den ut.

Försök ta den själv för det är alltid bra att lära sig att ta dem för det är nog inte sista din iller kommer att få :)

Loveferrets
0

#8, okej, jag vet jag är hönsig, men det gör ju troligtvis ont på honom när man ska plocka bort de.

#9, okej de kan ge problem om man inte får med huvudet alltså, då är det viktigt med andra ord.

Xannadu
0

Den överför inte mer sjukdomar för huvudet blir kvar. När den väl bitit fast så är risken redan skädd att den blivit smittat av nått.

Nej det gör inte ont när man plockar bort den om du nu inte får nått hår med dig. Men Fästingen sprutar in ämne som bedövar så djuret inte känner att det borrar in huvuder så det känner inget.

Loveferrets
0

#12, ok, när min kompis drog ut dom från sin katt så pep den till, så antar att de skulle vara desamma för illern.

hur mycke ska man vrida eller snurra den här pincetten då ? Tror nog de känns en del för när jag bara kollar läget där så reagerar han .

Saga85
0

Att de protesterar kan ju både bero på att man råkar få tag i lite skinn eller päls samt att de inte tycker om att vara fasthållna. Det är bara att gosa lite efter så brukar det glömmas bort Flört

Vi har varit kattägare i över 20 år, och det har säkert blivit ett antal 1000 fästingar som plockats bort, ibland har huvudet inte kommit med, aldrig har något hänt. Håll koll efteråt bara, så att det inte blir infekterat eller uppstår (större) rodnad (på människor är det t.ex. rodnader på ca en femkronas-storlek man ska oroa sig över).

Loveferrets
0

""14, de var därför man skulle köpa alsol lösning för att det inte skulle bli infektion. Klarar dock inte ta av den själv så måste vänta på hjälp tills ikväll.

sotlynx
0

Okej, pincett eller inte, akta magen! Det är i fästingens tarmsystem alla farliga sjukdomsalstrare finns! Bara ta med naglar eller pincett så nära huden du kan komma och ryck! Huvudet kan du pilla bort senare. Men kroppen måste bort snabbt! Ju mer du pillar eller kladdar på olika vätskor, desto mer irriterad blir fästingen och sprutar således in mer maginnehåll i huden. Efteråt kan du tvätta med alsolsprit ( som svider på illrar) eller liknande. Själv använder jag en sårtvätt från Sjöbogården som säljs på ÖB. Expocil heter den. Den tar bort bakterier, virus, svamp och sporer. Den varken luktar eller svider. Billig är den också. Har den till både illrar, kaniner, katter och mig själv.

Loveferrets
0

#16, okej, men tyvärr måste jag vänta tills ikväll då jag måste ha hjälp. Jag har bara aco lösning hemma o kan tyvärr inte komma till ÖB för tillfället. Men den ska avlägsnas så fort som möjligt. Jävla kryp…

Loveferrets
0

Någon nämnde att man kunde smörja med olja så att den kan trilla av, stämmer de ? Ska tillägga att den ska bort senare ikväll men fram tills dess så kunde man göra så..

Saga85
0

Fast man behöver inte tvätta rent med alsolsprit.

Loveferrets
0

#19, nähä men det var för att undvika infektion

Loveferrets
0

Har pratat med 2 olika veterinärer nu o dom sa att den kommer trilla ut av sig själv, så skulle man inte få bort dem så är det ändå ingen fara. Det var tydligen detsamma både till katt o hund oxå. Däremot bör man hålla koll så att ens djur inte förändras o när den trillat av skulle man dutta med aco lösning för att förhindra infektion. Jag hoppas denna info är sann.

Saga85
0

Vill man vara extra säker är det klart man kan tvätta rent. Jag menar bara att det inte är nödvändigt. Själv tvättar jag aldrig rent fästingbett med någon sprit eller sårlösning eller något, varken på mig själv eller mina djur. Men det är ju upp till var och en hur man vill göra. Det skadar väl inte.

sotlynx
0

Använd inte något som irriterar fästingäcklet! Vänta tills du kan få den bortryckt!

Loveferrets
0

Vill hälsa att den är borttagen, ÄNTLIGEN, JÄKLA KRYP, smörjde sen med lite aco lösning efteråt.

Fanns det inte något man kunde sprya eller liknande för förebyggande syfte eller det gällde inte fästingar då? Var det inte Frontline man kunde använda i så fall ? En del dilla om att det inte var bra o att det fanns nått annat som var bättre, ?

sotlynx
0

Vitlök! Några ( jag med) av kaninhopparna i klubben mosar och gnider både kaniner och resten av husdjuren med vitlök. Det fungerar bra!  Så slipper du nervskador och cancer, problem så tydligen alla kemiska bekämpningsmedel i genren kan ge..

Loveferrets
0

#25, vitlök hehe, okej,  ska man gnida in de precis överrallt på illern då ? Ska man göra det varje gång man går ut ?

Sara
0

Snacka om att folk kommer få vatten på kvarnen att illrar luktar äckligt. Skrattande

Sara

Loveferrets
0

#27, hahahahaha, 2

Saga85
0

Här hemma har vi testat Frontline för första gången, och det har funkat både på katter och iller än så länge. Finns att köpa på Apoteket, ge en halv kattdos för iller.

Loveferrets
0

#29, okej, då är det bra ändå ? På vilket ser ger man honom de ?

Loveferrets
0

När jag ändå är i farten, har er iller blivit getingstucken nångång ? När vi var ute på balkongen innan idag så kom där en fuling som var på honom, han försökte så klart ta den men misslyckades tack o lov, jag tror den hann sticka honom för sen var den död.

Är de nått jag bör vara uppmärksam på o kan han få en allergisk reaktion av de ?

Sara
0

Om han är allergisk så tror jag han redan skulle fått en reaktion, de kommer ganska snabbt på människor och en iller är mycket mindre.

Sara

Saga85
0

Dels har ju folk här på forumet rekommenderat det, och jag dubbelkollade det även med veterinärer på Blå Stjärnan. På Blå Stjärnan sa de att det är ju egentligen för katt och hund, men gav det godkänt att ta en halv kattdos. Och att vara extra noggrann med att se till så att illern inte slickar i sig det innan det har torkat (man sätter det i nacken).

Här finns det lite info kring det:

http://frontline.se.merial.com/html/protection/product.asp

Loveferrets
0

#32, jaha tack Sara…

#33, lät himla bra, ska jag investera i. hur lång tid tar de för att torka ungefär?

Loveferrets
0

#33, tack för länken med, vilken är lättast att använda, är det spray eller spot-on ?

Sara
0

Spot on.

Sara

Loveferrets
0

#36, oki, ska jag köpa imorron, tack…

Sara
0

Ett tips till är att gå igenom pälsen på illern när du kommer in. Även om fästingarna kanske inte biter så kan de sitta i pälsen. Är du som jag, så vill du inte ha dem i soffan.

Sara

Loveferrets
0

#38, Tack, vill inte ha dem här nånstans, hatar småkryp.

Jag tar de som vana att alltid gå igenom honom när vi kommit hem, borstar alltid av honom med en mjuk bebisborste hehe, men på nått höger måtte jag ha missat den ändå tydligen, den satt oxå hårt som attan o han pep ju till klart men han fick lite laktosfri grädde efteråt.

Dock har han varit väldigt trött ikväll så satt o fundera på om de hade med att han blev stucken av getingen att göra eller om de e nått med fästingen som suttit där.

Sara
0

Är han svullen någonstans? Ett stick brukar synas och ev kan gadden sitta kvar.

Sara

Loveferrets
0

#40, har studerat honom flera ggr men inget som känns eller syns.. blir bara orolig när han e så trött nu för de brukar han ej vara vid denna tiden. Om gadden skulle vara kvar så borde man väl ha känt den eller ?

Sara
0

Ja, man tycker ju det.

Sara

Loveferrets
0

#42, får väl studera honom mer…dina pälsar har aldrig råkat ut för de ?

Sara
0

Nej, inte så vitt jag vet.

Sara

Loveferrets
0

#44, tur de, Såg att han hade en blåsa vid munnen så troligtvis så har den stuckit honom där, men det finns ingen gadd vad jag kan se. Vad gör man åt den här blåsan ?

Zabbio
0

Jag vet inte hur skillingaryd salva fungerar på illrar, men på våra hästar (och ibland mig) har den varit väldigt bra på småsår och insektsbett :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Loveferrets
0

#46, okej, ska kolla upp de men det sitter ju så nära munnen så han slickar ju där hela tiden

Zabbio
0

#47 Brukar sätta den även runt mule och ögon och så, men illrar har ju ett annat matsmältningssystem m.m… Det är en mild tjärsalva iaf…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Loveferrets
0

#48, okej, tack

JossanH
0

man ska vara försiktig med oljor och salvor på iller. Det är inte säkert att de tål det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Pratade precis med vett o hon sa att dom inte får blåsor utav getingstick o absolut inte dagen efter, man kunde heller inte få det av fästingar, så jag skulle bara låta det vara o avvakta. vad då den här blåsan har kommit ifrån vet man inte tydligen.