Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 381 ggr
ferretgirl
2009-08-10 14:45
0

Millers nötter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!!!

Måste fråga en sakt då jag inte har lagt märke till detta på någon av mina andra hanar trots att även dom har blivit kastrerade först när dom har varit mellan 1½ och 2 år gamla.

Detta gäller som sagt var Miller. Men för att börja från början när jag fick hem honom i juli förra året, så var han vare sig vaccinerad, chipad eller veterinärsbesiktigad. Så detta beställde jag tid till på fredagen som jag hämtade honom på lördagen, så på  måndagen åkte vi till Torkel och fick chipat, vaccinerat och veterinärsbeiktiga honom och Torkel gick igenom honom grundlig, och det var utan anmärkningar på hela pappret.
Miller gick sen in i brunst i slutet av novemer när han var ca 6 månader gamal. Han hade då båda testiklarna nere (vilket Torkel redan hade konstaterat), och dom växte sakta men säkert tills dom var i storlek mellan en hasselnöt och en valnöt. Han parade sen en tik i Lund i början av mars där hon sen bet ihjäl alla 8 valpar som föddes, ca 2½ vecka senare så fick Agnez sin kull på 11 valpar.
Han har sedan fotsatt att vara i brunst hela sommaren, men så igår ville han upp och kela, så jag tog upp honom som jag brukar ta upp alla mina illrar med en hand vid frambenen och en bakom rumpan. Och då till min förvåning märkte jag att hans testiklar var knappt så stora som ärtor. Så nu till den lite dumma frågan, är detta normalt?? Måste fråga då jag som sagt inte har märkt av detta på någon av mina andra hanar innan dom kastrerades.

En lite orolig mamma

Susan
2009-08-10 15:12
0

Jag har märkt det på mina okastrerade hanar oxå. Men har kommit fram till att när dom börjar gå ur brunst så minskar testiklarna och vintertid är dom inte alls stora. Jag tro att Miller helt enkelt har brustat klart.

Loveferrets
2009-08-10 16:09
0

Har tyvärr inga råd men det var en intressant tråd.

FerretCrow
2009-08-10 16:57
0

tror som #1 ett min miilo blir likadan under vintrarna.

Sara
2009-08-10 17:23
0

Jupp, nötterna blir mindre när de går ur brunst.

Sara

ferretgirl
2009-08-10 17:40
0

Jätte tack till er alla, då behöver jag inte var orolig för det då. Blev lite konfunderad av det då jag som sagt inte har märkt på någon av dom andra hanarna innan då blev kastrerade mellan 1½ och 2 års ålder. Jag hade tänkt göra en sådan operation där dom bara klipper av sädesledarna på hanen, detta då Miller inte som mina andra hanar har luktat något under sin brunst. Han luktar så att säga bara sig själv och inte som mina andra hanar har gjort. Jag hoppas att han har överfört denna egenskap till sina 3 söner så att dom slipper att kastrera för tidigt.