Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 5856 ggr
rottizz
0

Iller + Hund???

Har någon det här? Hur funkar det? Hade du illern eller hunden först? Hur presenterar man dom bäst för varandra första gången?

Aviendha
1

Jag har inte, men jag vet att en del har. Mellan vissa fungerar det underbart, mellan andra sämre. Dock finns det en del skräckhistorier om iller och hund som kommit hur bra överens som hellst när hunden råkat bita/hoppa på illern så den skadats eller tom. dött. En hund är (oftast) mycket större och starkare än en iller, så även en leksam tass kan knäcka en liten illerrygg.

Dessutom kan illrar vara riktiga pain in the ass och jaga, bita och nafsa hunden vilket kan få hunden att bli osäker, rädd eller aggressiv. Det är något man bör ta i beaktande innan man skaffar iller om man har hund (eller katt för den delen).

Introduktion, ja det beror väl mestadels på individerna. Jag hade låtit dem vänja sig vid varandras lukter ett tag först genom att ex hålla dem åtskiljda i samma bostad och sedan vid lämplig tillfälle presentera dem för varandra under sträng uppsikt, en bit i taget. Men det är jag det.

Ett råd jag kan ge är attt du kan åka hem till olika folk och träffa så många illrar som möjligt så du får en uppfattning om hur de kan vara och därefter kanske utvärdera din situation lite närmare. De allra flesta illerägare tar gärna emot hembesök, och det annordnas ibland träffar och liknande som man kan besöka. Bara att fråga så finns det nog någon inom ett bra avstånd =)

Safarikungen
1

Har både hund och iller här hemma. Skaffade illern först.

Jag tror att det viktigaste att tänka på är vilken typ av hund man har, min hund rör knappt en min om något skulle springa förbi framför nosen på henne. Dessutom var hon uppväxt med på gård men en massa djur bl. a katter som sprang runt benen på henne.

Jag tror att det finns många hundar som gärna hade jagat efter en liten pälsboll som kilar förbi framför nosen.

Sen tror jag att det är viktigt att både iller och hund har ett ställe där de kan få vara ifred från varandra. Här får till exempel hunden gå upp och lägga sig i soffan när hon vill, något som jag med föregående hundar inte tillåtit men nu måste så att hon får lov att vara ifred.

Whippy
1

Jag flyttade ihop med en kompis som hade en hund (blandning mellan flatcoated retriver och springel spaniel) och det gick hur bra som helst från första början! Hunden tyckte att illern var för liten och illern tyckte att hunden var för stor, så de undvek framgångrikt varandra. Endast vid ett tillfälle blev det bråk under de dryga 2 år vi bodde ihop, när Illern tog en bit mat ur hundens matskål medan han åt. Han bet henne över huvudet och hon hängde kvar i hans läpp när han drog upp huvudet.. Hunden låtsades som inget hänt och illern tyckte lite synd om sig själv eftersom hon fick ett bitmärke under hakan och ett märke bakom örat.. Men annars gick det bra.

Dock tror jag också att det beror på vilken hund det är, för illern fick vid ett senare tillfälle träffa en annan hund (jack russel), och då fick den hunden bara nosa på henne, men han högg blixtsnabbt och fick med sig en avsevärt stor pälstuss, då jag fick dra låss illern från hans mun.. Som tur var var det ju bara hår han fått med sig och det var bitmärken på illern, men det hade inte gått hål på huden. Illern vart mycket förvånad av detta opassande angrepp, och svarade med att tömma hela sitt föråd av illaluktande pysgrejs på hunden..

Så va nog vid första gången de ses, låt inte hunden känna sig för säker genom att husse eller matte sitter bredvid den och håller i den, och låt inte illern få springa fritt så den kan attakera ben och dyl. heller. Prio ett är ju att fundera ut om hunden vill jaga och äta upp illern eller inte.. och sedan ta det därifrån.

mandariiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som alla tidigare skrivit så beror dte helt på personligheten på illern/hunden. och sen måste man tänka på att hunden är större/starkare än illern oftast. så hunden måste lära sej att busa mer försiktigt.

här hemma äts alla hundar upp utav Dealen. haha.

Loveferrets
0

#4, hahahaha illern e större än hunden. ser väldigt komiskt ut. stackars hund hahaha

mandariiin
0

haha, jag vet :P

men Gizmo är vara ca 16 veckor gammal på den bilden. och Dealen är väldigt stor.

Loveferrets
0

#6, Ja de måtte han ju vara i jämfört med den stackars lilla valp hahaha

mandariiin
0

japp :P min egna lilla iller-Garfield. haha

Loveferrets
0

#8, hahahaha, jag smäller av hahahhaa

rottizz
0

tack för era svar…