Flock/ensamlevande?
Jag har en liten fundering om illrar; Är de ett ensamlevande eller ett flocklevande djur?
Jag vet att man kan äga både flera illrar men även bara ha en iller hemma. Vilket trivs illern bäst av?
Tycker att illrar är ett jätteroligt djur men skulle själv inte skaffa iller pga deras lukt och att jag har för mycket smådjur hemma.
Jag tror att illrarna uppskattar att ha en illerkompis, iaf om de får en vid unga dagar. Skulle de inte det så skulle de hellre lägga sig ensamma än att knorla ihop sig brevid och på varandra.
Sara
Illrar i det vilda är solitära djur, alltså ensamlevande. Som domesticerade verkar dock många illrar trivas bra med en illerkompis eller tre, dock är det ju inte alla som gillar alla och då kan det smälla rejält. Min ena skulle nog inte alls klara sig som ensamiller, hon blir apatisk när hon inte har en illervän och tillsammans kan de leka alla möjliga olika lekar som vi människor inte kan leka med dem.
Paulina
Då lutar det alltså åt att illrar helst vill ha en kompis eller två i hemmet
Tack för svaren
De flesta trivs så, men det finns många exempel på illrar som lever ensamma med sina ägare och trivs utmärkt. Det finns även illrar som inte alls gillar andra utan då trivs bäst som ensamma, även om de flesta som har illrar har mer än en. Det beror helt på illerns personlighet =)
Paulina
Jag har bara en men det går alldeles utmärkt.