ny iller på blocket
http://www.blocket.se/vi/10331980.htm?ca=14_s
En liten albino hane i västerbotten.
har den inte varit till salu innan?
suck..när ska detta sluta? fasligt söt var han i alla fall
ja han var en riktig gulle snutt. jag är säker på att det har varit en annons med den bilden innan men han kanske alldrig omplacerades? hoppas att han inte får åka runt för mycket.. synd att han inte bodde här i närheten för då hadde det varit kidnaps varning på honnom
.

Jag känner hon som har honom.
Han kom nyss till henne, och dom sa att han inte var så mycket bitig men han var mycket värre än dom trodde, det första han gjorde det var att bita ett djupt jack i huvudet på nya ägaren så det började blöda.
Jag har försökt få henne att ha kvar honom och att prova träna bort hans "bitighet" men hon vägrar…
Jag har den andra illern som han bodde, med hemma hos mig, Som är helt underbar, men som kanske måste flytta tillbaka till gamla ägaren p.g.a att min ena hund ej kommer överens med henne, men jag har inte gett upp än, vill inte he iväg henne för hon är den finaste och underbaraste illern jag träffat.
ok jag hadde problem med min göran att han började bitas förhårt inte så det gik hål men det gjorde ju lite ont fick tips på vad jag skulle göra här på forumet men inget funkade trots att jag är väldigt konsekvent, skrev ignen här och ville ha jelp och då kom svaret och nu bits han inte mer. doppa en topps i pressad sitron stik in den i munnen så kommer han inte tycka att det är så kul att bitas mer, det kan ske låter elakt men man behöver inte göra det så många gonger bettre de en att han får flytta runt.
Ja…man kan inte förvänta sig att en iller slutar bitas efter någon vecka om den inte lärt sig det från början…alla illrar behöver uppfostran och det är något som man ska vara väl medveten om innan man skaffar den. En iller mår inte bra av att omplaceras, de är inga slit och släng djur som man kan skicka runt hur som helst. En av mina illrar högg mig villt i nästan ett år, tillsynes utan anledning, när hon kände för det. gosig ena stunden å i nästa satt hon fast i handen så att blodet sprutade, men jag kämpade vidare och idags läget e hon ett mys troll, som självklart på illras vis kan säga ifrån någon gång ibland när hon inte vill va med ;)
Hoppas att de är noga med vart han hamnar nu, och informerar köparna om hur illern är. Och att det kollar upp att köparna är seriösa, annars finns risken att stackarn hamnar på blocket igen…å har man inte fått ordning på honom då så får man det kanske aldrig.

Jag säger det också att man ska inte ge upp, men hon blev väll besviken för att han inte var som hon tänkt sig osv.
Hennes pojkvän vill ju ha kvar honom för han har blivit fäst vid han och så…
Jag skickade med dom lite vetegroddsolja igår och sa att dom kunde testa med att försöka muta honom och visa att dom är snälla och bjuder på något gott och så (brukar funka med hundar)
Så vi får se om det hjälper.
Själv så vet jag inte om jag kommer klara av att låta hon jag har hemma få åka tillbaka, både jag och pojkvännen är väldigt fäst vid henne, och hon går väldigt bra ihop med ena hunden (Det är Jämten som har problem med henne och vill jaga henne och har ståndskall osv, han hade så med mina kaniner förut men efter ett tag vande han sig vid dom och nu bryr han sig inte alls om dom)
Så just nu är hon inne på toan och springer omkring också får jag skifta emellan hunden och henne (Bor i en etta) Så att alla djuren ska få vara ute och springa (Tur jag bara är hemma på dagarna just nu)
Kan du inte tipsa din kompis om detta forum? Här kan hon komma in och få massa tips! Alla har vi fått kämpa med att uppfostra vår små för att få dem så goa som de kan vara. För de är underbara djur, bara man har lite tålamod!
Alla illrar funkar inte likadant, en uppfostringsmetod som funkar på en iller funkar inte på en annan, å här på forumet finns alla typer av illrar å lika många tips på att få dem bitfria..
Föresten Debby! Kul att citron grejen funkade!
ja det funkade jätte bra var det du som tipsade mig?

Jo det kan jag göra.
Jag tror hon har gett upp helt och vill få iväg honom så fort som möjligt,tyvärr. Jag skulle inte ens lägga ut en annons på blocket, hon hade fått några mail igår och det var då inte från folk jag skulle sälja honom till. Hon har dessutom inte angett "rätt" orsak till varför han är till salu, utan som mer ljuger om sanningen för att få iväg han så fort som möjligt.
Hon var jätte intresserad och längtade jätte mycket efter en iller,men nu är det som att inresset blåst bort och hon försöker som säga mer orsaker till varför hon inte kan ha kvar honom "Min pojkväns mamma är allergisk", "Min syster har en jakthund så han kan inte vara hemma hos mamma och pappa" osv, varför ens skaffa en iller då? Det borde hon tänkt på innan..
Men jag ska försöka prata med henne och kanske att hennes pojkvän lyckas ha kvar honom,för det är han som håller på mest med den och så.
vet inte om jag tipsade dig personligen, men jag har skrivit det i en eller två trådar hihihihi ;) Toppen at det funkar! men jag e nog inte så populär hos Göran nu va? ;)
nä han är väll inte så glad i sitron men nu är det väll bettre då matte slipper att bli arg på honnom..

Hea_: jag är en av dom som svarat på hennes annons, till mig har hon då varit relativt uppriktig, fast hon skyllde på tid till varför hon inte skulle ha kvar honom, Det här är svaret jag fick:
oki men det är ändå lite nära, jag hade inte tillrkligt med tid åsså har ja
inte så stor erfarenhet med att disiplinera illrar, han går på låda han är
ganska så duktig men ibland händer det olyckor. han naffsas men som sakt jag
har inte kunnat disiplinera honom jag skulle rekomendera att hålla honom
under strikt övervakning. han har träffat en liten hund som han inte brydde
sig så peciellt mycket om. han har left fritt men ibland sover han i bur på
nätterna.
Jag har dock inte bestämt mig om jag ska ta en äldre iller, skulle egentligen helst vilja ha en valp så man får vara med och uppfostra från början.. Speciellt då jag har barn och hund. Förvisso har jag inte flickan jämt, men 3dar i veckan iaf typ!

Känns som att uppföstra illrar är väl samma sak med att uppfostra en hund. Om man inte ser till från första början att hunden inte får hoppa och nafsas, så forsätter den hela livet ut.
Det är väl samma sak med en iller, men den hoppar inte så mycket.
smex, det stämmer inte! Det går att få vilken iller som helst snäll (nästan). fråga åsaF och mig.. Fler därtill tror jag.
NosFeratu illrar och småbarn kan vara mkt problematiskt, tänk över detta ordentligt innan. Med hund hänger det nog mest på hunden hur de kommer fungera.

Robin: det har jag gjort, och jag har hört från många här som har iller och barn att det går oftast utmärkt, man får självklart vara ganska uppmärksam, men i regel ska det väl gå bra spec om man tar illern från ung ålder..

Nosferatu:
Han har bott med en Welsh Springer Spaniel och det har gått bra,han har även träffat min Dvärgschnauzer som det gick bra med, så hundar är inget problem.
Jag önskar ju att han skulle få stanna där han är nu så han slipper flytta runt så mycket (om han flyttar nu så blir det hans 4;e eller 5;e hem) Eller att en seriös människa tar sig an honom.
Det som är hans problem är att han blir stressig av ett miljöombyte och blir nervös och hugger, men har man tålamod och ägnar tid åt honom så lugnar han ner sig efter ett tag (Vilket jag inte tycker att dom haft tålamod till) Sen kanske det inte alltid funkar med att bara hålla han i nackskinnet utan att man provar en annan metod för att få han att sluta hugga.
Har läst här att du varit intresserad av Att skaffa iller och sökt ett tag, så skulle han komma till dig skulle jag bli glad (Då kan man ju fortfarande se hur det går för dig och honom :D ).

Hea_ Blir tyvär inte honom för mig! Har hittat mig en 5mån hane utanför ume! :)
Men jag hoppas verkligen att hon ställer krav på sina köpare, och inte bara försökre bli av med han till första bästa som kommer med pengar! Vilket jag tror tyvär, efter att ha pratat med henne en del på msn, Där hon mest var besvärad av att svara på mina frågor om honom..

Nosferatu: Jag såg att du skrivit om att du hittat en liten kille, vad roligt för dig :D.
Så tror jag också att det är, men jag tror han finns kvar än så länge. Men men man får ju hoppas på det bästa!
När ska du hämta din lilla kille?