Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 4135 ggr
Smeagol
0

Sår på svans

Smeagol har fått en massa sår på sin svans. Förr hade han 2st.  jag trodde inte de skulle va någon fara. Antog att han o frallan bråkat eller att han skadat den på annat sätt. Sedan dess har ja ej kännt något sår. Men när jag bada honom idag så såg ja en massa sår över hela svansen. Det ser hemskt ut :( nån som vet vad det kan vara?? Kanske någon som har bilder på liknande fenomen??

Tacksam för hjälp!!

ferretgirl
0

Har du foto på det??? Vet att jag har kompisar vars ena iller fick cancer på sin svans så att dom fick ta av först halva svansen och senar resten av den. Tyvärr så har jag inte fotot kvar på hans svans då det fotot fanns på datorn förra året då jag fick in virus och allt försvann från den.

Aviendha
0

Oj, hm, jag vet inte riktigt. Har han problem med huden så det är exem eller något som han själv har tuggat på så sår bildats kanske?

Aviendha
0

Finns ju hudtumörer de kan få, men detta är alltså begränsat till svansen helt? Kanske rådgöra med en veterinär?

JossanH
0

tycker absolut du ska kolla med en veterinär. Är det runda sår? I så fall kan mycket väl röra sig om hudtumörer- de ser ut som små ljusa leverfläckar som de gärna kliar hål på.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Smeagol
0

#4 tycker att du hade en bra beskrivning. ser ut som ljusa lever fläckar. jag får tala med en veterinär om det. men ush vad hesmkt…. :(

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 ajaj, tycker du ska undersöka hans hud runt ryggraden från svansspets upp till huvudet och leta efter fler små "leverfläckar". På Dexter har de framförallt suttit i nacken och ner vid rumpan vid ryggraden. Men han har även haft precis i början av frambenet och det har även emoflickans ena iller haft.

Du ska veta att hudtumörer nästan alltid är godartade och man måste inte ta bort alla om det inte är så att illern störs av dom och kliar hål gång på gång. Man bör dock hålla koll så att de inte mörknar för då bör de tas bort och analyseras (vilket man kan göra med en normalfärgad så man vet exakt vad det är).
Hudtumörer kan komma utan annan sjukdom men uppkommer ofta i samband med insulinom. Blodsockerprov visade inte att Dexter hade insulinom när dessa små tumörer uppkom, men han fick det senare.

På bilden är en av Dexters hudtumörer som han har kliat på utan att ta hål på den så där har bildats ett litet blåmärke runt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

_En bild så man ser lite bättre hur stor den är. Denna har inget blåmärke runt.
_

Sajtvärd på Iller.ifokus

Smeagol
0

#6 jag tycker inte att de ser riktigt likadana ut.,.?? Men liknande.. men de är just de att de är så många på samma ställe. märkte även efter badet att han hade väldigt lite hår på svansen..

ska ta och kolla igenom, honom ordentligt. (om jag nu hittar på den lilla sötnosen).

JossanH
0

#8 det är inte vanlig sommarsvans då? För då kan de få massor av prickar som är svarta och orange??

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Låter underligt om det skulle vara tumörer och de sitter massor på samma ställe…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Smeagol
0

#9 nej, så ser frallans svans ut.

synd att min mobil är paj=( annars hade ja kunna tagit bilder och laggt ut..

Blueshift
0

Väldigt bra, demonstrativa foton du hade där Jossan. Glad

JossanH
0

#12 nån gång ska man väl vara duktig och ha kameran framme ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus