Undran!
Hejsan , jag undrar om man kan använda dogman hundshampo till iller? eller är det för starkt ? för det är det ända jag har, då vi har 1 hund. Shampot fungerar även till katt.
Tack för svar

kattschampoo ska vara bra för illrar, valpschampoo eller kattunge schampoo =)
Mvh Fillan
Än så länge har jag inte badat Simon i shampo men har hört att barnängens ska vara bra för det är så milt.
Däremot plaskar han i vatten nästan varje dag o hans päls blir mjuk o fin bara av de.

haha ja men jag pratade med en veterinär och hon sa att valpschampoo är perfekt för illrar..
Det bästa är ett illerschampo. Iller är mer lik katt i huden än hund.
Vill man att illern ska lukta mindre iller så ska man bada med schampo så lite som möjligt för att minska att störa kroppens naturliga fetter som annars börjar överproduceras. Är det kallt ute ska man helst vänta ett par dagar efter ett schampo-bad innan man tar ut illern annars kan den frysa pga att det tar ett tag för huden att komma i balans igen.
Personligen badar jag mina djur med schampo kanske en gång per år eller mindre. Deras päls sköter sig själv och dom hatar att bada!
Sajtvärd på Iller.ifokus

då vet dom ju ingenting på djuraffärer heller >.<
En liten följdfråga - behöver man ens bada sin iller någonsin (med undantag för om de råkat skita ner sig rejält)? Jag har inga planer på att någonsin bada Maja, lika lite som att jag någonsin har badat våra katter. Även de långhåriga katter vi har haft har ju skött sin pälsvård utmärkt.
_No way! Yes way!

min iller älskar att bada :P efterråt blir hon helt tokig och ska rulla runt i gräset :)
Jag tänkte nog mer bada som att bada med schampo. Min lilla tös får sin små "bad" när vi är ute i ösregn eller när hon slingrar runt i högt blött gräs 
_No way! Yes way!

ja men min hoppar i fontäner och annat =)
ska pröva att bada noomi med shampoo imorrn när vi kommer hem =)
#8, well en vildiller klarar ju sig utmärkt utan schampo ;) jag badar mina kanske en gång per år med illerschampo, oftast i samband med att dom fällt vinterpälsen. Men dom skulle nog gott klara sig utan det också…om man tycker det luktar mycket är det bättre att se till att deras sovfiltar tvättas ofta för det hjälper ju ganska rejält :)
Men som sagt, mina får bada när dom vill, ställer ner en balja när det är varmt samt att Tjabo gärna tar ett dopp i bäcken:). Men schampo känns mest onödigt och för ens egen skull.

okej så då slipper ja betala för att köpa schampoo och bara låter noomi bada som hon vill utan schampoo?

Jag har inte badat mina illrar många gånger med shampoo alls. Någon gång när de varit på illerträff och det har varit massa "skunkningar" möjligtvis men annars otroligt sällan.
Bada i vattenbaljor utomhus i rent vatten gör de ju däremot ganska ofta. Och även inomhus i vattenskålen såklart.
#11 nej, det verkligen inget som måste inhandlas. Min flaska som jag köpte till min första iller för 6 år sedan har mina 3 illrar inte förbrukat än :)
Dexter badade jag nog för 3 år sedan med shampo.. Jag har använt shampo till dom när jag tex har varit inneboende hos någon för att minimera illerlukten första dagen man är där hehe
Sajtvärd på Iller.ifokus

okeej :)
Bogey har vi bara sköljt av med vatten, aldrig schamponerat, de gånger han har lortat ner sig rejält.
Om ni är intresserade kan ni kolla min gamla tråd "Lortig iller?"